Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | Aep1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| Aep2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| Aep3 |
Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar. |
| Aep4 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana. |
| Aep5 |
Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants. |
| Aep6 |
Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida. |
| Aep8 |
Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades. |
| Aep9 |
Valorar la responsabilitat individual i col•lectiva en la consecució d'un futur sostenible. |
| Aep10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
| Aep11 |
Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| Aep1 |
Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del mestre.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
| | Aep2 |
Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per una bona gestió del procés educatiu a l’aula.
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques.
| | Aep3 |
Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el que s'incidirà.
| | Aep4 |
Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per una bona gestió del procés educatiu a l’aula.
Identifica les característiques de l’alumnat sobre el qual incidirà.
Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
| | Aep5 |
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el que s'incidirà.
| | Aep6 |
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per el desenvolupament de les pràctiques.
| | Aep8 |
Accepta i integra les crítiques sobre la seva actuació com a futur mestre.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
| | Aep9 |
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques.
| | Aep10 |
Accepta i integra les crítiques sobre la seva actuació com a futur mestre.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
| | Aep11 |
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per el desenvolupament de les pràctiques.
Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
| | B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
| | B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Dirigeix reunions amb eficàcia
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
| | B6 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
| | B7 |
Soluciona els problemes considerant els elements del desenvolupament sostenible i les seves implicacions
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
| | B8 |
Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral
|
Procediments de selecció i assignació |
Procediments |
El Responsable d'Ensenyament assignarà un tutor/a de TFG II a cada
estudiant, d'acord amb l'assignació del POA als professors dels
diferents Departaments. El tutor/a de TFG II serà el mateix que han tingut de TFG I. En la majoria de casos el professor tutor/a del TFG, serà el mateix que tenen de Pràctiques en alternança a 5è curs. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster |
|
30 |
0 |
30 |
Elaboració del treball de fi de grau/màster |
|
0 |
178 |
178 |
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster |
|
1 |
14 |
15 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El Treball de Fi de Grau de la Doble Titulació (TFG-DT) està orientat a que l’estudiant planifiqui i desenvolupi un Projecte Educatiu (PE) i un Projecte de Millora (PdM) per una escola i té com a finalitat principal afavorir que consolidi les competències del futur mestre d’infantil i primària en el marc de la innovació escolar i la millora de la pràctica educativa. |
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster |
TFG II: Projecte de Millora (PdM)
Per Projecte de Millora s’entén el document on s’estructura i especifica, de manera coherent un conjunt d’intervencions/accions que donin resposta a una necessitat del centre sempre vinculat al Projecte Educatiu, tot cercant una millor identificació de la problemàtica i definició de les activitats que poden satisfer-la per tal de millorar l'impacte o resultats. És doncs, una eina per observar la realitat, posicionar-se vers aquesta amb uns valors i definir una actuació que retalli distàncies entre la nostra visió i la realitat educativa, tot atenent a les necessitats de la comunitat educativa.
En definitiva, el Projecte de Millora, és el desenvolupament i la concreció d’algun dels grans àmbits inclosos en el Projecte Educatiu prèviament realitzat. |
Elaboració del treball de fi de grau/màster |
S’elabora a nivell individual i consisteix en el fet que cada estudiant de l’equip tria un àmbit del Projecte Educatiu realitzat i el desenvolupa buscant la màxima concreció i articulant un Projecte de Millora.
Alguns possibles àmbits a desenvolupar en el Projecte de Millora poden ser:
Convivència i mediació
-TAC
-Atenció a la diversitat
-Llengües estrangeres
-Salut i escola
-Projectes de treball
-Treball amb famílies
-Cooperació
-Aprenentatge servei
-Educació ambiental
-Impuls a la lect/escript
-Biblioteca escolar
-Coeducació
-TIC
-Altres
-Escola verda
-Patrimoni cultural |
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster |
Tribunal: Avaluació fins a un màxim de 3 punts del Resum executiu del Projecte de Millora i la presentació oral. Es valoren especialment les respostes a les preguntes efectuades pels membres del tribunal. El tutor, el tribunal i l’estudiant coneixeran uns criteris d’avaluació orientatius elaborats per la facultat d’Educació. |
Mecanismes coordinació/seguiment |
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat). |
Descripció
|
-Els estudiants rebran diferents sessions de formació d'acord amb un
calendari que començarà en el mes de juny del curs de 4t de DT. -Els
estudiants es reuniran amb els seus professors tutors, com a mínim,
tres vegades per fer el seguiment de l'elaboració del seu TFG. -La
última de les sessions de coordinació ha de coincidir amb l'avaluació i
la retroacció, per part del professor/a tutor/a, del treball realitzat
pels estudiants. |
Criteris i procediments d’avaluació |
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat) i una autoavaluació (per part de l'estudiant) |
Metodologies |
Competències |
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Elaboració del treball de fi de grau/màster |
|
Presentació del Projecte de Millora i del resum executiu. |
60% |
|
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster |
|
Exposició pública davant del Tribunal del contingut del TFG II. |
30% |
|
Altres |
|
Autoavaluació de l'assoliment de les competències del Grau. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
-L'estudiant no podrà presentar el seu TFG davant del Tribunal sense l'autorització del seu tutor/a. -El Tribunal avaluarà l'exposició pública del contingut del TFG II per part de l'estudiant. -Per poder aprovar el TFG II l'estudiant ha d'aprovar l'elaboració del TFG II i el resum executiu (3/6) i ha d'aprovar l'exposició pública (1,5/3). |
Bàsica |
Antúnez, S. i altres, Del Proyecto Educativo a la Programación de Aula, 2003, Graó. Barcelona
Ferreres, V. S. i González Soto, A. P.(Edts.), Evaluación para la mejora de los centros docentes, 2006, Praxis. Madrid.
Generalitat de Catalunya, Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació., 2009, DOGC
Generalitat de Catalunya, Decret 102/2010, de 3 d'agost, d'autonomia dels centres educatius, 2010, DOGC
Generalitat de Catalunya, Decret 155/2010, de 2 de novembre, de la direcció dels centres educatius públics i del personal directiu professional docent., 2010, DOGC
Generalitat de Catalunya, Resolució de 22 de juny de 2017, per la qual s’aproven els documents per a l’organització i la gestió dels centres per al curs 2017-2018, 2017, DOGC
Gordó i Aubarell, G. , Centros educativos: ¿islas o nodos? Los centros como organizaciones-red, 2010, Graó. Barcelona
Perrenoud, P.H. , Diez nuevas competencias para enseñar, 2004, Graó. Barcelona
Santos Guerra, M.A. , Enseñar o el oficio de aprender. Organización escolar y desarrollo profesional, 2007, MAD/Eduforma. Sevilla
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Les assignatures del TFG són anuals. Per a matricular-se de les dues cal haver superat 75% dels crèdits de la titulació. El TFG I es lliura al mes de febrer i el TFG II al juny. L’activitat acadèmica s’inicia al setembre, tot i que el curs anterior els estudiants hauran rebut sessions de formació en forma de seminari. Els dos TFG inclouen tutoria durant tot el procés i finalitza amb el dipòsit de la memòria i la defensa pública en convocatòria única segons la normativa establerta per la FCEP i la URV. L’estudiant pot sol·licitar l’avançament o endarreriment de la convocatòria d’avaluació, seguint el procediment i calendari anunciats per la FCEP. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|