DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ART DEL SEGLE XIX Codi 12071007
Ensenyament
Història de l'Art (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Adreça electrònica antonio.salcedo@urv.cat
Professors/es
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi general de la Història de l'Art des del periode Neoclàssic fins el Modernisme

Competències
Codi  
A1 Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art
A3 Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials.
A4 Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art
A6 Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
A12 Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge-.
A17 Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient
B11 Capacitat de lideratge
B13 Presa de desicions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les principals obres del periode neoclàssic A1
B2
B3
B7
B8
C2
Analitzar les principals obres de la pintura i l’escultura romàntica. A6
A12
A17
B2
C2
Analitzar el desenvolupament de l’arquitectura i el urbanisme en la segona meitat del segle. A4
A12
A17
B3
B7
B11
B13
C3
C5
Conèixer els principals representants de la pintura realista i les seves obres més significatives A4
B3
C3
Distingir i analitzar les obres dels pintors impressionistes dins del seu context històric A4
B3
C2
Valorar les creacions i les aportacions dels artistes postimpressionistes A3
B3
Conèixer les característiques i les diferencies de les obres modernistes en els països estudiats. A3
B3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. L'art neoclàssic
Arquitectura
1. Neoclassicisme
Introducció. Classicisme i neoclassicisme. Pintura i societat en l’època de la Revolució.. L’escultura. L’arquitectura.
Tema n.2.
Introducció. La moral del paisatge. La causa de la llibertat. La vida de l’artista. La via misteriosa.
N. 3.
L’Arquitectura en la segona meitat del Segle XIX.
en la segona meitat del Segle XIX.
Revolució Industrial i Arquitectura. El Moviment per a la Reforma de les Arts Aplicades. L’Urbanisme. L’Escola de Chicago.
N.4
L’època del realisme.
Corot i l’Escola de Barbizon. Jean F. Millet, Honoré Daumier i Gustave Courbet.
N.5.
L’Impressionisme.
París y los impressionistes. Els Cafès. Els Teatres. Parques, Jardins i Hipòdroms. El lleure urbà. El Mar. August Rodin.
N.6.
El Postimpressionisme.
Gauguin, Cezanne, Van Gogh i Tolousse Lautrec, Seurat i Signac.
N.7
El Modernisme a Europa.
Bélgica, Gran Bretaña i Austria.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Treballs
0 30 30
Sessió Magistral
30 30 60
Presentacions / exposicions
14 3 17
Pràctiques externes (de camp/sortides)
15 0 15
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de Desenvolupament
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació general del temari, del treballs a desenvolupar i del sistema d'avaluació
Treballs Els alumnes han de fer un treball en equip d'acord amb una proposta del professor
Sessió Magistral Explicació del temari de l'assignatura
Presentacions / exposicions El alume ha de fer diverses presentaciosn a classes sobre obres seleccionades
Pràctiques externes (de camp/sortides) Visita a les exposicions temporals a les fundacions, museos i galeries de Tarragona i Barcelona

Atenció personalitzada
 
Treballs
Presentacions / exposicions
Sessió Magistral
Activitats Introductòries
Descripció
Els alumnes hauran de concertar un mínim de dos entrevistes amb el professor per tal de realitzar un seguiment del treball i de les exposicions a classe.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Es valorarà particularment l'aportació persoanl 25%
Presentacions / exposicions Es tindrà en compte la utilització d'un llenguatge adequat i la contextualització de l'obra 15%
Pràctiques externes (de camp/sortides) L'assistència i un petit treball 10%
Proves de Desenvolupament Coneixement general de l'assignatura. La prova estarà dividida en dos parts: la primera constarà de dos preguntes a desenvolupar i la segona de l'anàlisi de quatre obres. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,

AA.VV. Los orígenes del Arte Moderno 1850-1900, Madrid, Mapfre Vida, 2004.

ARGAN, Giulio Carlo, El Arte Moderno, Valencia, Fernando Torres,        1970.

BORNAY, Erika, Historia Universal del Arte, Siglo XIX. Vol.VIII, Barcelona, Planeta, 1986.

CREPALDI, Gabrielle, El Siglo XIX, Barcelona, Electa, 2005

DAIX, Pierre, Historia Cultural del Arte Moderno, de David a Cézanne, Madrid, Cátedra, 2002

FERRIER, Jean-Louis, L’Aventure de l’Art au XIXe Siècle, París, Chêne – Hachette, 1991

HASKELL, Francis, Pasado y presente en el arte y en el gusto. Madrid, Alianza Forma, 1989

HITCHCOCK, Henry Russell, Arquitectura de los siglos XIX y XX, Madrid, Arte Cátedra, 1971                           ..

NOVOTNY, Fritz, Pintura y escultura en Europa 1770-1880, Madrid, Arte Cátedra,1979.                                 

RAMIREZ, Juan Antonio (Dir), Historia del Arte, El Mundo  Contemporáneo, Madrid, Alianza,1997.

ROSEMBLUN, R. y JANSON, H.W, El arte del Siglo XIX, Madrid,  Akal,1992.

Complementària

Tema n 1.

1. Neoclassicisme

ANTAL, Frederici, Clasicismo y Romanticismo, Madrid, Alberto Corazón. 1978.

BENEVOLO, Leonardo,Historia de la Arquitectura Moderna,   Barcelona, Gustavo Gili, 1974.

BOULLE, Etienne-Louis, Arquitectura; ensayo sobre el arte,  Barcelona, Gustavo Gili, 1985.

BOYER, Ferdinand, Le monde des arts en Italie et la France de la   Revolution et de l´Empire, Torino, Societat Editrice Internazionale,1970.

BOIME, Albert. Història Social del Arte Moderno. Vol. I. (El arte en época de la Revolución), Madrid, Alianza Forma,1994.

BOIME, Albert. Història Social del Arte Moderno. Vol. I. ( El arte en la época del bonapartismo 1800 – 1815) Madrid, Alianza Forma,1996.

CALVO SERRALLER, Francisco, Ilustración y Romanticismo,(Colec. Documentos para la Historia del Arte, VolVII),Barcelona, Gustavo Gili, 1977

COLLINS, Peter, Los Ideales de la Arquitectura Moderna; su Evolución, (1750-1790), Barcelona, Gustavo Gili,1970 

CROW, Thomas E. Pintura y Sociedad en el París del Siglo XVIII, Madrid, Nerea,1989            

FRANCASTEL,Pierre, Historia de la Pintura Francesa, Madrid, Alianza, 1970.

FRIEDLAENDER, Walter, De David a Delacroix, Madrid, Alianza Forma, 1989

GIEDIONS, Sigfried, Espacio Tiempo y Arquitectura, Barcelona,Científico Médica, 1968..

HONOUR, Huhg, Neoclasicismo, Madrid, Xarait, 1982.

KAUFMANN, Emil, De Ledoux a le Corbusier,Barcelona Gustavo  Gili, Colec. Punto y línea, 1982

MIDDLETON, R, Arquitectura Moderna, Madrid, Aguilar, 1979.

ROSEMBLUN, Robert, Transformaciones en el arte de finales del siglo XVIII, Madrid, Taurus, 1986

STAROBINSKI, Jean, 1789, Los emblemas de la razón, Madrid, Taurus, 1988.

TOMAN, Rolf, (edit) Neoclasicismo y Romanticismo, Colonia,  Köneman, 2000

VV.AA. Arte, arquitectura y estética en el siglo XVIII, Madrid, Akal  Bolsillo, 1980.

 

 

Tema n.2.

El Romanticisme.

ANTAL, Frederick, Estudios sobre Fuseli, Visor, La balsa de la medusa,  Madrid, 1989.

ARGULLOL, Rafael, La atracción del abismo, Barcelona. Plaza &       Janes, 1983.

CLARK, Kenneth, La Rebelión romántica, Madrid, Alianza Forma,1990.

DELACROIX, Eugène, El Puente de la visión, (Antología de  textos),Madrid, Tecnos, 1987.

FRIEDLAENDER, Walter, De David a Delacroix, Madrid, Alianza Forma, 1989

FRANCASTEL, Pierre, Historia de la Pintura Francesa, Madrid, Alianza,1970.                                    

HONOUR, Hugh, El Romanticismo, Madrid, Alianza, 1979.

