Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | Aei1 |
Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil. |
| Aei2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| Aei3 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans. |
| Aei4 |
Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella i abordar la resolució pacífica de conflictes. Saber observar sistemàticament contextos d'aprenentatge i convivència i saber reflexionar sobre ells. |
| Aei5 |
Reflexionar en grup sobre l'acceptació de normes i el respecte als altres. Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància. |
| Aei6 |
Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió. |
| Aei7 |
Conèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància. |
| Aei8 |
Conèixer fonaments de dietètica i higiene infantils. Conèixer Fonaments d'atenció primerenca i les bases i desenvolupaments que permeten comprendre els processos psicològics, d'aprenentatge i de construcció de la personalitat en la primera infància. |
| Aei9 |
Conèixer l'organització de les escoles d'educació infantil i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida. |
| Aei10 |
Actuar com orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període 0-6 i dominar habilitats socials en el tracte i relació amb la família de cada estudiant i amb el conjunt de les famílies. |
| Aei11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
| Aei12 |
Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació a la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col•legis d'educació infantil i als seus professionals. Conèixer models de millora de la qualitat amb aplicació als centres educatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| Aei1 |
Disenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del mestre
| | Aei2 |
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el qual s'incidirà
| | Aei3 |
Disenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per a una bona gestió del procès educatiu a l'aula.
Actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la pràctica de la professió de mestre
| | Aei4 |
Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
| | Aei5 |
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el qual s'incidirà.
| | Aei6 |
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el qual s'incidirà.
| | Aei7 |
Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
| | Aei8 |
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el qual s'incidirà.
| | Aei9 |
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del mestre
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollit pel desenvolupament de les pràctiques
| | Aei10 |
Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
| | Aei11 |
Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
Comunica correctament en la llengua pròpia o en anglès un resum coherent del treball realitzat.
Accepta i integra les crítiques sobre la seva actuació com a futur mestre.
| | Aei12 |
Demostra pensament crític i creatiu.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
| | B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Dirigeix reunions amb eficàcia
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
| | B6 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
| | B7 |
Soluciona els problemes considerant els elements del desenvolupament sostenible i les seves implicacions
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
| | B8 |
Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral
|
Procediments de selecció i assignació |
Procediments |
El Responsable d'Ensenyament assignarà un tutor de TFG a cada estudiant, d'acord amb l'assignació del POA als professors dels diferents Departaments. En la majoria de casos el professor tutor del TFG, serà el mateix que tenen de tutor de Pràctiques en alternança a 5è curs. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster |
|
45 |
0 |
45 |
Elaboració del treball de fi de grau/màster |
|
0 |
178 |
178 |
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster |
|
0 |
0 |
0 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El Treball de Fi de Grau de la Doble Titulació (TFG-DT) està orientat a que l’estudiant planifiqui i desenvolupi un Projecte Educatiu (PE) i un Projecte de Millora (PdM) per una escola i té com a finalitat principal afavorir que consolidi les competències del futur mestre d’infantil i primària en el marc de la innovació escolar i la millora de la pràctica educativa. |
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster |
Per Projecte educatiu s’entén el document que és la màxima expressió de l'autonomia, i recull la identitat, n'explicita els objectius, n'orienta l'activitat i hi dóna sentit amb la finalitat que els alumnes assoleixin les competències bàsiques i el màxim aprofitament. Per tant l’estudiant ha d’elaborar el document estratègic marc de la institució escolar que en defineix el funcionament en l’àmbit curricular, l’organitzatiu, de gestió econòmica i de gestió de personal, adaptat a la realitat dels alumnes i a l’entorn. En aquest sentit, concreta, interpreta i aplica les previsions de la normativa vigent als trets característics del centre, d'acord amb les necessitats educatives dels alumnes i els objectius del centre.
La seva elaboració requereix com a pas previ reflexionar sobre quins són els valors i principis que regeixen l’actuació del centre, quina és la seva raó d’ésser i com els agradaria que fos, i ha de resumir el que el centre es proposa aconseguir per ser el referent que ha de guiar les seves decisions estratègiques, per tant, han de consultar documents de gestió i organització de l’escola on realitzen el pràcticum per orientar-se, com: Projecte de Direcció, Programació General Anual, Memòria Anual, Normes d’Organització i Funcionament, etc.
