DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) TREBALL DE FI DE GRAU II (G.EP) Codi 11904302
Ensenyament
Doble titulació de grau en Educació Infantil i en Educació Primària (2013)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Treball fi de grau Cinquè AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Història i Història de l'Art
Pedagogia
Psicologia
Coordinador/a
GILABERT MEDINA, SANDRA
Adreça electrònica joseluis.lazaro@urv.cat
carme.julia@urv.cat
mariajose.munoz@urv.cat
sandra.gilabert@urv.cat
marta.camarero@urv.cat
ricard.ramirez@urv.cat
susanamaria.campillo@urv.cat
marta.hernandez@urv.cat
marius.domingo@urv.cat
montserrat.fuguet@urv.cat
Professors/es
LÁZARO CANTABRANA, JOSÉ LUIS
JULIÀ FERRÉ, MARIA CARMEN
MUÑOZ ÁLVAREZ, MARIA JOSÉ
GILABERT MEDINA, SANDRA
CAMARERO FIGUEROLA, MARTA
RAMÍREZ MERLOS, RICARD
CAMPILLO MUÑOZ, SUSANA MARIA
HERNÁNDEZ PÉREZ, MARTA
DOMINGO URBANEJA, MARIUS
FUGUET MUSTE, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 Aep1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 Aep2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 Aep3 Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar.
 Aep4 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana.
 Aep5 Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella, resoldre problemes de disciplina i contribuir a la resolució pacífica de conflictes. Estimular i valorar l'esforç, la constància i la disciplina personal en els estudiants.
 Aep6 Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
 Aep8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 Aep9 Valorar la responsabilitat individual i col•lectiva en la consecució d'un futur sostenible.
 Aep10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
 Aep11 Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 Aep1 Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit professional del mestre.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
 Aep2 Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per una bona gestió del procés educatiu a l’aula.
Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques.
 Aep3 Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
Identifica les característiques de l'alumnat sobre el que s'incidirà.
 Aep4 Dissenya, desenvolupa i avalua una unitat didàctica.
Utilitza les tècniques i recursos didàctics necessaris per una bona gestió del procés educatiu a l’aula.
Identifica les característiques de l’alumnat sobre el qual incidirà.
Aplica les habilitats de comunicació i interacció didàctica.
 Aep5 Identifica les característiques de l'alumnat sobre el que s'incidirà.
 Aep6 Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per el desenvolupament de les pràctiques.
 Aep8 Accepta i integra les crítiques sobre la seva actuació com a futur mestre.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
 Aep9 Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per al desenvolupament de les pràctiques.
 Aep10 Accepta i integra les crítiques sobre la seva actuació com a futur mestre.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
 Aep11 Identifica els aspectes institucionals i organitzatius més rellevants del servei, centre o institució escollida per el desenvolupament de les pràctiques.
Coneix, analitza i utilitza críticament les fonts i la bibliografia.
Elabora un discurs sintètic, coherent i que comica els resultats del treball.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Dirigeix reunions amb eficàcia
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
 B7 Soluciona els problemes considerant els elements del desenvolupament sostenible i les seves implicacions
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
 B8 Fa una estimació de l’ eficàcia i l’ eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Porta a terme un seguiment de la implementació del projecte per avaluar els resultats del mateix i fa un seguiment de la materialització dels riscos inherents al projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 C6 Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Procediments de selecció i assignació
Procediments

El Responsable d'Ensenyament assignarà un tutor/a de TFG II a cada estudiant, d'acord amb l'assignació del POA als professors dels diferents Departaments.

El tutor/a de TFG II serà el mateix que han tingut de TFG I.

En la majoria de casos el professor tutor/a del TFG, serà el mateix que tenen de Pràctiques en alternança a 5è curs.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
30 0 30
Elaboració del treball de fi de grau/màster
0 178 178
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
1 14 15
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries El Treball de Fi de Grau de la Doble Titulació (TFG-DT) està orientat a que l’estudiant planifiqui i desenvolupi un Projecte Educatiu (PE) i un Projecte de Millora (PdM) per una escola i té com a finalitat principal afavorir que consolidi les competències del futur mestre d’infantil i primària en el marc de la innovació escolar i la millora de la pràctica educativa.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster TFG II: Projecte de Millora (PdM)
Per Projecte de Millora s’entén el document on s’estructura i especifica, de manera coherent un conjunt d’intervencions/accions que donin resposta a una necessitat del centre sempre vinculat al Projecte Educatiu, tot cercant una millor identificació de la problemàtica i definició de les activitats que poden satisfer-la per tal de millorar l'impacte o resultats. És doncs, una eina per observar la realitat, posicionar-se vers aquesta amb uns valors i definir una actuació que retalli distàncies entre la nostra visió i la realitat educativa, tot atenent a les necessitats de la comunitat educativa.
En definitiva, el Projecte de Millora, és el desenvolupament i la concreció d’algun dels grans àmbits inclosos en el Projecte Educatiu prèviament realitzat.
Elaboració del treball de fi de grau/màster S’elabora a nivell individual i consisteix en el fet que cada estudiant de l’equip tria un àmbit del Projecte Educatiu realitzat i el desenvolupa buscant la màxima concreció i articulant un Projecte de Millora.
Alguns possibles àmbits a desenvolupar en el Projecte de Millora poden ser:

Convivència i mediació
-TAC
-Atenció a la diversitat
-Llengües estrangeres
-Salut i escola
-Projectes de treball
-Treball amb famílies
-Cooperació
-Aprenentatge servei
-Educació ambiental
-Impuls a la lect/escript
-Biblioteca escolar
-Coeducació
-TIC
-Altres
-Escola verda
-Patrimoni cultural
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster Tribunal: Avaluació fins a un màxim de 3 punts del Resum executiu del Projecte de Millora i la presentació oral. Es valoren especialment les respostes a les preguntes efectuades pels membres del tribunal. El tutor, el tribunal i l’estudiant coneixeran uns criteris d’avaluació orientatius elaborats per la facultat d’Educació.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat).
Descripció

-Els estudiants rebran diferents sessions de formació d'acord amb un calendari que començarà en el mes de juny del curs de 4t de DT.

-Els estudiants es reuniran amb els seus professors tutors, com a mínim, tres vegades per fer el seguiment de l'elaboració del seu TFG.

-La última de les sessions de coordinació ha de coincidir amb l'avaluació i la retroacció, per part del professor/a tutor/a, del treball realitzat pels estudiants.


Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat) i una autoavaluació (per part de l'estudiant)
Metodologies Competències Descripció Pes        
Elaboració del treball de fi de grau/màster
Presentació del Projecte de Millora i del resum executiu. 60%
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
Exposició pública davant del Tribunal del contingut del TFG II. 30%
Altres

Autoavaluació de l'assoliment de les competències del Grau.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

-L'estudiant no podrà presentar el seu TFG davant del Tribunal sense l'autorització del seu tutor/a.
-El Tribunal avaluarà l'exposició pública del contingut del TFG II per part de l'estudiant.
-Per poder aprovar el TFG II l'estudiant ha d'aprovar l'elaboració del TFG II i el resum executiu (3/6) i ha d'aprovar l'exposició pública (1,5/3).

El TFG tindrà dos convocatòries per curs.


Fonts d'informació

Bàsica Antúnez, S. i altres, Del Proyecto Educativo a la Programación de Aula, 2003, Graó. Barcelona
Ferreres, V. S. i González Soto, A. P.(Edts.), Evaluación para la mejora de los centros docentes, 2006, Praxis. Madrid.
Generalitat de Catalunya, Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació., 2009, DOGC
Generalitat de Catalunya, Decret 102/2010, de 3 d'agost, d'autonomia dels centres educatius, 2010, DOGC
Generalitat de Catalunya, Decret 155/2010, de 2 de novembre, de la direcció dels centres educatius públics i del personal directiu professional docent., 2010, DOGC
Generalitat de Catalunya, Resolució de 22 de juny de 2017, per la qual s’aproven els documents per a l’organització i la gestió dels centres per al curs 2017-2018, 2017, DOGC
Gordó i Aubarell, G. , Centros educativos: ¿islas o nodos? Los centros como organizaciones-red, 2010, Graó. Barcelona
Perrenoud, P.H. , Diez nuevas competencias para enseñar, 2004, Graó. Barcelona
Santos Guerra, M.A. , Enseñar o el oficio de aprender. Organización escolar y desarrollo profesional, 2007, MAD/Eduforma. Sevilla

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Les assignatures del TFG són anuals. Per a matricular-se de les dues cal haver superat 75% dels crèdits de la titulació. El TFG I es lliura al mes de febrer i el TFG II al juny. L’activitat acadèmica s’inicia al setembre, tot i que el curs anterior els estudiants hauran rebut sessions de formació en forma de seminari. Els dos TFG inclouen tutoria durant tot el procés i finalitza amb el dipòsit de la memòria i la defensa pública en convocatòria única segons la normativa establerta per la FCEP i la URV. L’estudiant pot sol·licitar l’avançament o endarreriment de la convocatòria d’avaluació, seguint el procediment i calendari anunciats per la FCEP.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent