DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ART DEL SEGLE XX Codi 12071008
Ensenyament
Història de l´Art (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Adreça electrònica antonio.salcedo@urv.cat
Professors/es
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de la Història general de l'Art des dels inicis de les Avanguàrdes històriques fins a la Segona Guerra Mundial

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Analitzar les relacions i diferències existents entre el fauvisme i l'expressionisme. A1
A2
A6
A7
A13
A17
A19
B3
B4
B5
B6
B9
B10
C2
C3
C5
2. Distingir les diferents etapes del cubisme. A1
A2
A6
A7
A13
A17
A19
B3
B4
B5
B6
B9
B10
C2
C3
C5
3. Analitzar els principals representants de l'Escola de París i les seves obres més significatives. A1
A2
A6
A7
A13
A17
A19
B3
B4
B5
B6
B9
B10
C2
C3
C5
4. Analitzar les principals obres dels representants de la renovació escultòrica del segle XX. A1
A2
A6
A7
A13
A17
A19
B3
B4
B5
B6
B9
B10
C2
C3
C5
5. Analitzar les diferents tendències de l'art abstracte. A1
A2
A6
A7
A13
A17
A19
B3
B4
B5
B6
B9
B10
C2
C3
C5
6. Analitzar les principals obres del Dadaisme i el surrealisme. A1
A2
A6
A7
A13
A17
A19
B3
B4
B5
B6
B9
B10
C2
C3
C5
7. Distingir els diferents períodes de la BAUHAUS, protagonistes i obres. A1
A2
A6
A7
A13
A17
A19
B3
B4
B5
B6
B9
B10
C3
C5
8. Analitzar les principals obres dels Mestres de l'Arquitectura del Segle XX. A1
A2
A6
A7
A13
A17
A19
B3
B4
B5
B6
B9
B10
C2
C3
C5
9. Participar activament en el desenvolupament de les classes. B6
10. Treballar en equip en la relació i comparació de diferents tendències artístiques. B4
11. Prendre consciència de la necessitat de tenir criteri artístic propi. B6

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. 1.1. Situació socio cultural.
1.2. Ruptura o Evolució.
1.3. El paper dels teòrics i dels crítics.
1.4. Els moviments i els artistes.
1.5. Els Museus i les institucions privades.
1.6. El mercat de l’art
1.7. Les Galeries i els "marchands".
1.8. El Públic.
2. El Fauvisme. 2.1 L’art com a impuls vital.
2.2. El grup de Chatou.
2.3. H. Matisse, Mestre del S. XX.
2.4. Altres Fauves.
3. El Cubisme. 3.1. Antecedents.
3.2. El Cubisme: Picasso, Braque i Gris
3.3. El Moviment Cubista a París.
3.3.1. Leger i l'estètica maquinista.
3.3.2. L'orfisme o les possibilitats expressives del color pur.
3.4. L’Escultura Cubista.
4. El Futurisme 4.1. Ideari i manifestes.
4.2. Pintura i escultura
5. L'Expressionisme. 5.1. Antecedents.
5.1.1. E. Munch I J. Ensor.
5.2. "Die Brücke",(El Pont),
5.3. L’Expressionisme a Àustria: O. Kokoschka.
5.4. L’Arquitectura expressionista. L’obra d’art total.
6. L’Escola de París. 6.1. Caràcter internacional i heterogeneïtat.
6.2. Els seus principals representants.
6.2.1. A. Modigliani, el color com a matèria intrínseca de la forma.
6.2.2. M. Chagall, la riquesa del seu món màgic.
6.2.3. M. Utrillo, el pintor urbà de París.
6.2.4. G. Rouault, un expressionisme religiós.
6.2.5. Ch. Soutine, la imatge tràgica del món.
7. La Renovació Escultòrica. 7.1. A. Maillol i el triomf de la forma plena.
7.2. A. Bourdelle i la llibertat reconquerida.
7.3. H. Matisse i la transposició a l’escultura de la forma pictòrica.
7.4. A. Modigliani i la simplicitat de la forma.
8. L’Art Abstracte i El Neoplasticisme. 8.1. W. Kandinsky i el seu pensament.
8.2. P. Mondrian i el Neoplasticisme.
9. L’Avantguarda Russa. 9.1. El Raionisme.
9.2. El Suprematisme com a món de la no representació.
9.3. El constructivisme, un art de síntesi.
10. Principals Vessants de l´Escultura. 10.1. C. Brancusi i la recerca de l’essència.
10.2. J. Gonzalez i la poètica dels nous materials.
10.3. H. Arp i l’escultura biomòrfica.
10.4. A. Giacometti i l’escultura del no ser.
10.5. H. Moore i la recuperació de l’home amb el món.
10.6. A. Calder, els seus mòbils i els seus estàbils.
11. Dadà i Surrealisme. 11.1. L’Esperit Dadà.
11.2. El cabaret "Voltaire" a Zuric.
11.3. Dadà a Nova York.
11.4. M. Duchamp.
11.4. Dadà a Alemanya.
11.5. Del Dadaisme al Surrealisme.
11.6. Andrea Bretona.
11.7. La Pintura metafísica.
11.8. La Pintura Surrealista.
12. La Bauhaus. 12.1. Objectius i metodologia.
12.2. Walter Gropius i els seus artistes.
12.3. El període de Hans Meyer.
12.4. L’epíleg: M. Van Der Rohe.
13. Mestres de l’arquitectura del segle S.XX. 13.1 F.LLoyd Wrigth
13.2. Le Corbusier.
13.3. M. Van Der Rohe.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 30 60
Presentacions / exposicions
14 3 17
Pràctiques externes (de camp/sortides)
15 0 15
Treballs
0 30 30
Presentacions / exposicions
4 0 4
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves de Desenvolupament
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació de les diferents avantguardes artístiques des de començaments de segle fins la segona guerra mundial. Anàlisis de les principals obres .
Els alumnes han de analitzar diferents obres davant dels companys al llarg del curs
Sessió Magistral Explicació de les diferents avantguardes artístiques des de començaments de segle fins la segona guerra mundial. Anàlisis de les principals obres .
Els alumnes han de analitzar diferents obres davant dels companys al llarg del curs
Presentacions / exposicions Explicació de les diferents avantguardes artístiques des de començaments de segle fins la segona guerra mundial. Anàlisis de les principals obres .
Els alumnes han de analitzar diferents obres davant dels companys al llarg del curs
Pràctiques externes (de camp/sortides) Visita a les exposicions temporals de les fundacions, museus i galeries de Barcelona i altres ciutats.
Treballs Els alumnes han de fer un treball en equip d'acord amb una proposta del professor.
Presentacions / exposicions L'alumne ha de fer diverses presentacions a classse sobre obres seleccionades

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
Els alumnes hauran de concertar un mínim de dos entrevistes amb el professor per tal de realitzar un seguiment del treball i de les exposicions a classe

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Es tindrà en compte la utilització d'un llenguatge adequat i la contextualització de l'obra 15%
Pràctiques externes (de camp/sortides) L'assistència i un petit treball 10%
Treballs Es valorarà particularment l'aportació personal 25%
Proves de Desenvolupament Coneixement general de l'assignatura. La prova estarà dividida en dos part, La primera constarà de dos preguntes a desenvolupar i la segona l'anàlisi de quatre obres. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA GENERAL

ARGAN, G.C.: El Arte Moderno (Vol.I-II), Valencia, Fernando Torres, 1975.

ARNASON, H. H.: Historia Del Arte Moderno, Madrid, Daimon. 1972. 

BLOK, C.: Historia del Arte Abstracto, Madrid, Cátedra, 1982. 

CABANNE, P.: El Arte Del Siglo Veinte. Barcelona, Polígrafa, S.A.,1983. 

CAMON AZNAR, J.:Pintura Moderna (VI Vols.), Barcelona, Plaza & Janes, 1977.  CASSOU, Jean: Panorama De Las Artes Plásticas Contemporáneas, Madrid,Guadarrama, 1961.

CLAY, Jean: Rostros del Arte Moderno, Caracas, Monte Avila, 1971.

DABROWSKY, M: Contrastes de Forma. Abstracción Geométrica 1910 - 1980   (Catálogo) Madrid,  Ministerio de Cultura, 1986. 

DE MICHELI, M.: Las Vanguardias Artísticas del Siglo Veinte, Córdoba, Editorial Universitaria de Córdoba, 1968.

GREENBERG, C.: Arte y Cultura, Barcelona, Gustavo Gili, 1979.

HAMILTON, G. H.: Pintura y Escultura en Europa 1880-1940, Mádrid, Cátedra, 1983.

HUYGHE, R y RUDEL, J.: El Arte y El Mundo Moderno( Vols.I-II),                Barcelona, Planeta,1971 

JAFFE, H.: El Arte Del Siglo XX, Madrid, EDAF, s/f. 

LEYMARIE,J.: El Arte De Nuestro Tiempo. Corrientes Abstractas Desde 1945, Madrid, Borak. S.A. Madrid, 1972. 

SEUPHOR, M.: Pintura Abstracta, Buenos Aires, Kapelusz, 1964. 

VV.AA.: Escritos de Arte de Vanguardia, Madrid, Turner, 1979.   

 

ARQUITECTURA.

 

BENEVOLO, L.: Historia de la Arquitectura Moderna, Barcelona, Gustavo Gili, 1974. 

DE FUSCO, R.: Historia de la Arquitectura Contemporánea, (Vols.I-II), Madrid,Hermann Blume, 1981. 

DE ZURKO, E.: La Teoría del Funcionalismo en la Arquitectura, Buenos Aires, Nueva Visión, 197O. 

DORFLES, G.: La Arquitectura Moderna, Barcelona, Ariel, 1980. 

FRAMPTON, K.: Historia Crítica de la Arquitectura Moderna, Barcelona,Gustavo Gili, Barcelona, 1987. 

GIEDION, S.: Espacio, Tiempo y Arquitectura, Barcelona. Científico  Médica, 1968.

HITCHCOCK, H-R.: Arquitectura de  los Siglos XIX y XX, Madrid, Cátedra, 1981.

KULTERMANN, U.: La Arquitectura Contemporánea, Barcelona, Labor, 1969. 

MARCHAN FIZ, S.: La Arquitectura del Siglo XX.Textos, Madrid, Alberto      Corazón,1974.

TAFURI, M y DAL CO, F.: Arquitectura Contemporánea, Madrid, Aguilar, 1980. .

ZEVI, B.: El Lenguaje Moderno de la Arquitectura, Barcelona, Poseidon, 1978.           

                Historia de la Arquitectura Moderna, Barcelona, Poseidon, 1980.   

 

 

 

 

ESCULTURA.

 

ALBRECHT, H. J.: Escultura en el Siglo XX, Barcelona, Blume, 1981. 

CIRLOT, J. E.: La Escultura del Siglo XX, Barcelona, Omega, 1956. 

HAMMACHER, A.M.: Escultores Europeos, México, Hermes, 1962.                     

HOFMANN, W.: La Escultura del S. XX, Barcelona, Seix Barral, 1960. 

KRAUS, Rosalind E. Pasajes de la Escultura Moderna, Madrid, Akal, 2002.

READ, H.: La Escultura Moderna, Barcelona, Ediciones Destino,1994. 

VV.AA.: La Escultura. La Aventura de La Escultura Moderna en los Siglos XIX Y  XX, Barcelona, Carroggio, 1986.  .

VV.AA.: Qu'est-ce que la Sculpture Moderne?,(Catálogo) Centre Georges Pompidou. Musée National d'Art Moderne, París, 1986. 

WITTKOWER, R.: La Escultura: Procesos y Principios, Madrid, Alianza, 1980.   

 

 

 

Complementària

1. Introducció.   

   DORFLES, G.: El Devenir de la Crítica, Madrid, Espasa - Calpe, S.A.,1979.                                                 El Kitsch. Antología del mal gusto, Barcelona, Lumen,  1973.

                       Las Oscilaciones del Gusto, Barcelona, 1974.

GIBAJA, R.: El Público del Arte. Buenos Aires, EUDEBA, 1964.

GIESZ, L.: Fenomenología Del Kitsch. Una Aportación a la Estética     Antropológica, Barcelona, Tusquets, 1982. 

HEINZ, H.: De la Obra de Arte a la Mercancía, Barcelona, Gustavo Gili, 1979. 

LEON, A.: El Museo, (Historia del Coleccionismo), Madrid, Cátedra, 1978.

MOLES, A.: El Kitsch, Buenos Aires, Paidós, 1972.

POLI, F.: Producción Artística y Mercado, Barcelona, Gustavo Gili, 1976. 

RAMIREZ, J.A.: Medios de Masas e Historia Del Arte, Madrid, Cátedra,     1982. 

RICO, Juan Carlos, Museos Arquitectura Arte,Los espacios expositivos, Madrid, Sílex, 1994.

RIVIERE, Georges Henrym La Museología, Madrid, Akal,1993.

SILBERMANN, A.: Sociología del Arte, Buenos Aires, Nueva Visión, 1971. S

ILBERMANN, A y KONIG, R.: Los Artistas y la Sociedad, Barcelona,     Alfa,1983.  

VOLLARD, A.:  Memorias de un Vendedor De Cuadros, Barcelona, Destino,     1983.     

VV.AA.:  El Arte en  la Sociedad Contemporánea, Valencia, Fernando     Torres,1974.

 

 

2. El Fauvisme.

AA.VV. Els anys fauves 1904 – 1908, (Catálogo) Barcelona, Fundació Caixa de Catalunya, Octubre 2000 – gener 2001.

CRESPELLE, J.P.: Los Fauves, Barcelona, Rauter, 1962. 

DENVIR, B.: El Fauvismo y el expresionismo, Barcelona, Labor, 1975. 

ELDERFIELD, J.: El Fauvismo, Madrid, Alianza, 1983.       

MANNERING, D.: El Arte de Matisse, Barcelona, Polígrafa.S.A.,1982.

MATISSE, H.: Sobre Arte, Barcelona, Barral, 1978.

 

 

3.     El Cubisme.

AA.VV. Robert i Sonia Delaunay, (catálogo) Barcelona, Carroggio, Ajuntament de Barcelona, Museo Picasso, octubre 2000 – gener 2001.

APOLLINAIRE, G.: Los Pintores Cubistas, Buenos Aires, Nueva Visión,     1964.

CABANNE, P.: El Siglo de Picasso, (Vols.I-II) Madrid, Ministerio de  Cultura,1982. 

CIRICI, A.: Gargallo y Barcelona, Barcelona, Ariel, 1970. 

COOPER. D.: La Epoca Cubista, Madrid, Alianza, 1984. 

DAIX, P.: El Cubismo de Picasso, Barcelona, Blume, 1979.           

               Journal du Cubisme, Geneve, Skira, 1982. 

DIEGHL, G. y SALVADOR, J. M.: Fernand Léger, (Catálogo), Caracas,  Museo de  Arte Contemporáneo, 1982.

GLEIZES, A.: Sobre el Cubismo, Valencia, Colegio Oficial de Aparejadores  y  Arquitectos técnicos de Murcia, 1986. 

GOLDING, J.: El Cubismo,Una Historia y un análisis, Madrid, Aliasnza,  Forma,1993. 

KAHNWEILER, D-H.: Juan Gris, Madrid, Dirección General de Bellas Artes, Ministerio de Educación y Ciencia, 1971.

PIERRE, J.: El Cubismo, Madrid, Aguilar, 1968. 

VERDET, A.: Fernand Léger, Barcelona, Nauta, 1960. 

VV.AA.: Georges Braque 1882/1963, (Catálogo) Barcelona, Ajuntament de  Barcelona, 1986. 

VV.AA.: Juan Gris (1887 - 1927), (Catálogo) Madrid, Ministerio de Cultura, 1985. 

VV.AA.: Pablo Picasso: Retrospectiva, (Catálogo de la exposición en el Museo de  Arte moderno de Nueva York), Barcelona, Polígrafa S.A., 1980. 

VV.AA.: Gargallo, Exposició del Centenari, (Catálogo) Barcelona, Ajuntament  de Barcelona, 1981.     

4. El Futurisme.

MARINETTI, F. T.: Manifiestos y Textos Futuristas, Barcelona, Ediciones       Del Cotal,1978. 

PIERRE, J.: El Futurismo y el Dadaismo, Madrid, Aguilar, 1968.

VV.AA.: Vanguardia italiana de entreguerras, (Catálogo)Valencia,       IVAM,1990. 

 

5. L’Expressionisme

 CASALS. J.: El Expresionismo, Barcelona, Montesinos, 1982.

ELGER, Dietmar: Expresionismo, Colonia, Taschen,1991.

FARMER, J.: James Ensor, París, Seuil, 1977. 

GATT, G.: Oskar Kokoschka, Barcelona, Círculo de Lectores, 1971. 

PAYRO, J.: Introducción A La Pintura Expresionista, Buenos Aires, Columba, 1970. 

PEHNT, W.: Arquitectura Expresionista, Barcelona, Gustavo Gili, 1980.

RAGON, M.: El Expresionismo, Madrid, Aguilar, 1968. 

SELZ, Peter: La pintura expresionista alemana, Madrid, Alianza       Forma,1989

VV.AA.: Edward Munch, (Catálogo) Madrid, Ministerio de Cultura, 1984. 

VV.AA. Munch 1863-1944, (Catálogo) Barcelona, Centre Cultural de la Fundació  Caixa de Pensions, 1987 

VV.AA.: Expressionistes Alemanys, (Catálogo) Barcelona, Obra Social de la

    Caixa de Pensions, 1982. 

WILLET, J.: El Rompecabezas Expresionista, Madrid, Guadarrama, 197O.

 ZEVI, B.: Erich Mendelson, Barcelona, Gustavo Gili, 1984.     

6.L’Escola de París.  

  BUCCI, M.: Mar Chagall, Barcelona, Nauta, 1971. 

HAFTMANN, Werner, Chagall, Biblioteca de Arte, Madrid, 1991.

KRYSTOF, Doris, Amedeo Modigliani 1884 – 1920, Köln, Taschen, 1997.

NACENTA, R.: La Escuela de París. Los Pintores y  el Ambiente Artístico de Paris  desde 1910,  Barcelona, Rauter, 1960. 

VV.AA. Modigliani 1484 - 1920, Madrid, Centre Cultural de La Caixa de  Pensions, 1983.    

7. La Renovació Escultòrica.

    VV.AA.: Maillol 1861-1964, (Catálogo), Barcelona, Caixa de Pensions, 1975.

     

 

8. L’Art Abstracte i El Neoplasticisme

DOESBURG, T. V.: Principios del Nuevo Arte Plástico y Otros Escritos, Valencia, Colegio oficial de Aparejadores y ArquitectosTécnicos de Murcia,1985. 

KANDINSKY, V.: De lo Espiritual en el Arte, Barcelona, Labor - Barral,1983.                    

                            Punto y Línea sobre el Plano, Barcelona, Barral, 1972.

MONDRIAN, P.: Piet Mondrian, (Catálogo) Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1982.              

                    Realidad Natural y Realidad Abstracta, Barcelona, Barral,      1973.

OUD, J. J. P.: Mi Trayectoria en "De Stijl", Valencia, Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia, 1986. 

VV.AA.: 1917 - 1931. Visiones de Utopía, Madrid, Alianza, 1987. 

 

9. L’Avantguarda  Russa

ARVATOV, B.: Arte y Producción, Madrid, Alberto Corazón, 1973.

DE FEO, V.: La Arquitectura en la U.R.S.S. 1917 -1936. Madrid, Alianza, 1969. 

GRAY, C.: L'Avant-garde Russe dans l'Art moderne 1863-1922, Laussanne,  L'Age  de l'homme, s/f. 

FITZPATRICK, S.: Lunacharski y la Organización Soviética De la    Educación y de  las artes (1917 - 1921), Madrid, Siglo XXI,1977.

LUNACHARSKY, A.: Las artes Plásticas y la política en la Rusia  Revolucionaria , Barcelona, Seix y Barral, 1969.

MALEVITCH, K.: El Nuevo Realismo Plástico, Madrid, Alberto Corazón,1975.

TARABUKIN, N.: El Ultimo Cuadro, Barcelona, Gustavo Gili, 1977. 

VV.AA.: Constructivismo, Madrid, Alberto Corazón, 1972. 

VV.AA.: Rodchenko - Stepanova, (catálogo), Madrid, Fundación Banco Central Hispanoamericano, 1992.

VV.AA.: Socialismo, Ciudad y Arquitectura. URSS 1917-1937, Madrid, Alberto Corazón, 1973.

WEISS, E.: Avantguarda Russa 1910 - 1930, (catálogo), Barcelona, Fundació  Joan  Miró, 1985.     

10. Principals Vessants de l’Escultura

   AGUILERA CERNI, V.: Julio Gonzalez, Barcelona. Polígrafa S.A., 1973. 

BOVI, A.: Alberto Giacometti, Barcelona, Nauta, 1974. 

LLORENS, T.: Julio González, (Catálogo), Madrid, Centro de Arte Reina  Sofía,  Ministerio de Cultura, Generalitat Valenciana, 1986. 

SALVADOR, J.M.: Henry Moore, (Catálogo) Caracas, Museo de Arte Contemporáneo, Mayo de 1983.

VV.AA.: Brancusi, París, Flammarion, 1986.

.AA.: Henry Moore. Escultura, (Catálogo), Madrid, Palacio de Velázques, Ministerio de Cultura,Dirección General de Bellas Artes Archivos y     Bibliotecas,1981. 

VV.AA. Julio González, (Catálogo) Barcelona, Palau Meca, Ajuntament de   Barcelona, 1983.

 

11. Dadà i Surrealisme .

BALAKIAN, A.: André Breton Mago del Surrealismo, Caracas, Monte Avila, 1976. 

BRETON, A.: El Surrealismo. Puntos de vista y Manifestaciones, Barcelona, Barral,1972.             

                 Manifiestos Del Surrealismo, Madrid, Guadarrama, 1969. 

BONET CORREA, A.: El Surrealismo, Cátedra, Madrid, 1983.

CABANNE, P.: Conversaciones con Marcel Duchamp, Barcelona, Anagrama,1972. 

CIRICI, A.: Miró en su Obra, Barcelona, Labor, 1970.

DUROZOI, G. y LECHERBONNIER, G.: El Surrealismo, Madrid, Guadarrama, 1974. 

GARCIA DE CARPI. L.: La Pintura  Surrealista Española, Madrid, Itsmo,1986. 

GREGORICH, L.: De La "Belle Epoque" a Dada, Antología de Textos,      Caracas, Monte Avila, 1977. 

HUGNET, G.: La Aventura Dada: Ensayo, Diccionario y textos escogidos, Madrid,Júcar, 1973. 

MALET, R.: Joan Miró, Barcelona, Polígrafa S.A., 1983

NADEAU, M.: Historia Del Surrealismo, Barcelona, Ariel, 1972.

PIERRE, J.: El Futurismo y el Dadaismo, Madrid, Aguilar, 1968.

QUINN, E.: Max Ernst, Barcelona, Polígrafa S.A.,1977.

RITCHER, H.: Historia del Dadaismo, Buenos Aires, Nueva Visión, 1973. 

SCHMALENBACH, W.: Kurt Schwitters, (Catálogo) , Barcelona, Fundación     Joan Miró, 1982-83

SCHWARZ, A.: El Espíritu Dada 1915/1925, (Catálogo) Caracas, Museo de Arte Contemporáneo, 1980. 

TORCZYNER, H.: Magritte Signos e Imágenes, Barcelona, Blume, 1978.

TZARA, T.: Siete Manifiestos Dada, Barcelona, Tusquets, 1972.

VV.AA.: Duchamp, (Catálogo), Barcelona, Fundació Joan Miró, 1984. 

VV.AA.: Picabia, (Catálogo), Barcelona, Fundació Caixa de Pensions, 1984.

VV.AA.: André Masson, (Catálogo) Barcelona, Fundació Caixa de Pensions, 1985.

VV.AA.: Homenaje a Paul Delvaux, (Catálogo) Caracas, Museo de Bellas Artes,1982 

VV.AA.: Matta, (Catálogo) Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes,1983

VV.AA.: 400 obras de 1914 a 1983 Salvador Dalí, Barcelona, Generalitat de Catalunya, Ministerio de Cultura, 1983. (Catálogo)

VV.AA.: Yves Tanguy retrospective 1925 - 1955, (Catálogo) Paris, Centre Georges Pompidou, 1982

WESTERDAHL, E.: Oscar Dominguez, Barcelona, Nueva Orbita, 1968.

 12. La Bauhaus

      ARGAN, G.C.: Walter Gropius y El Bauhaus, Buenos Aires, Nueva Visión, 1977.

GROPIUS, W.: Alcances de la Arquitectura Integral, Buenos Aires, La Isla, 1966. 

                         La Nueva Arquitectura y La Bauhaus, Barcelona, Lumen, 1966. 

KANDINSKY, V.: Cursos de La Bauhaus, Madrid, Alianza, 1983. 

KLEE, P.: Bosquejos Pedagógicos, Caracas, Monte Avila, 1974.           

                Teoría del Arte Moderno, Buenos Aires, Caldén, 1976.

MEYER, H.: El Arquitecto entre la lucha de clases y otros escritos, Barcelona, Gustavo Gili, 1972. 

VV.AA.: La Bauhaus, Madrid, Alberto Corazón, 1971.

WICK, R.: Pedagogía De La Bauhaus, Madrid, Alianza, 1986. 

WINGLER, H. M.: La Bauhaus, Barcelona, Gustavo Gili, 1975.    

13. Mestres de l’Arquitectura del S.XX

BLAKE, P.: Maestros de la Arquitectura, Buenos Aires, Victor Lerú, 1963. 

BLASER, W.: Mies Van Der Rohe, Barcelona, Gustavo Gili, 1976.

BOESIGER, W.: Le Corbusier, Barcelona, Gustavo Gili, 1982. 

HITCHOCK, H-R.: Frank LLoyd Wright. Obras 1887 - 1941, Barcelona, Gustavo Gili,1978. 

JOHNSON, P.: Mies Van Der Rohe, Buenos Aires, Victor Lerú, 1960.

LE CORBUSIER.: Principios de Urbanismo, Barcelona, Ariel, 1981.              

                           Hacia una Arquitectura, Poseidon, Barcelona, 1977.              

                           El Modulor, Barcelona, Poseidon, 1976. 

MIES VAN DER ROHE, L.: Escritos, Diálogos y Discursos, Valencia,Colegio de  Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia, 1981. 

VON MOOS, S.: Le Corbusier, Barcelona, Lumen, 1977. 

ZEVI, B.: Frank LLoyd Wright, Barcelona, Gustavo Gili, 1985.          

 

 

 

 

 

 

 

 

Recomanacions