DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura TEORIA DE L`ART I Codi 12071009
Ensenyament
Història de l´Art (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Història i història d'art
Coordinador/a
CUBELLS BARTOLOME, MARIA RAMON
BROCA TELLA, SALVADOR DE
Adreça electrònica salvadorde.broca@urv.cat
mariaramon.cubells@urv.cat
Professors/es
BROCA TELLA, SALVADOR DE
CUBELLS BARTOLOME, MARIA RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de les principals orientacions teòriques en l'analisi del fenomen artístic.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre les reflexions que sobre l'art s'han fet al llarg de la història. A1
A6
A13
B1
B2
B3
B4
B9
B12
C5
Aprendre a analitzar textos. A1
Aprendre a interpretar i fer un comentari crític d'un llibre, d'una exposició o d'una obra artística. A1
A2
A6
A8
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B12
B13
C5
Elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar oralment i per escrit. A1
A2
A5
A6
A13
A17
B1
B2
B3
B5
B9
B12
C5

Continguts
Tema Subtema
TEMA I. INTRODUCCIÓ. 1."Art": història d'un concepte.
2."Art": definicions antiga i moderna.
3."Art": reflexions sobre la indefinició contemporània.
TEMA II. LA BIOGRAFIA DE L'ARTISTA: VASARI. 1. La teoria de l'art al Renaixement.
2. Presentació de "Les vides dels més excel·lents arquitectes, pintors i escultors italians des de Cimabue als nostres dies".
3. Les "edats" segons Vasari.
4. Conceptes claus: "maniera", "disegno", "grazia".
TEMA III. LA TEORIA DE L'ART DE LA IL·LUSTRACIÓ. 1. Antecedents: la teoria de l'art al segle XVII. Classicisme i Acadèmia.
2. Estètica, Història de l'art i crítica d'art: Baumgarten, Winckelmann i Diderot.
3. Winckelmann-Lessing.
4. L'estètica empirista.
TEMA IV. LA TEORIA DE L'ART DEL ROMANTICISME. 1. Pensament històric.
2. Antic/Modern, Ingenu/Sentimental, Clàssic/Romàntic.
3. Descobriment de l'Edat Mitjana i de l'Orient.
4. Art: coneixement suprem.
TEMA V. ELS MODELS FORMALISTES. 1. Adolf von Hildebrand.
2. Heinrich Wölfflin.
3. Henri Focillon.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
45 45 90
Seminaris
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de Desenvolupament
2 2 4
Proves pràctiques
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Esposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Analisi d'un text.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentaris dels textos del dossier de pràctiques.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Proves de Desenvolupament
Proves pràctiques
Descripció
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Anàlisi d'un text. 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació dels comentaris dels textos del dossier (oral i/o escrit). 10
Proves de Desenvolupament Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. 80
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica BOZAL, V. (Editor), Historia de la ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (2 Vol.)., Visor., Madrid, 2000.
TATARKIEWICZ, W., Historia de seis ideas., Tecnos., Madrid, 1988.
GOMBRICH, E., Meditaciones sobre un caballo de juguete y otros ensayos sobre teoría del arte., Debate., Madrid, 2002.
FREELAND,C., Pero, ¿ésto es arte? Una introducción a la teoría del arte., Cátedra., Madrid, 2003.
JIMÉNEZ,J., Teoría del arte., Tecnos/Alianza., Madrid, 2002.
OCAMPO, E.; PERAN, M., Teorías del arte., Icaria., Barcelona, 1991.
BARASCH, M., Teorías del arte. De Platón a Winckelmann., Alianza., Madrid, 1991.
GOMBRICH, E., Tributos., FCE, México, 1991.

 

Complementària

Per a cada tema es lliurarà als estudiants una bibliografia específica.

Recomanacions