Codi |
|
A1 |
Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art |
A2 |
Visió diacrònica general de la història de l’Art universal. |
A5 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art) |
A6 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història. |
A8 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió d’iconografia, aspecte essencial per a la interpretació de les imatges. |
A13 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal |
A17 |
Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia. |
B12 |
Motivació per la qualitat |
B13 |
Presa de desicions |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Comprendre les reflexions que sobre l'art s'han fet al llarg de la història.
|
A1 A6 A13
|
B1 B2 B3 B4 B9 B12
|
C5
|
Aprendre a analitzar textos. |
A1
|
|
|
Aprendre a interpretar i fer un comentari crític d'un llibre, d'una exposició o d'una obra artística. |
A1 A2 A6 A8 A13
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B12 B13
|
C5
|
Aprendre a elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar oralment i per escrit. |
A1 A2 A5 A6 A13 A17
|
B1 B2 B3 B5 B9 B12
|
C5
|
Tema |
Subtema |
TEMA I. BURCKHARD I L'ESCOLA DE VIENA |
1. J.C. Burckhardt.
2. M. Dvôrak.
3. A. Riegl. |
TEMA II. ICONOGRAFIA I ICONOLOGIA. |
1. La formulació del mètode iconològic: A. Warburg.
2. E. Panofsky: "Iconografia i iconologia".
3. E.H. Gombrich: "Objectius i límits de la iconologia". |
TEMA III. LA TEORIA PSICOANALÍTICA APLICADA A L'ART. |
1. Introducció a la psicoanàlisi freudiana.
2. La comprensió del procés artístic.
3. El valor simbòlic de l'art. |
TEMA IV. LA SOCIOLOGIA DE L'ART. |
1. Art i Societat.
2. Objectius i límits de la sociologia de l'art.
3. Antal, Hauser i Francastel. |
TEMA V. LES TEORIES D'AVANTGUARDA. |
1. Alguns manifestos avantguardistes.
2. El problema de l'autonomia del'art.
3. L'obra d'art avantguardista. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
45 |
45 |
90 |
Seminaris |
|
15 |
15 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
2 |
4 |
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Esposició dels continguts de l'assignatura. |
Seminaris |
Analisi d'un text. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Comentaris dels textos del dossier de pràctiques. |
|
Seminaris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessió Magistral |
Atenció personalitzada |
Proves pràctiques |
Proves de Desenvolupament |
|
Descripció |
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclariment d'algun aspecte de l'assignatura. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Anàlisi d'un text. |
10 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentació dels comentaris dels textos del dossier (oral i/o escrit). |
10 |
Proves de Desenvolupament |
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema.
|
80 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
BOZAL, V. (Editor), Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (2Vol.)., Visor., Madrid, 2000.
TATARKIEWICZ, W., Historia de seis ideas., Tecnos., Madrid, 1988.
DE MICHELI, M., Las vanguardias artísticas del siglo XX., Alianza., Madrid, 1979.
GOMBRICH, E., Meditaciones sobre un caballo de juguete y otros ensayos sobre teoría del arte., Debate., Madrid, 2002.
BÜRGER, P., Teoría de la vanguardia., Península., Barcelona, 1978.
MARIAS, F., Teorías del arte II., Historia 16., Madrid, 1996.
OCAMPO, E.; PERAN, M., Teorías del arte., Icaria., Barcelona, 1991.
GOMBRICH, E., Tributos., FCE, México, 1991.
|
|
Complementària |
|
Per a cada tema es lliurarà als estudiants una bibliografia específica. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TEORIA DE L'ART I/12071009 |
|
|