DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE GRAU II (G.EP) Codi 11904302
Ensenyament
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Treball fi de grau Cinquè AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Història i Història de l'Art
Pedagogia
Psicologia
Coordinador/a
FUGUET BUSQUETS, JUAN
Adreça electrònica jaime.verrier@urv.cat
juan.fuguet@urv.cat
josepmaria.pons@urv.cat
mariamontserrat.fortuny@urv.cat
sandra.gilabert@urv.cat
manel.leor@urv.cat
montserrat.sorribas@urv.cat
susanamaria.campillo@urv.cat
Professors/es
VERRIER DELAHAIE, JAIME
FUGUET BUSQUETS, JUAN
PONS ALTES, JOSEP MARIA
FORTUNY CASAS, MARIA MONTSERRAT
GILABERT MEDINA, SANDRA
LEOR PASTOR, MANEL
SORRIBAS PAREJA, MONTSERRAT
CAMPILLO MUÑOZ, SUSANA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 Aep1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 Aep2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 Aep3 Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar.
 Aep4 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana.
 Aep5 Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants.
 Aep6 Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
 Aep8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 Aep9 Valorar la responsabilitat individual i col•lectiva en la consecució d'un futur sostenible.
 Aep10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
 Aep11 Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 Aep1 Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del mestre.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
 Aep2 Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per una bona gestió del procés educatiu a l’aula.
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques.
 Aep3 Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el que s'incidirà.
 Aep4 Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per una bona gestió del procés educatiu a l’aula.
Identifica les característiques de l’alumnat sobre el qual incidirà.
Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
 Aep5 Identifica les característiques de l'alumnat sobre el que s'incidirà.
 Aep6 Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per el desenvolupament de les pràctiques.
 Aep8 Accepta i integra les crítiques sobre la seva actuació com a futur mestre.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
 Aep9 Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques.
 Aep10 Accepta i integra les crítiques sobre la seva actuació com a futur mestre.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
 Aep11 Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per el desenvolupament de les pràctiques.
Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Dirigeix reunions amb eficàcia
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
 B7 Soluciona els problemes considerant els elements del desenvolupament sostenible i les seves implicacions
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
 B8 Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Procediments de selecció i assignació
Procediments

El Responsable d'Ensenyament assignarà un tutor/a de TFG II a cada estudiant, d'acord amb l'assignació del POA als professors dels diferents Departaments.

El tutor/a de TFG II serà el mateix que han tingut de TFG I.

En la majoria de casos el professor tutor/a del TFG, serà el mateix que tenen de Pràctiques en alternança a 5è curs.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
30 0 30
Elaboració del treball de fi de grau/màster
0 178 178
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
1 14 15
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries El Treball de Fi de Grau de la Doble Titulació (TFG-DT) està orientat a que l’estudiant planifiqui i desenvolupi un Projecte Educatiu (PE) i un Projecte de Millora (PdM) per una escola i té com a finalitat principal afavorir que consolidi les competències del futur mestre d’infantil i primària en el marc de la innovació escolar i la millora de la pràctica educativa.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster TFG II: Projecte de Millora (PdM)
Per Projecte de Millora s’entén el document on s’estructura i especifica, de manera coherent un conjunt d’intervencions/accions que donin resposta a una necessitat del centre sempre vinculat al Projecte Educatiu, tot cercant una millor identificació de la problemàtica i definició de les activitats que poden satisfer-la per tal de millorar l'impacte o resultats. És doncs, una eina per observar la realitat, posicionar-se vers aquesta amb uns valors i definir una actuació que retalli distàncies entre la nostra visió i la realitat educativa, tot atenent a les necessitats de la comunitat educativa.
En definitiva, el Projecte de Millora, és el desenvolupament i la concreció d’algun dels grans àmbits inclosos en el Projecte Educatiu prèviament realitzat.
Elaboració del treball de fi de grau/màster S’elabora a nivell individual i consisteix en el fet que cada estudiant de l’equip tria un àmbit del Projecte Educatiu realitzat i el desenvolupa buscant la màxima concreció i articulant un Projecte de Millora.
Alguns possibles àmbits a desenvolupar en el Projecte de Millora poden ser:

