Codi |
|
A5 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art) |
A6 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història. |
A7 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art. |
A8 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió d’iconografia, aspecte essencial per a la interpretació de les imatges. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer la dimensió simbòlica de l'obra d'art |
A5 A6 A7 A8
|
B2 B3 B4 B5 B7
|
C1 C2 C5
|
Comprendre els conceptes fonamentals relacionat amb l'anàlisi simbòlica |
A5 A6 A7 A8
|
|
C1
|
Distingir estructures simbòliques |
|
B2 B3
|
|
Analitzar obres d'art des de el punt de vista de les estructures simbòliques |
|
B2 B3 B4 B5 B7
|
C2 C5
|
Argumentar l’anàlisi simbòlica |
|
B2 B3 B4 B5 B7
|
C2 C5
|
Crear textos escrits interpretatius |
|
B2 B3 B4
|
C5
|
Sensibilitzar l'estudiant a la lògica del símbol |
|
B3
|
C5
|
Implicar l'estudiant en la reflexió col•lectiva |
|
B3
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Tema 1 |
Conceptes fonamentals: símbol, arquetip i mite. La seva implicació en l'art, la literatura, la publicitat, el cinema, etc.
Aproximació interdisciplinar: la simbologia com a intersecció entre varies disciplines: antropologia, filosofia, psicologia, art i literatura
|
Tema 2 |
Mètode, estructura i règim de la imatge: definició d'aquests conceptes. La seva operativitat en el camp de la simbologia
Presentació de la tipologia estructural de la imatge.
a.- Règim diürn de la imatge.
b.- Règim nocturn místic
c.- Règim nocturn sintètic
|
Tema 3 |
Anàlisi interpretativa
Realització pràctica de anàlisis interpretatiu
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
40 |
80 |
Debats |
|
5 |
0 |
5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
0 |
15 |
Estudis previs |
|
0 |
10 |
10 |
Treballs |
|
0 |
40 |
40 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Sessió Magistral |
Desenvolupament de la metodologia de l'anàlisi simbòlica a través de classes magistrals |
Debats |
Debats que permetin a l'estudiant aprofundir de manera crítica la reflexió teòrica i pràctica. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentació d'exercicis pràctics i aplicació de la metodologia |
Estudis previs |
Bibliografia sobre el temari de classe |
Treballs |
Treball pràctic d'anàlisi de símbols en l'obra d'art que l'estudiant lliurarà a final del quadrimestre |
|
Sessió Magistral |
Treballs |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Consultes per la realització de la monografia. Seguiment del treball. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Monografia: anàlisi simbòlica de sis obres d'art |
80% |
Proves objectives de preguntes curtes |
2 proves de preguntes curtes per verificar la comprensió de conceptes i el domini de la terminologia |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Durand, G., Las estructuras antropológicas del imaginario, Madrid, Taurus, 1982
Durand, G., Beaux-Arts et Archétypes, Paris, PuF, 1999
Campbell, J., Las máscaras de Dios, Madrid, Alianza, 1991
Jung, C.G., Símbolos de transformación, Madrid, Paidós, 1982
|
Complementària |
|
Diferents fons bibliogràfics de història de l'art. |
Assignatures que en continuen el temari |
TEORIA DE L'ART II/12071010 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
MITOLOGIA CLÀSSICA/12071108 |
|
|