METKEN, Gúnte,, Los Prerrafaelistas, Barcelona, Blume, 1982

RUSSO, Raffaella, Friedrich, Madrid, Electa Bolsillo, 1999

ZERNER, H y BORSCH-SUPAN,H, Tout l´oeuvre peint de Gaspar David Friedrich, París, Flanmarion,1976.

VV.AA, Eugène Delacroix, (Catálogo), Madrid, Museo del Prado,Ministerio de Cultura, 1988.

 

 

Tema N. 3.

L’Arquitectura en la segona meitat del Segle XIX.

BENEVOLO,Leonardo, Historia de la Arquitectura Moderna, Barcelona, Gustavo Gili, 1974..                                 

GIEDION, Sigfried, Espacio tiempo y arquitectura, Barcelona,   Científico  Médica, 1968.

FUSCO, Renato de, Historia de la Arquitectura Contemporánea, Madrid, Herman Blume, 1981.

PEVSNER, Nikolau, Los Orígenes de la arquitectura moderna y el diseño, Barcelona, Gustavo Gili, 1976.

RAGON, Michel, Historia Mundial de la Arquitectura y el Urbanismo Modernos Ideologías y pioneros 188-1910. Barcelona, Destino, 1979.

TROCME, Hélène, Los americanos y su arquitectura, Madrid, Cátedra, 1983.

MIDDLETON, Robin, Arquitectura Moderna, Madrid, Aguilar, 1979.

VV.AA, Willian Morris (1834 1986), (Catálogo), Madrid, Dirección General de arquitectura y vivienda. Octubre-noviembre 1984.

Tema N.4

L’època del realisme.

FRANCASTEL, Pierre, Historia de la Pintura Francesa, Madrid, Alianza,1970.

RAYNAL, Maurice, Le Dix-Neuvième Siècle. De Goya a Gauguin,Genève, Skira,1951.

VV.AA, The rise of landscape Painting in France Corot to Monet,(catálogo) , Manchester, New Hampschire. The Currier Gallery of Art,1991-1992.

Tema N.5.

L’Impressionisme.

CALLEN, Anthea, Técnicas de los impresionistas, Madrid, Hermann  Blume, 1983.

DAIX, Pierre, La vida de pintor de Edouard Manet, Barcelona, Argos                              Vergara,1985.

DENVIR, Bernard, El Impresionismo, Barcelona, Bruguera-Emece,1983.

FRANCASTEL, Pierre, El Impresionismo, Barcelona, Labor, 1975.

HARRIS, Nathaniel, El arte de Manet, Barcelona, Polígrafa, 1982.

HERBERT, Robert L, El Impresionismo Arte,ocio y sociedad, Madrid, Alianza, 1989.                      

VV.AA, Claude Monet (catálogo), Madrid, Museo Español de Arte                        Contemporáneo, 29 de abril-30 de junio de 1986.

Tema N.6.

El Postimpressionisme.

ELGAR, F,Cézanne, Barcelona,Círculo de Lectores, 1968

GAUGUIN, Paul, Escritos de un salvaje, Barcelona, Barral, 1974.

LECANDANO, P, Vang Gogh, Barcelona, Noguer, 1976.

REWALD, John, El Postimpresionismo, Madrid, Alianza Forma,1982.

VAN GOGH, Vincent, Cartas a Theo, Barcelona, Barral, Labor, 1982.

VV.AA, Cezanne, Madrid, Debate/Itaca,1983.

VV.AA, Van Gogh, Madrid, Debate/Itaca, 1983.

Tema N.7

El Modernisme a Europa.

BOUILLON,J.P, Journal de l´art nouveau, 1870-1914, Genéve, Skira, 1985.

CHAMPIGNEULLE, B, Enciclopedia del Modernismo, Barcelona,  Polígrafa, 1983                                     

HOFSTATTER, H, Historia de la Pintura Modernista Europea,  Barcelona, Blume, 1981.

SCHMULTZER, Robert, El Modernismo, Madrid, Alianza, 1985.

SEMBACH, Klaus-Jürgen, Modernismo la utopía de la reconciliación, Bonn, Benedikt Taschen,1991.

 

Recomanacions