DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ART CATALÀ I Codi 12071111
Ensenyament
Història de l'Art (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
LIAÑO MARTÍNEZ, EMMA MARIA DEL PILAR
Adreça electrònica emma.liano@urv.cat
Professors/es
LIAÑO MARTÍNEZ, EMMA MARIA DEL PILAR
Web
Descripció general i informació rellevant En esta asignatura se pretende proporcionar un conocimiento global del Arte catalán medieval, tratando además los aspectos culturales y sociales propios de la época. Se analizan los principales focos de producción artística, con una visión integradora de todos sus géneros, en particular arquitectura, escultura, pintura y artes suntuarias, las variantes que se extendieron por el territorio adaptándose a los gustos específicos y a las necesidades de cada zona, los principales artistas conocidos, su consideración social, el papel de quienes encargaban las obras, las obras maestras de autor anónimo, y el mensaje simbólico que todo ello intenta transmitir. Las clases teóricas van acompañadas de proyecciones. Las clases prácticas permiten encontrarse directamente con las obras mismas. Los trabajos de curso pretenden ofrecer un conocimiento básico de la técnica y la metodología propias de la Historia del Arte.

Competències
Codi  
A1 Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art
A2 Visió diacrònica general de la història de l’Art universal.
A3 Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials.
A5 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art)
A7 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art.
A17 Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B12 Motivació per la qualitat
B13 Presa de desicions
B14 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Etudio de la situación histórica y cultural que facilitó el desarrollo del Arte Medieval Catalán A1
A3
A5
A7
A17
B3
B5
B7
B12
B13
C2
C5
Estudio de las características más importantes que ayudan a diferenciar el Arte Medieval Catalán, contextualizándolo en el Arte Medieval europeo. A2
A3
A5
A7
A17
B2
B3
B4
B5
B12
B14
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
1.- INTRODUCCIÓN 1.1.- Marco histórico y cronológico.
2.- LA ÉPOCA DEL PRERROMÁNICO 2.1.- La huella palocristiana y visigótica.
2.2.- La huella del Islam.
2.3.- Los contactos carolingios.
3.- LA ÉPOCA DEL ROMÁNICO 3.1.- El llamado Primer Románico Meridional y la influencia lombarda.
3.2.- El románico pleno.
3.2.1.- Arquitectura.
3.2.2.- Pintura.
3.2.3.- Escultura.
3.2.4.- Artes suntuarias.
4.- LA ÉPOCA DEL CÍSTER Y LAS NUEVAS CATEDRALES 4.1.- El arte en los monasterios de Poblet y Santes Creus.
4.2.- Las catedrales de Tarragona y Lérida.
5.- LA PLENITUD DEL GÓTICO 5.1.- Coincidencias y peculiaridades del “Gótico catalán”.
5.2.- El desarrollo urbano y el medio rural.
5.3.- El artista y la promoción artística.
5.4.- Catedrales e iglesias urbanas.
5.6.- Obras monásticas.
5.7.- Conjuntos civiles.
5.8.- Escultura.
5.9.- Pintura.
5.10.- Artes suntuarias.
5.11.- El “Último gótico”.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
36 36 72
Presentacions / exposicions
1 4 5
Pràctiques de camp/sortides
14 0 14
Treballs
0 44 44
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves objectives de preguntes curtes
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposición del programa de la asignatura.
Sessió Magistral Clases teóricas sobre el temario del curso.
Presentacions / exposicions Se tendrá en cuenta la utilización de un lenguaje adecuado y la capacidad de síntesis en cuanto al trabajo relizado por el alumno.
Pràctiques de camp/sortides Visitas a monumentos y obras de arte propias del temario de la asignatura.
Treballs El alumno realizará como prueba práctica el trabajo obligatorio.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
La profesora estará disponible para la atención personalizada en el horario establecido para ello. La atención estará dirigida a la orientación sobre la realización del trabajo y el modo de estudio.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Se tendrá en cuenta la utilización de un lenguaje adecuado y la capacidad de síntesis en cuanto al trabajo relizado por el alumno.

5%
Pràctiques de camp/sortides Visitas a monumentos y obras de arte propias del temario de la asignatura. 5%
Treballs El alumno realizará como prueba práctica el trabajo obligatorio.
30%
Proves objectives de preguntes curtes Pruebas para los alumnos que asistan a un mínimo del 80% de las clases: una prueba a mitad de curso y otra al final. Para el resto de alumnos, un examen final 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BARRAL Y ALTET, Xavier / LIAÑO MARTÍNEZ, Emma / SUREDA PONS, Joan.- Cataluña / 1, Colección “La España gótica”, Madrid, Encuentro, 1987.

CARBONELL, Eduard / SUREDA, Joan.- Tresors medievals del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, Lunwerg, 1997.

Catalogne romane. Sculptures du Val de Boí, catálogo de exposición, París, Musée national du Moyen Âge, 14 de septiembre de 2004 – 3 de enero de 2005.

DALMASES, Núria de / JOSÉ I PITARCH, Antoni.- Els inicis i l’art romànic. S. IX-XII, en “Història de l’art català”, vol. I, Barcelona, Ed. 62, 1986.

ID.- L’època del Cister. S. XIII, en “Història de l’art català”, vol. II, Barcelona, Ed. 62, 1985.

ID.- L’art gòtic. S. XIV-XV, en “Història de l’art català”, vol. III, Barcelona, Ed. 62, 1984.

ESPAÑOL, Francesca.- El gòtic català, Caixa Manresa, Angle Edicions, 2002.

GUDIOL, Josep / ALCOLEA I BLANCH, Santiago.- Pintura gòtica catalana, Barcelona, Polígrafa, 1986.

LIAÑO, Emma.- La catedral de Barcelona, León, Ed. Everest, 1983 (1ª ed.).

SUREDA, Joan.- La pintura románica en Cataluña, Madrid, Alianza, 1981 (1ª ed.).

TRULLÉN, J.M..- Museu Episcopal de Vic. Guia de les col.leccions, Vic, 2003.

V.V.A.A.- Catalunya romànica, Gran Enciclopedia Catalana, varios vols.

V.V.A.A.- L’art gòtic a Catalunya, Gran Enciclopedia Catalana, varios vols.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ART MEDIEVAL II/12071004
ART CATALÀ I/12071111
ICONOGRAFIA MEDIEVAL/12073209

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA MEDIEVAL UNIVERSAL I/12071103
HISTÒRIA MEDIEVAL UNIVERSAL II/12071104
ICONOGRAFIA MEDIEVAL/12073209

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MEDIEVAL UNIVERSAL I/12071103
HISTÒRIA MEDIEVAL UNIVERSAL II/12071104
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent