DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ART DEL RENAIXEMENT Codi 12071005
Ensenyament
Història de l'Art (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
CARBONELL PALLARÉS, JORGE ANGEL
Adreça electrònica jorgeangel.carbonell@urv.cat
Professors/es
CARBONELL PALLARÉS, JORGE ANGEL
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi general de l'art europeu dels segles XV i XVI.

Competències
Codi  
A1 Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art
A2 Visió diacrònica general de la història de l’Art universal.
A3 Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials.
A5 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art)
A6 Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
A7 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art.
A8 Ha de demostrar coneixement i comprensió d’iconografia, aspecte essencial per a la interpretació de les imatges.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B9 Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer detalladament l'art produït a Italia i a la resta d'Europa durant els segles XV i XVI. A1
A2
A3
B1
C1
C2
C5
Saber fer una anàlisi interpretativa des de les diverses metodologies històrico-artistiques de l'art europeu del període que tractem. A5
A6
A7
A8
B2
B3
B4
C1
C2
C5
Ser responsable de la necessitat de conèixer l'art modern per tal tenir una consciència clara de la Història de l'Art. A2
A3
A6
B2
B3
B9
C1
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
El segle XV a Italia: El Quattrocento Art i Humanisme
La primera generació florentina
La segona generació florentina
Altres nuclis italians del Quattrocento
El segle XVI a Italia: El Cinquecento Arquitectura i urbanisme de l'Alt Renaixement.
La pintura i l'escultura del primer terç del segle XVI
El manierisme Arquitectura i urbanisme
Arts plàstiques
La difussió del renaixement a Europa Arquitectura
Escultura
Pintura

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
 
Sessió Magistral
42 84 126
Pràctiques externes (de camp/sortides)
13 0 13
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de Desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al temari
Sessió Magistral Exposició dels continguts del temari
Pràctiques externes (de camp/sortides) Visites a museus, exposicions i monuments.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Comentari i consulta dels dubtes sobre contingut impartit a les classes. Tanmateix, proporcionar orientació bibliogràfica i metodològica a l'alumne.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de Desenvolupament La primera prova serà escrita i tractarà de l'Art del segle XV, en la qual es desenvoluparan conceptes, comentaris d'obres d'art i de text.

La segona prova escrita tractarà de l'Art del segle XVI, en la qual es desenvoluparan conceptes, comentaris d'obres i de text.
50%





50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Sebastian, S., Arte y Humanismo, Alianza, Madrid, 1978
Chastel, A, Arte y Humanismo en Florencia en la época de Lorenzo el Magnífico, Cátedra, Madrid, 1982
Chastel, A., El mito del Renacimiento, Skira, Barcelona, 1969
Antal, F., El mundo florentino y su ambiente social. La República burguesa anterior a Cosme de Medicis, siglos XIV y XV., Guadarrama, Mdrid, 1965
Gallego, J., El pintor de artesano a artista, Universidad de Granada, Granada, 1976
Garin, E., El Renacimiento Italiano, Ariel, Barcelona, 1986.
Nieto,V. Checa,F., El Renacimiento. Formación y crisis del modelo clásico, Itsmo, Madrid, 1980
Panovsky, E., El significado de las artes visuales, Alianza, Madrid, 1987
Chastel, A., El taller de Italia, 1420-1500., Aguilar, Madrid, 1966
Benevolo, L., Historia de la arquitectura del Renacimiento, Taurus, Madrid, 1973
Argan, G.C., Historia del arte como historia de la ciudad., Laia, Barcelona, 1984
Wittkower, R., La arquitectura de la edad del humanismo, Nueva Visión, Buenos Aires, 1968.
Tafuri, M., La arquitectura del humanismo, Xarait, Madrid, 1978
Muratore, G., La ciudad renacentista. Tipos y modelos a través de los tratados, Instituto de Estudios de Administración Local, Madrid, 1980
Blunt, A, La teoria de las artes en Italia, Cátedra, Madrid, 1979
Vries, J., La urbanización de Europa, 1500-1800, Crítica, Barcelona, 1988
Wind, E., Maestros paganos del Renacimieto, Barral, Barcelona, 1972
Gombrich, E.H., Norma y forma. Estudio sobre el arte del Renacimiento, Alianza, Madrid, 1987
Gombrich, E.H., Nuevas visiones de viejos maestros, Alianza, Madrid, 1987
Baxandall, M., Pintura y vida cotidiana en el Renacimiento., G.Gili, Barcelona, 1978
Wolfflin, H., Renacimiento y Barroco, A. Corazón, Madrid, 1977
Argan, G.C., Renacimiento y Barroco,, Akal, Madrid, 1987

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ART BARROC/12071006

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12071105

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART PREHISTÒRIC I DEL PRÒXIM ORIENT/12071001
ART CLÀSSIC/12071002
ART MEDIEVAL I/12071003
ART MEDIEVAL II/12071004