Codi |
|
A9 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió la història i les problemàtiques actuals de la conservació, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric, artístic i cultural. |
A10 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de museologia i museografia. |
A11 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre documentació, composició de materials i tècniques constructives dels bens artístics mobles i immobles. |
A12 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge-. |
A18 |
Ha de demostrar habilitat en gestió de col·leccions d’art: inventari, documentació, catalogació, comissariat, exposicions i difusió d’art. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B9 |
Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia. |
B12 |
Motivació per la qualitat |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Reconèixer l'evolució del Museu com a institució des dels seus orígens fins als nostres dies |
A10
|
|
|
Determinar les tipologies en la formació dels Fons Patrimonials i la seva gestió |
A9 A10 A11 A12 A18
|
|
|
Distingir els procediments per a la conservació dels Fons Patrimonials |
A9 A10 A11
|
|
|
Comprendre les tipologies existents en els edificis dels Museus |
A9 A10 A11 A18
|
|
|
Reconèixer les activitats que es porten a terme en un Museu |
A9 A10 A18
|
|
|
Identificar els usuaris dels Museus |
A9 A10 A18
|
|
|
Analitzar fonts museològiques |
|
B3 B4 B9 B12
|
|
Prendre consciència del paper del Museus com a Institucions del coneixement |
|
|
C2 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Visió històrica del Museu.
|
Tema 1.1. El Col·leccionisme i el Museus.
Tema 1.2. Organització i sistema de gestió del Museus.
Tema 1.3. Formació dels Museus a Catalunya.
Tema 1.4. La Llei de Museus de Catalunya.
Tema 1.5. L’ICOM.
Tema 1.6. La Museologia com a ciència.
|
Tema 2. Els Museus i la gestió dels seus fons patrimonials. |
Tema 2.1. Composició i formes d’adquisició dels fons patrimonials.
Tema 2.2. La documentació dels fons patrimonials. |
Tema 3. Els Museus i la conservació dels seus fons patrimonials. |
Tema 3.1. Degradació i destrucció dels fons: causes naturals i humanes.
Tema 3.2. La conservació preventiva i La restauració. |
Tema 4.Els edificis dels Museus. |
Tema 4.1. Història i evolució de l’arquitectura dels Museus.
Tema 4.2. Edificis reutilitzats.
Tema 4.3. Edificis de nova planta. Tema 4.4. Els Museus del segle XXI. |
Tema 5.Les activitats dels Museus. |
Tema 5.1. Les exposicions.
Tema 5.2. El projecte d’una exposició. Tema 5.3. Tècniques expositives. Tema 5.4. Activitats diverses dels museus. |
Tema 6.Els usuaris dels museus. |
Tema 6.1. La imatge dels Museus. Tema 6.2. Població i visitants dels museus.
Tema 6.3. Estudis de públic: metodologies.
Tema 6.4. La didàctica als museus. Tema 6.5. Museus: desenvolupament social i econòmic. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
60 |
90 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
8 |
8 |
16 |
Treballs |
|
3 |
24 |
27 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Transmissió teòrica de coneixements
|
Pràctiques de camp/sortides |
Visites a Museus i exposicions |
Treballs |
Anàlisi de documents bibliogràfics sobre Museologia |
|
Treballs |
Sessió Magistral |
Pràctiques de camp/sortides |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Seguiment personalitzat de totes les activitats prèviament, resolució de qüestions, indicacions de recerca bibliogràfica prèvies a l'anàlisis de les Fonts Documentals |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Assistència a classe |
10% |
Pràctiques de camp/sortides |
Visites concertades a Museus i exposicions |
10% |
Treballs |
Elaboració d'anàlisi de textos bibliogràfics sobre Museologia (Veure apartat altres comentaris) |
70% |
Proves pràctiques |
Presentació anàlisi de textos bibliogràfics sobre Museologia |
10 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els treballs consistiran en 6 comentaris de text, corresponents a cada un dels temes de que consta l'assignatura. L'estructura del comentari es basarà en quatre apartats que cal seguir: - Anàlisi ( de què parla el text) - Síntesi ( que diu el text) - Opinió personal argumentada - Posar un nou títol al text L'alumne podrà començar, si ho creu oportú, amb una introducció que contextualitzi l'article a treballar. L'extensió de cada comentari no sobrepassarà en total els 6.000 caràcters |
Bàsica |
|
Alonso Fernández, L.: Introducción a la nueva museología, 1999; García Blanco, A.: La exposición, un medio de comunicación, 1998; Hernández Hernández, F.: El Museo como espacio de comunicación, 1998; León, A.: El museo: teoría, praxis y utopía, 1978; Montaner, J.M.: Nuevos museos: espacios para el arte y la cultura, 1990; Rico,J.C.: Museos, arquitectura, arte. Los espacios expositivos, 1994; Rico, J.C.: Montaje de exposiciones: museos, arquitectura y arte, 1994; Riviere, G.H. : La museologia. Curso de museología /textos y testimonios, 1993; Serota, N.: Experience or Interpretation: The Dilemma of Museums of Modern Art, 1996. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
MUSEOLOGIA II/12072114 | INTERPRETACIÓ DEL PATRIMONI ARTÍSTIC/12073218 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|