DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura HISTÒRIA ANTIGA UNIVERSAL II Codi 12071102
Ensenyament
Història de l´Art (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
Adreça electrònica jordi.diloli@urv.cat
elisabet.huntingford@urv.cat
Professors/es
DILOLI FONS, JORDI
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura es pretén que l’alumne conegui els processos de formació de les societats estatals mediterrànies i les diferents formes d’organització social, política i econòmica de les anomenades civilitzacions clàssiques: Grècia i Roma. Aquesta assignatura complementa la informació proporcionada a Història Antiga Universal I per tal d’oferir una panoràmica complerta sobre el desenvolupament de les societats històriques Mediterrànies i del Proper Orient, incidint en cada un dels blocs culturals de forma diacrònica però relacionant-los sincrònicament.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Entendre el procés d’aparició i desenvolupament de les ciutats-estat.
Caracteritzar política, econòmica i socialment les diferents civilitzacions mediterrànies durant l’antiguitat.
Conèixer el procés d’unificació política de les civilitzacions mediterrànies fins la formació dels imperis.
Conèixer l’ús dels diferents instruments d’anàlisi històric: fonts escrites, numismàtica i arqueologia.
Dominar els mecanismes de recerca per tal de desenvolupar un treball d’investigació
Estudiar la transició i els elements de canvi cap a les societats medievals
Analitzar les causes socials, polítiques i econòmiques que van conduir a les Guerres Civils i al final de la República
Analitzar el culte a l'emperador i les transformacions ideològiques imperials
Conèixer les institucions i magistratures que constitueixen l'ordenament polític de la República
Entendre la davallada cultural, política i econòmica que va significar l'època fosca
Entendre els esquemes cronológics aplicats a la Història Antiga de Grècia i Roma
Conèixer l'espai geopolític mediterrani durant l'antiguitat
Conèixer els diferents pobles assentats a l'Egeu durant l'Edat de Bronze
Entendre el desenvolupament de la cultura minoica
Analitzar les causes i conseqüències de la desaparició del món micènic
Conèixer l'origen de la polis
Conèixer i entendre les formes polítiques de la Grècia arcaica
Analitzar les causes i conseqüències de les colonitzacions
Comprendre l'evolució de la política atenesa
Analitzar les causes i conseqüències de les Guerres Mèdiques
Analitzar el paper polític d'Atenes i Esparta en el marc de la resta d'estats grecs
Analitzar les causes i conseqüències de les Guerres del Peloponès
Conèixer el paper desenvolupat per Esparta i Tebes en el conjunt dels estats grecs durant el segle IV a.n.E.
Estudiar l'auge de Macedònia com ha estat preponderant a Grècia
Conèixer la formació i el desenvolupament de l'Imperi d'Alexandre
Entendre la formació del pensament polític grec
Analitzar el procés d'aparició de les primeres societats urbanes a la Península Itàlica
Comprendre el procés de jerarquització social i especialització econòmica de les primeres civilitzacions itàliques
Analitzar el procés de transformació dels ordres socials o lluita de classes a la Roma dels primers segles de la República
Destacar els fonaments ideològics i econòmics del sistema esclavista
Comprendre el procés de transició cap a la monarquia
Valorar les causes de crisi de l'Imperi
Entendre les transformacions religioses de l'imperi i les seves conseqüències polítiques
Analitzar la desintegració política i territorial del món romà

Continguts
Tema Subtema
1.Grècia 1.- Introducció geogràfica i cronològica al món grec.
2.- El món Egeu durant l’Edat del Bronze.
3.- La civilització micènica.
4.- L’època fosca.
5.- L’època arcaica. L’origen de la polis.
6.- L’esplendor grec. L’època clàssica.
7.- L’hel•lenisme.
2.Roma 1.- El medi físic. Fonts per a l’estudi de la Història de Roma
2.- Protohistòria d’Itàlia
3.- La civilització etrusca.
4.- Roma arcaica. La monarquia.
5.- La República romana.
6.- El Principat d’August.
7.- L’Alt Imperi. Dinastia Juli-Claudia, Flàvia, Severs i Antonins.
8.- Les crisis del segle III
9. El Baix Imperi

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
33 33 66
Pràctiques externes (de camp/sortides)
10 5 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 22 37
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de Desenvolupament
4 20 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzarà al primer dia de classe
Sessió Magistral Explicació del temari. L'assistència és obligatòria
Pràctiques externes (de camp/sortides) Consistiran en la visita a museus, exposicions i jaciments arqueològics relacionats amb el temari de l’assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi de textos i mapes geopolítics a l'aula

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Proves de Desenvolupament
Descripció
La tutoria s’efectuarà a nivell general per grups de treball i de tipus individual. En el primer cas els objectius són bàsicament fomentar el treball en grup, l’expressió oral, la ressolució de problemes relacionats amb la investigació i l’adquisició de coneixements relacionats amb la recerca de la informació; els objectius de la tutoria individual consisteixen en l’orientació dels alumnes en el seguiment de l’assignatura, en l’adquisició de tècniques d’estudi i anàlisi adequades i en la seva trajectòria curricular

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència i participació 10%
Pràctiques externes (de camp/sortides) Treball pràctiques externes 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi mapes geopolítics
Anàlisi de textos
10%
10%
Proves de Desenvolupament Examen teòric 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació s'efectuarà de forma continuada per als alumnes que segueixin presencialment al menys el 80 % de les classes i participin de les activitats que es vagin generant. L'altra possibilitat és passar directament al mètode d'examen final.


Fonts d'informació

Bàsica

Considerem essencial el coneixement dels recursos electrònics a disposició dels alumnes, que es poden consultar a la biblioteca de la Facultat de Lletres.

Bibliografia.

BLÁZQUEZ, J.M.; LÓPEZ MELERO, R.; SAYAS, J. J. (1989): Historia de Grecia antigua. Ed. Cátedra. Madrid.

FINLEY, M.I. (1980): Los griegos en la antigüedad. Ed. Labor.

HORNBLOWER, S. (1985): Historia de las civilizaciones clásicas. El mundo griego (479-323 a.C.). Ed. Crítica, Barcelona.

LOZANO, A. (1992): El mundo Helenístico. Ed. Síntesis.

MORKOT, R. (1996): The Penguin Atlas of Ancient Greece. Ed. Penguuin Books, London.

                  (1999): Atlas de la Grèce antique. Ed. Autrement, Paris.

OSBORNE, R. (2001): La formación de Grecia (1200-479 a.C.). Ed. Crítica, Barcelona

OSBORNE, R. (2002): La Grecia clásica. Ed. Crítica, Barcelona

POMEROY, S.; BURNSTEIN, S.; DONLAN, W.; TOLBERT, J. (2002): La antigua Grecia. Historia política, social y cultural. Ed. Crítica, Barcelona.

RUZÉ, F., AMOURETTI, M.C. (1987) El mundo griego antiguo, Ed. Akal, Madrid

ALFÖLDY, G. (1987) : Historia social de Roma.  Alianza Editorial. Madrid.

CHRISTOL, M.; NONY, D. (1988) :  De los origenes de Roma a las invasiones bárbaras. Ed. Akal. Madrid.

GARNSEY, P.; SALLER, P. (1991): El imperio romano. Economía, sociedad y cultura. Ed. Crítica, Barcelona.

GRANT, Michael (2002) Atlas Akal de Historia Clásica. Del 1700 a.C al 565 d.C., Ed. Akal, Madrid.

GRIMAL, P. (1981) Diccionario de Mitología Griega y Romana, Ed. Paidós, Barcelona.

KOVALIOV, S.I. (1973) : Historia de Roma. Ed. Akal. Madrid.

A.A.V.V. (1991) : Historia de las mujeres en Occidente. La Antigüedad, Ed. Taurus, Madrid.

 

 

 

 

 

 

 

 

ROLDAN, J.M. (1995): Historia de Roma. Ediciones Universidad de Salamanca.

ROSTOVTZEFF, M.I. (1972): Historia social y económica del Imperio Romano. (2 vols.) Editorial Espasa- Calpe. Madrid.

Complementària , www.culture.gr/, ,
, www.ypai.gr/atlas/defaut_uk.asp, ,
, www.perseus.tufts.edu, ,

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA MEDIEVAL UNIVERSAL I/12081005


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA ANTIGA UNIVERSAL I/12081003