DATOS IDENTIFICATIVOS 2009_10
Asignatura (*) FUENTES DE LA HISTORIA DEL ARTE I Código 12072013
Titulación
Història de l'Art (2001)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
6 4.5 1.5 Troncal Cuarto Primero
Lengua de impartición
Departamento Història i història d'art
Coordinador/a
BUTTÀ ., LICIA
Correo-e licia.butta@urv.cat
Profesores/as
BUTTÀ ., LICIA
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura introdueix els alumnes a les principals tipologies de fonts escrites per al coneixement de la història de l'art antiga i medieval. El seu estudi, lectura i comentari permetrà aproximarse a la història de les arts figuratives des d'una perspectiva literària. Al Llarg de l'assignatura s'aprendrà a deduir informaciò i a interpretar-la críticament. L'anàlisi dels textos s'efectuarà utilitzant metodologies que pertanyen a l'analisis literària, atès que una perspectiva interdisciplinària resulta de gran utilitat en el estudi de les fonts artístiques.

Competencias
Código  
A5 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art)
A7 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art.
A11 Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre documentació, composició de materials i tècniques constructives dels bens artístics mobles i immobles.
A15 Ha de demostrar coneixement i comprensió general o específic de tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia.
A16 comprensiu dels idiomes moderns, incident en el vocabulari tècnic.
A17 Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B9 Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Coneixer les fonts més significatives del període històric tractat a l'assignatura A5
A7
A11
A15
A16
A17
B3
B9
C1
C5
Anàlitzar críticament conceptes relatius a la producció artística a partir de les fonts A5
A7
A11
A16
A17
B3
C1
C5
Aprendre a buscar, seleccionar i distingir diferents tipologies de fonts A5
A15
A16
B3
C1
C5
Aprendre a utilitzar fonts bibliogràfiques i arxivístiques relacionades amb la història de l'art antigua i medieval A15
A16
A17
B3
C1
C5

Contenidos
tema Subtema
1. Introducció a les fonts escrites per a la història de l'art antic i medieval

Tipologies de fonts. Principals fonts escrites. Fonts directes i fonts indirectes.
Els arxius. Contingut i ordenació de les seves fonts documentals. Utilització per part de l'Historiador de l'Art
2. Grècia
Fonts teoriques: Plató i Aristòtil
La literatura artística hel·lenística
Fonts literàries gregues i temes mitològics
3. Roma
Les categories crítiques de les fonts romanes. Ciceró, Quintil.liá, Vitruvi, Pausanies, Plini el Vell.
La descripció d'obres d'arts a través dels clàssics llatins
4. Antiguitat Tardana i Alta Edat Mitjana

Textos teòrics sobre el concepte de bellesa:Plotí, Sant Agustí, Pseudo Dionisio Areopagita, Sant Atanasi, Origenes i Celso
Ornament i artifici: Isodor de Sevilla
Els escrits legals, la regla de les ordes religioses

5. Bizanci
Iconoclastia: textos teòrics en defensa i condemna de la imatge
Tractats d'arts plàstiques
Ekphrasis
6 Romànic
Didàctica per a artistes: tractats sobre tècniques
Receptaris: Teofilo, Heraclio
Fonts històriques
Inscripcions y el problema de la firma de l'artista
Literatura de viatges: peregrinació i descripció artística
Estètica i contra estètica del romànic versus gótic: Sant Bernat i l'art cistercenc, Abat Suger de Saint Denis
7. Fonts per a l'art Gòtic: noves i velles tipologies confrontades
Fonts històriques
Tractats d'art: Witelo, Villard d'Honnecourt, Cennino Cennini
La literatura cavalleresca com a font iconogràfica per a l'art profà
Jacopo da Varazze
Dante, Boccaccio, Petrarca, Filippo Villani, Sacchetti i les arts figuratives

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
4 0 4
 
Sesión magistral
30 30 60
Seminarios
15 15 30
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
4 6 10
Prácticas de campo / salidas
7 0 7
Presentaciones/exposiciones
7 7 14
Estudios previos
0 15 15
 
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas orales
1 0 1
Pruebas de desarrollo
2 6 8
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Introducció als conceptes basics relatuis a les fonts historiques-artistiques: tipologies, vocabulari
Sesión magistral Lliço magistral dels continguts teòrics adients de cada tema
Seminarios Seminaris a carreg del professor i/o de professors invitats
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Lectura i interpretació de textos o estudios de casos
Prácticas de campo / salidas Visites a arxius, biblioteques, fons fotografics
Presentaciones/exposiciones Presentacions en forma de seminaris monogràfics dels temes destacats del curs per part dels alumnes
Estudios previos lectura de articles

Atención personalizada
 
Atención personalizada
Pruebas orales
descripción
Revisió dels examens i dels exercicis.

Evaluación
  descripción Peso
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria presentació de estudis de casos que el alumne tendrá que resoldre 15%
Presentaciones/exposiciones Preparació de seminaris en el qual el alumne haurà de estudiar/comentar a classe una font o un assaig relatiu a un grup de fonts 20%
Pruebas orales Opcionals 20%
Pruebas de desarrollo Prova escrita que consistirà en un comentari de text i 4 preguntes sobre els continguts teòrics del curs 45%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La resolucio de problemes, i les proves de desenvolupament comprovaran el nivel d'aprenentatge. Les proves orals serån facultatives


Fuentes de información

Básica

BIBLIOGRAFIA

HOLT E. G., Storia documentaria dell’arte (1947), Milano, Feltrinelli, 1977

MANGO C., The Art of the Byzantine Empire: 312-1453, Source and documents, New Jersey, 1972

PATERA B., La letteratura sull’arte nell’antichità, Palermo 1975

PITARCH J. A. (ed.), Fuentes y documentos para la Historia del Arte. vol.. I, Gustavo Gili, Barcelona, 1982

PLINIO EL VIEJO, Textos de Historia del Arte, ed a cargo de M. Esperanza Torrego, Madrid 1987

POLLITT J. J., The Art of Ancient Greece, sources and Documents, Cambridge University Press, 1992 (1983)

VON SCHLOSSER J., La literatura artistica, Cátedra, Madrid, 1976

YARZA LUACES J. et alt., Fuentes de la Historia del Arte I, Historia 16, Madrid, 1997

YARZA LUACES J. (ed.), Fuentes y documentos para la Historia del Arte. vol. II, Gustavo Gili, Barcelona, 1982

YARZA LUACES J. (ed.), Fuentes y documentos para la Historia del Arte, vol III, Gustavo Gili, Barcelona, 1982



Complementária

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
FUENTES DE LA HISTORIA DEL ARTE II/12072014


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ARTE CLÁSICO/12071002
ARTE MEDIEVAL I/12071003
ARTE MEDIEVAL II/12071004
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.