Código |
|
A5 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art) |
A7 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art. |
A11 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre documentació, composició de materials i tècniques constructives dels bens artístics mobles i immobles. |
A15 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió general o específic de tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia. |
A16 |
comprensiu dels idiomes moderns, incident en el vocabulari tècnic. |
A17 |
Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B9 |
Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia. |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objetivos |
Competencias |
Coneixer les fonts més significatives del període històric tractat a l'assignatura
|
A5 A7 A11 A15 A16 A17
|
B3 B9
|
C1 C5
|
Anàlitzar críticament conceptes relatius a la producció artística a partir de les fonts
|
A5 A7 A11 A16 A17
|
B3
|
C1 C5
|
Aprendre a buscar, seleccionar i distingir diferents tipologies de fonts
|
A5 A15 A16
|
B3
|
C1 C5
|
Aprendre a utilitzar fonts bibliogràfiques i arxivístiques relacionades amb la història de l'art antigua i medieval
|
A15 A16 A17
|
B3
|
C1 C5
|
tema |
Subtema |
1. Introducció a les fonts escrites per a la història de l'art antic i medieval
|
Tipologies de fonts. Principals fonts escrites. Fonts directes i fonts indirectes.
Els arxius. Contingut i ordenació de les seves fonts documentals. Utilització per part de l'Historiador de l'Art
|
2. Grècia
|
Fonts teoriques: Plató i Aristòtil
La literatura artística hel·lenística
Fonts literàries gregues i temes mitològics
|
3. Roma
|
Les categories crítiques de les fonts romanes. Ciceró, Quintil.liá, Vitruvi, Pausanies, Plini el Vell.
La descripció d'obres d'arts a través dels clàssics llatins
|
4. Antiguitat Tardana i Alta Edat Mitjana
|
Textos teòrics sobre el concepte de bellesa:Plotí, Sant Agustí, Pseudo Dionisio Areopagita, Sant Atanasi, Origenes i Celso
Ornament i artifici: Isodor de Sevilla
Els escrits legals, la regla de les ordes religioses
|
5. Bizanci
|
Iconoclastia: textos teòrics en defensa i condemna de la imatge
Tractats d'arts plàstiques
Ekphrasis |
6 Romànic
|
Didàctica per a artistes: tractats sobre tècniques
Receptaris: Teofilo, Heraclio
Fonts històriques
Inscripcions y el problema de la firma de l'artista
Literatura de viatges: peregrinació i descripció artística
Estètica i contra estètica del romànic versus gótic: Sant Bernat i l'art cistercenc, Abat Suger de Saint Denis
|
7. Fonts per a l'art Gòtic: noves i velles tipologies confrontades
|
Fonts històriques
Tractats d'art: Witelo, Villard d'Honnecourt, Cennino Cennini
La literatura cavalleresca com a font iconogràfica per a l'art profà
Jacopo da Varazze
Dante, Boccaccio, Petrarca, Filippo Villani, Sacchetti i les arts figuratives |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase |
Horas fuera de clase |
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
4 |
0 |
4 |
|
Sesión magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Seminarios |
|
15 |
15 |
30 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
4 |
6 |
10 |
Prácticas de campo / salidas |
|
7 |
0 |
7 |
Presentaciones/exposiciones |
|
7 |
7 |
14 |
Estudios previos |
|
0 |
15 |
15 |
|
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pruebas orales |
|
1 |
0 |
1 |
Pruebas de desarrollo |
|
2 |
6 |
8 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Introducció als conceptes basics relatuis a les fonts historiques-artistiques: tipologies, vocabulari |
Sesión magistral |
Lliço magistral dels continguts teòrics adients de cada tema |
Seminarios |
Seminaris a carreg del professor i/o de professors invitats |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Lectura i interpretació de textos o estudios de casos |
Prácticas de campo / salidas |
Visites a arxius, biblioteques, fons fotografics |
Presentaciones/exposiciones |
Presentacions en forma de seminaris monogràfics dels temes destacats del curs per part dels alumnes |
Estudios previos |
lectura de articles |
|
Atención personalizada |
Pruebas orales |
|
descripción |
Revisió dels examens i dels exercicis. |
|
|
descripción |
Peso |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
presentació de estudis de casos que el alumne tendrá que resoldre |
15% |
Presentaciones/exposiciones |
Preparació de seminaris en el qual el alumne haurà de estudiar/comentar a classe una font o un assaig relatiu a un grup de fonts |
20% |
Pruebas orales |
Opcionals |
20% |
Pruebas de desarrollo |
Prova escrita que consistirà en un comentari de text i 4 preguntes sobre els continguts teòrics del curs |
45% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
La resolucio de problemes, i les proves de desenvolupament comprovaran el nivel d'aprenentatge. Les proves orals serån facultatives |
Básica |
|
BIBLIOGRAFIA HOLT E. G., Storia documentaria dell’arte (1947), Milano, Feltrinelli, 1977 MANGO C., The Art of the Byzantine Empire: 312-1453, Source and documents, New Jersey, 1972 PATERA B., La letteratura sull’arte nell’antichità, Palermo 1975 PITARCH J. A. (ed.), Fuentes y documentos para la Historia del Arte. vol.. I, Gustavo Gili, Barcelona, 1982 PLINIO EL VIEJO, Textos de Historia del Arte, ed a cargo de M. Esperanza Torrego, Madrid 1987 POLLITT J. J., The Art of Ancient Greece, sources and Documents, Cambridge University Press, 1992 (1983) VON SCHLOSSER J., La literatura artistica, Cátedra, Madrid, 1976 YARZA LUACES J. et alt., Fuentes de la Historia del Arte I, Historia 16, Madrid, 1997 YARZA LUACES J. (ed.), Fuentes y documentos para la Historia del Arte. vol. II, Gustavo Gili, Barcelona, 1982 YARZA LUACES J. (ed.), Fuentes y documentos para la Historia del Arte, vol III, Gustavo Gili, Barcelona, 1982
|
Complementária |
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
FUENTES DE LA HISTORIA DEL ARTE II/12072014 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
ARTE CLÁSICO/12071002 | ARTE MEDIEVAL I/12071003 | ARTE MEDIEVAL II/12071004 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|