DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura TÈCNIQUES ARTÍSTIQUES Codi 12071011
Ensenyament
Història de l´Art (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Pedagogia
Coordinador/a
MACAYA RUIZ, ALBERT
Adreça electrònica albert.macaya@urv.cat
Professors/es
MACAYA RUIZ, ALBERT
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura vol donar una visió general de les tècniques artístiques al llarg de la història de l’art. Repassarem les diverses variants de les principals tècniques de suport bidimensional i tridimensional. Comprovarem com les diferents tècniques tenen múltiples implicacions estètiques i expressives, però també socials i culturals.

Competències
Codi  
A
A
A
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els procediments, tècniques, materials, suports i utillatges emprats en les arts plàstiques en diferents períodes de la seva història A1
A2
B3
C1
Comprendre la importància de les tècniques i els materials en l’expressivitat i els valors formals de l’obra artística A1
A2
A3
B1
B2
C1
C2
Identificar les diferents tècniques artístiques aplicades en una obra determinada i ser capaç d’analitzar-la en els seus aspectes procedimentals i expressius. A1
A2
A3
B1
B2
C2
Conèixer el lèxic especialitzat de cadascuna de les tècniques tractades A1
A2
A3
B3
C2
Valorar aspectes de l’obra artística associats a les tècniques com el coneixement dels materials o el seu ús creatiu. A1
A2
A3
B1
B2
C1

Continguts
Tema Subtema
1. Tècniques de suport bidimensional 1.1. Pintura.
Generalitats: pigments i aglutinants. Suports. Utillatge.
Tècniques a l’ aigua: aquarel•la, gouache. Pintura a l’ oli. Pintura al tremp. Encàustica. Pintura al mur: fresc, secco, esgrafiat. Pintura acrílica.
Pintura matèrica: càrregues.
1.2. De la pintura al dibuix: barres seques i grasses. sanguina, pastel, ceres.
1.3. Dibuix. Suports: modalitats del paper. Llapis: tipus i dureses. Barres de grafit, grisalla, carbonet.
1.4. tècniques d’ estampació.
Xilografia. Calcografia. Litografia. Serigrafia. Monotip.
1.4. Collage
1.5. Fotografia
2. Tècniques de suport tridimensional 2.1. Escultura. Generalitats: materials i eines. Modelat, esculpit, buidat, fundició.
Escultura en pedra.
Escultura en fusta.
Fosa en bronze o alumini
Procediments contemporanis: ferro soldat, plàstics, formigó.
2.2. Assemblage i readymade: escultura objectual
2.3. Instal•lació.
3. Arts decoratives Mosaic. Ceràmica. Vitrall. Fusta. Esmalt.
4. Arquitectura Sistemes i elements constructius: murs, suports i cobertes. Materials constructius.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
45 45 90
Pràctiques externes (de camp/sortides)
15 15 30
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició de temes de l'assignatura al grup classe amb suport visual.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Visites a museus i centres d'art per a comprovar en viu la concreció material de les tècniques artístiques tractades.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Atenció personalitzada
Proves de Desenvolupament
Descripció
Conversa individual o en petit grup amb l'alumne per a ampliar aspectes de l'assignatura o resoldre dubtes.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques externes (de camp/sortides) memòria de les pràctiques externes 30%
Proves de Desenvolupament Proves que inclouen preguntes obertes sobre un tema. L’alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l’alumne és extensa. 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

5. Bibliografia

*MAYER, R. (1993): Materiales y técnicas de arte. Madrid: Herman Blume

*MALTESE, C. (1999): Las técnicas artísticas. Madrid: Cáterdra

*WITKOWER, R. (1999): La escultura, procesos y principios. Madrid: Alianza

*PEDROLA, A. (1998): Materiales, procedimientos y técnicas pictóricas. Barcelona: Ariel

GRUPO DIDÁCTICO DE ARTE EIDOS (1988): Técnicas y términos artísticos.

Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.

CRESPI, I., i FERRARIO, J. (1999): Léxico técnico de las artes plásticas. Buenos Aires: Eudeba.

VV.AA. (1998): Arte, materiales y conservación.

Madrid: Visor.

MONLLAÓ, R. LL., i GUMÍ, J. (1996): Identificación de las obras pictóricas.

Barcelona: Ausa.

SERRA, E. (1992): Materials i eines de l' escultor.

Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona.

VIVES, R. (1994): Del cobre al papel. La imagen multiplicada.

Barcelona: Icaria.

FERNÁNDEZ , J. (1997): Introducción a la conservación del patrimonio y técnicas artísticas. Barcelona: Ariel.

GOMEZ MOLINA, J.J. (coord.)(1999): Las lecciones del dibujo. Madrid, Cátedra.

GOMEZ MOLINA, J.J. (coord) (1997): estrategia del dibujo en el arte conemporáneo. Madrid: Cátedra.

PACHECO, F. (1996): Arte de la pintura. Madrid: Cátedra.

CORREDOR MARTÍNEZ, J. A. (1999): Técnicas de fundición artística. Granada: Universidad de Granada.

SERRANO, E. (1987): La pintura al pastel. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.

DELEMARE, F., i GUINEAU, B. (2000): Los colores. Historia de pigmentos y colorantes. Barcelona: Ediciones B.

DODWELL, C. R. (1995): Artes pictóricas en occidente. Madrid: Cátedra.

 

Altres recursos

 

www.mnac.es

www.museuart.com

museosdevenezuela.org/Documentos/ Aproximacion/Aproximacion3.shtml

www.conservacionyrestauracion.inah.gob.mx

www.calcografianacional.com

www.artshow.com/resources

Complementària

Recomanacions