Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
Comprendre les reflexions que sobre l'art s'han fet al llarg de la història. |
A1 A6 A13
|
B1 B2 B3 B4 B9 B12
|
C5
|
Aprendre a analitzar textos. |
A1
|
|
|
Aprendre a interpretar i fer un comentari crític d'un llibre, d'una exposició o d'una obra artística. |
A1 A2 A6 A8 A13
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B12 B13
|
C5
|
Elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar oralment i per escrit. |
A1 A2 A5 A6 A13 A17
|
B1 B2 B3 B5 B9 B12
|
C5
|
Tema |
Subtema |
TEMA I. INTRODUCCIÓ. |
1."Art": història d'un concepte.
2."Art": definicions antiga i moderna.
3."Art": reflexions sobre la indefinició contemporània. |
TEMA II. LA BIOGRAFIA DE L'ARTISTA: VASARI. |
1. La teoria de l'art al Renaixement.
2. Presentació de "Les vides dels més excel·lents arquitectes, pintors i escultors italians des de Cimabue als nostres dies".
3. Les "edats" segons Vasari.
4. Conceptes claus: "maniera", "disegno", "grazia". |
TEMA III. LA TEORIA DE L'ART DE LA IL·LUSTRACIÓ. |
1. Antecedents: la teoria de l'art al segle XVII. Classicisme i Acadèmia.
2. Estètica, Història de l'art i crítica d'art: Baumgarten, Winckelmann i Diderot.
3. Winckelmann-Lessing.
4. L'estètica empirista. |
TEMA IV. LA TEORIA DE L'ART DEL ROMANTICISME. |
1. Pensament històric.
2. Antic/Modern, Ingenu/Sentimental, Clàssic/Romàntic.
3. Descobriment de l'Edat Mitjana i de l'Orient.
4. Art: coneixement suprem. |
TEMA V. ELS MODELS FORMALISTES. |
1. Adolf von Hildebrand.
2. Heinrich Wölfflin.
3. Henri Focillon. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
45 |
45 |
90 |
Seminaris |
|
15 |
15 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
Proves pràctiques |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Esposició dels continguts de l'assignatura. |
Seminaris |
Analisi d'un text. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Comentaris dels textos del dossier de pràctiques. |
|
Sessió Magistral |
Seminaris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
Proves de Desenvolupament |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Anàlisi d'un text. |
10 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentació dels comentaris dels textos del dossier (oral i/o escrit). |
10 |
Proves de Desenvolupament |
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. |
80 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
BOZAL, V. (Editor), Historia de la ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (2 Vol.)., Visor., Madrid, 2000.
TATARKIEWICZ, W., Historia de seis ideas., Tecnos., Madrid, 1988.
GOMBRICH, E., Meditaciones sobre un caballo de juguete y otros ensayos sobre teoría del arte., Debate., Madrid, 2002.
FREELAND,C., Pero, ¿ésto es arte? Una introducción a la teoría del arte., Cátedra., Madrid, 2003.
JIMÉNEZ,J., Teoría del arte., Tecnos/Alianza., Madrid, 2002.
OCAMPO, E.; PERAN, M., Teorías del arte., Icaria., Barcelona, 1991.
BARASCH, M., Teorías del arte. De Platón a Winckelmann., Alianza., Madrid, 1991.
GOMBRICH, E., Tributos., FCE, México, 1991.
|
|
Complementària |
|
Per a cada tema es lliurarà als estudiants una bibliografia específica. |
|