El Projecte Educatiu ha de recollir els objectius a mitjà termini (4 anys) o per a un període més llarg. L’equip d’estudiants ha de dissenyar com vol veure l’escola en relació amb la satisfacció dels seus usuaris actuals i potencials, respecte de la qualitat, capacitat d’aprenentatge, millora dels seus serveis actuals i futurs, respecte del seu equip humà i respecte del seu impacte en la societat, i també quins resultats es volen assolir en els propers anys.
|
Elaboració del treball de fi de grau/màster |
Un equip de tres estudiants es conformen com a grup de treball i tenen per objectiu elaborar i redactar un Projecte Educatiu per a una escola fictícia. Estaran assessorats per un professor tutor de la facultat que serà el mateix pels 3 estudiants que formen l’equip.
Hauran d’elaborar una memòria i un resum executiu, que lliuraran al tutor en els terminis marcats. El Projecte Educatiu ha de ser original, innovador, creatiu, viable i sobretot contextualitzat al centre descrit. |
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster |
No hi ha presentació i defensa |
Mecanismes coordinació/seguiment |
|
Descripció
|
-Els estudiants rebran diferents sessions de formació d'acord amb un calendari que començarà en el mes de juny del curs de 4t de DT. -Els estudiants es reuniran amb els seus professors tutors, com a mínim, tres vegades per fer el seguiment de l'elaboració del seu TFG. -La última de les sessions de coordinació ha de coincidir amb l'avaluació i la retroacció, per part del professor/a tutor/a, del treball realitzat pels estudiants. |
Criteris i procediments d’avaluació |
|
Metodologies |
Competències |
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Elaboració del treball de fi de grau/màster |
|
Valoració del desenvolupament i resultat del Projecte a partir de la memòria i el Resum executiu per part del tutor. |
80% |
|
Altres |
|
-Auto-avaluació: Cada membre de l'equip de treball s'autovalora (0.9 punts màxim) -Co-avaluació: Cada estudiant ha d'avaluar als seus companys de grup i reparteix fins 1.1 punts entre ells. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Antúnez, S. i altres, Del Proyecto Educativo a la Programación de Aula, 2003, Graó. Barcelona.
Ferreres, V. S. i González Soto, A. P.(Edts.), Evaluación para la mejora de los centros docentes, 2006, Praxis. Madrid.
Generalitat de Catalunya, Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació., 2009, DOGC
Generalitat de Catalunya, Decret 102/2010, de 3 d'agost, d'autonomia dels centres educatius, 2010, DOGC
Generalitat de Catalunya , Decret 155/2010, de 2 de novembre, de la direcció dels centres educatius públics i del personal directiu professional docent., 2010, DOGC
Generalitat de Catalunya, Resolució de 22 de juny de 2017, per la qual s’aproven els documents per a l’organització i la gestió dels centres per al curs 2017-2018, 2017, DOGC
Gordó i Aubarell, G. , Centros educativos: ¿islas o nodos? Los centros como organizaciones-red, 2010, Graó. Barcelona
Perrenoud, P.H. , Diez nuevas competencias para enseñar, 2004, Graó. Barcelona
Santos Guerra, M.A. , Enseñar o el oficio de aprender. Organización escolar y desarrollo profesional, 2007, MAD/Eduforma. Sevilla
Antúnez, S. i altres, Del Proyecto Educativo a la Programación de Aula, 2003, Graó. Barcelona
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Les assignatures del TFG són anuals. Per a matricular-se de les dues cal haver superat 75% dels crèdits de la titulació. El TFG I es lliura al mes de febrer i el TFG II al juny. L’activitat acadèmica s’inicia al setembre, tot i que el curs anterior els estudiants hauran rebut sessions de formació en forma de seminari. Els dos TFG inclouen tutoria durant tot el procés i finalitza amb el dipòsit de la memòria i la defensa pública en convocatòria única segons la normativa establerta per la FCEP i la URV. L’estudiant pot sol·licitar l’avançament o endarreriment de la convocatòria d’avaluació, seguint el procediment i calendari anunciats per la FCEP. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|