DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura TEORIA DE L'ART II Codi 12071010
Ensenyament
Història de l'Art (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Història i història d'art
Coordinador/a
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Adreça electrònica mariaramon.cubells@urv.cat
Professors/es
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de les principals orientacions teòriques en l'analisi del fenomen artístic.

Competències
Codi  
A1 Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art
A2 Visió diacrònica general de la història de l’Art universal.
A5 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art)
A6 Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
A8 Ha de demostrar coneixement i comprensió d’iconografia, aspecte essencial per a la interpretació de les imatges.
A13 Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal
A17 Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia.
B12 Motivació per la qualitat
B13 Presa de desicions
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre les reflexions que sobre l'art s'han fet al llarg de la història. A1
A6
A13
B1
B2
B3
B4
B9
B12
C5
Aprendre a analitzar textos. A1
Aprendre a interpretar i fer un comentari crític d'un llibre, d'una exposició o d'una obra artística. A1
A2
A6
A8
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B12
B13
C5
Aprendre a elaborar sintèticament els coneixements rebuts i poder-los comunicar oralment i per escrit. A1
A2
A5
A6
A13
A17
B1
B2
B3
B5
B9
B12
C5

Continguts
Tema Subtema
TEMA I. BURCKHARD I L'ESCOLA DE VIENA 1. J.C. Burckhardt.
2. M. Dvôrak.
3. A. Riegl.
TEMA II. ICONOGRAFIA I ICONOLOGIA. 1. La formulació del mètode iconològic: A. Warburg.
2. E. Panofsky: "Iconografia i iconologia".
3. E.H. Gombrich: "Objectius i límits de la iconologia".
TEMA III. LA TEORIA PSICOANALÍTICA APLICADA A L'ART. 1. Introducció a la psicoanàlisi freudiana.
2. La comprensió del procés artístic.
3. El valor simbòlic de l'art.
TEMA IV. LA SOCIOLOGIA DE L'ART. 1. Art i Societat.
2. Objectius i límits de la sociologia de l'art.
3. Antal, Hauser i Francastel.
TEMA V. LES TEORIES D'AVANTGUARDA. 1. Alguns manifestos avantguardistes.
2. El problema de l'autonomia del'art.
3. L'obra d'art avantguardista.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
45 45 90
Seminaris
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
2 2 4
Proves de Desenvolupament
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Esposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Analisi d'un text.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentaris dels textos del dossier de pràctiques.

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Proves pràctiques
Proves de Desenvolupament
Descripció
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclariment d'algun aspecte de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Anàlisi d'un text. 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació dels comentaris dels textos del dossier (oral i/o escrit). 10
Proves de Desenvolupament Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema.
80
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica BOZAL, V. (Editor), Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (2Vol.)., Visor., Madrid, 2000.
TATARKIEWICZ, W., Historia de seis ideas., Tecnos., Madrid, 1988.
DE MICHELI, M., Las vanguardias artísticas del siglo XX., Alianza., Madrid, 1979.
GOMBRICH, E., Meditaciones sobre un caballo de juguete y otros ensayos sobre teoría del arte., Debate., Madrid, 2002.
BÜRGER, P., Teoría de la vanguardia., Península., Barcelona, 1978.
MARIAS, F., Teorías del arte II., Historia 16., Madrid, 1996.
OCAMPO, E.; PERAN, M., Teorías del arte., Icaria., Barcelona, 1991.
GOMBRICH, E., Tributos., FCE, México, 1991.

 

Complementària

Per a cada tema es lliurarà als estudiants una bibliografia específica.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIA DE L'ART I/12071009