Convivència i mediació
-TAC
-Atenció a la diversitat
-Llengües estrangeres
-Salut i escola
-Projectes de treball
-Treball amb famílies
-Cooperació
-Aprenentatge servei
-Educació ambiental
-Impuls a la lect/escript
-Biblioteca escolar
-Coeducació
-TIC
-Altres
-Escola verda
-Patrimoni cultural
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster Tribunal: Avaluació fins a un màxim de 3 punts del Resum executiu del Projecte de Millora i la presentació oral. Es valoren especialment les respostes a les preguntes efectuades pels membres del tribunal. El tutor, el tribunal i l’estudiant coneixeran uns criteris d’avaluació orientatius elaborats per la facultat d’Educació.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat).
Descripció

-Els estudiants rebran diferents sessions de formació d'acord amb un calendari que començarà en el mes de juny del curs de 4t de DT.

-Els estudiants es reuniran amb els seus professors tutors, com a mínim, tres vegades per fer el seguiment de l'elaboració del seu TFG.

-La última de les sessions de coordinació ha de coincidir amb l'avaluació i la retroacció, per part del professor/a tutor/a, del treball realitzat pels estudiants.


Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat) i una autoavaluació (per part de l'estudiant)
Metodologies Competències Descripció Pes        
Elaboració del treball de fi de grau/màster
Presentació del Projecte de Millora i del resum executiu. 60%
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
Exposició pública davant del Tribunal del contingut del TFG II. 30%
Altres

Autoavaluació de l'assoliment de les competències del Grau.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

-L'estudiant no podrà presentar el seu TFG davant del Tribunal sense l'autorització del seu tutor/a.
-El Tribunal avaluarà l'exposició pública del contingut del TFG II per part de l'estudiant.
-Per poder aprovar el TFG II l'estudiant ha d'aprovar l'elaboració del TFG II i el resum executiu (3/6) i ha d'aprovar l'exposició pública (1,5/3).

El TFG tindrà dos convocatòries per curs.


Fonts d'informació

Bàsica Antúnez, S. i altres, Del Proyecto Educativo a la Programación de Aula, 2003, Graó. Barcelona
Ferreres, V. S. i González Soto, A. P.(Edts.), Evaluación para la mejora de los centros docentes, 2006, Praxis. Madrid.
Generalitat de Catalunya, Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació., 2009, DOGC
Generalitat de Catalunya, Decret 102/2010, de 3 d'agost, d'autonomia dels centres educatius, 2010, DOGC
Generalitat de Catalunya, Decret 155/2010, de 2 de novembre, de la direcció dels centres educatius públics i del personal directiu professional docent., 2010, DOGC
Generalitat de Catalunya, Resolució de 22 de juny de 2017, per la qual s’aproven els documents per a l’organització i la gestió dels centres per al curs 2017-2018, 2017, DOGC
Gordó i Aubarell, G. , Centros educativos: ¿islas o nodos? Los centros como organizaciones-red, 2010, Graó. Barcelona
Perrenoud, P.H. , Diez nuevas competencias para enseñar, 2004, Graó. Barcelona
Santos Guerra, M.A. , Enseñar o el oficio de aprender. Organización escolar y desarrollo profesional, 2007, MAD/Eduforma. Sevilla

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Les assignatures del TFG són anuals. Per a matricular-se de les dues cal haver superat 75% dels crèdits de la titulació. El TFG I es lliura al mes de febrer i el TFG II al juny. L’activitat acadèmica s’inicia al setembre, tot i que el curs anterior els estudiants hauran rebut sessions de formació en forma de seminari. Els dos TFG inclouen tutoria durant tot el procés i finalitza amb el dipòsit de la memòria i la defensa pública en convocatòria única segons la normativa establerta per la FCEP i la URV. L’estudiant pot sol·licitar l’avançament o endarreriment de la convocatòria d’avaluació, seguint el procediment i calendari anunciats per la FCEP.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent