DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura CONSERVACIÓ DEL PATRIMONI CULTURAL Codi 12071012
Ensenyament
Història de l´Art (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Altres
Anglès
Castellà
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
SALOM GARRETA, CRISTÒFOR
Adreça electrònica cristofor.salom@urv.cat
Professors/es
SALOM GARRETA, CRISTÒFOR
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer i reconèixer la historiografia de la restauració arquitectònica. Desenvolupar una recerca sobre l'estat de conservació d'un monument.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reconèixer l'evolució de la noció de patrimoni cultural. De l'època clàssica a l'actualitat. A1
A2
A4
A5
A6
A9
A10
A11
B1
B2
B3
B4
B6
C3
C5
Introducció a les teories de la restauració: la formulació del concepte de monument. A1
A2
A4
A5
A6
A9
A10
A11
B1
B2
B3
B4
B6
Identificar i relacionar les principals tendències en la conservació al segle XIX. A1
A2
A4
A5
A6
A9
A10
A11
B1
B2
B3
B4
B6
C5
Distingir i explicar les diferents recomanacions i documents "normatius". A1
A2
A4
A5
A6
A9
A10
A11
B1
B2
B3
B4
B6
Comprendre el Restauro scientifico i el Restauro critico, i diferenciar-los. A1
A2
A4
A5
A6
A9
A10
A11
B1
B2
B3
B4
B6
Conèixer la teoria del restauro de Cesare Brandi. A1
A2
A4
A5
A6
A9
A10
A11
B1
B2
B3
B4
B6
C5
Prendre consciència de la problemàtica de la conservació de monuments a l'actualitat. A1
A2
A4
A5
A6
A9
A10
A11
B1
B2
B3
B4
B6
C3
C5
Avaluar la funció social del patrimoni cultural i sensibilitzar-se'n. A1
A2
A4
A5
A6
A9
A10
A11
B1
B2
B3
B4
B6
C3
C5
Ser capaços de cercar informació i ordenar-la en funció del seu significat i importància. A2
A9
B1
B2
B3
B4
B6
C3
C5
Analitzar de forma sistemàtica un monument. A2
A9
B1
B2
B3
B4
B6
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Noció de patrimoni cultural. De l'època clàssica a l'actualitat.
2. Concepte contemporani de patrimoni. Funció social del patrimoni cultural.
3. Relació entre patrimoni i cultura Turisme i el consum cultural.
4. Introducció a les teories de la restauració. La situació després de la revolució francesa.
5. La restauració estilística. Teoria de la restauració i pràxis arquitectònica de Viollet-le-Duc.
6. La ruïna i el seu valor romàntic. Ruskin i la situació a la Gran Bretanya.
7. Itàlia i la seva pròpia tradició. Escola arqueològica de Roma: Stern i Valadier.
8. Tractats internacionals de protecciól del patrimoni. Les cartes del "restauro".
9. El “restauro scientifico”. De Camillo Boito a la Segona Guerra Mundial.
10. El “restauro critico”. De la Segona Guerra Mundial a Cesare Brandi i la teoria del restauro.
11. La conservació de monuments a l'actualitat. Diverses tendències i panorama internacional.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
24 24 48
Presentacions / exposicions
1.5 3 4.5
Pràctiques externes (de camp/sortides)
6 0 6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 0 20
Treballs
0 36 36
Resolució de problemes, exercicis
0 17 17
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves de Desenvolupament
2 15 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Del treball es farà un seguiment al llarg del curs i s’haurà d’exposar a classe durant el procés d’elaboració i escoltar als altres.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Visitar alguns monuments antics que hagin estat objecte de restauració i analitzar-la in situ.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es resoldran dubtes sobre diverses lectures.
Treballs Realització d’un treball sobre un edifici que tingui la consideració de patrimoni. S’haurà d’analitzar i descriure de forma exhaustiva a partir de la visita al monument i de la documentació d’arxiu i fer una valoració raonada de quin tipus d’intervenció s’hauria de dur a terme.
Resolució de problemes, exercicis Ressenyes d’articles específics sobre la matèria.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
L’alumne podrà consultar al professor al despatx i podrà realitzar consultes per correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Es el treball que es desenvoluparà al llarg del curs i que s’ha explicat a Metodologia. 40%
Resolució de problemes, exercicis Exposar de forma oral amb suport informàtic a classe el desenvolupament del treball. 10%
Proves de Desenvolupament Prova escrita amb qüestions de relacionar les diverses corrents en el camp de conservació i restauració 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BONELLI, R.: Architettura e restauro. Venezia, Neri Pozza, 1959.

BRANDI, C.: Teoría de la restauración. Madrid, Alianza, 1989.

BRANDINELLI, P., CONTORNI, G. y LAMBERINI, D.: Contributi alla cultura e alla teoria del restauro dei monumenti. Firenze, Università degli Studi, 1983.

CALVO SERRALLER, F.: "La complejidad de la restauración monumental", Arquitectura 226, 1980.

CAPITEL, A.: Metamorfosis de monumentos y teorías de la restauración. Madrid. Alianza, 1988.

CARTA del Restauro 1987, trad. e intr. M.J. Martínez Justicia. Málaga, Colegio Oficial de Arquitectos de Andalucía Oriental en Málaga, 1990.

CARTA di Venezia. Congreso Internacional de Arquitectos y Técnicos de los Monumentos. Venecia, 1964.

GONZÁLEZ-VARAS, I.: Conservación de bienes culturales. Teoría, historia, principios y normas. Madrid, Cátedra, 1999.

LA CONSERVACIÓN de los bienes culturales. Lausana, UNESCO, 1969.

LA REGINA, F.: Restaurare o conservare. Napoli, Clean, 1984.

MACARRÓN MIGUEL, A.M.: Historia de la conservación y la restauración. Madrid, Tecnos, 1995.

MARCONI, P.: "La restauración arquitectónica en Italia, hoy", Loggia. Arquitectura y restauración 3, 1996, pp. 8-15.

MORALES MARTÍNEZ, A.J.: Patrimonio histórico-artístico: conservación de los bienes culturales. Madrid, Historia 16, 1996.

MUÑOZ COSME, A.: La conservación del patrimonio arquitectónico español. Madrid, Ministerio de Cultura, 1987.

NAVASCUÉS PALACIO, P.: "La restauración monumental: el caso español, 1800-1950", en CURSO de mecánica y tecnología de los edificios antiguos. Madrid, COAM, 1987, pp. 285-329.

PANE, R.: Attualità e dialettica del restauro. Educazione all’arte, teoria della conservazione e del restauro dei monumenti. Chieti, Solfanelli, 1987.

RUSKIN, J.: Las siete lámparas de la Arquitectura. Pamplona, Aguilar, 1964.

TORSELLO, P.: Restauro architettonico. Padri, teoria, immagini. Milano, Angeli, 1985.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
CONSERVACIÓ I TEORIA DE LA RESTAURACIÓ/12072115