Codi |
|
A5 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art) |
A7 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art. |
A11 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre documentació, composició de materials i tècniques constructives dels bens artístics mobles i immobles. |
A15 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió general o específic de tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia. |
A16 |
comprensiu dels idiomes moderns, incident en el vocabulari tècnic. |
A17 |
Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B9 |
Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia. |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Coneixer les fonts més significatives del període històric tractat a l'assignatura
|
A5 A7 A11 A15 A16 A17
|
B3 B9
|
C1 C5
|
Anàlitzar críticament conceptes relatius a la producció artística a partir de les fonts
|
A5 A7 A11 A16 A17
|
B3
|
C1 C5
|
Aprendre a buscar, seleccionar i distingir diferents tipologies de fonts
|
A5 A15 A16
|
B3
|
C1 C5
|
Aprendre a utilitzar fonts bibliogràfiques i arxivístiques relacionades amb la història de l'art antigua i medieval
|
A15 A16 A17
|
B3
|
C1 C5
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció a les fonts escrites per a la història de l'art antic i medieval
|
Tipologies de fonts. Principals fonts escrites. Fonts directes i fonts indirectes.
Els arxius. Contingut i ordenació de les seves fonts documentals. Utilització per part de l'Historiador de l'Art
|
2. Grècia
|
Fonts teoriques: Plató i Aristòtil
La literatura artística hel·lenística
Fonts literàries gregues i temes mitològics
|
3. Roma
|
Les categories crítiques de les fonts romanes. Ciceró, Quintil.liá, Vitruvi, Pausanies, Plini el Vell.
La descripció d'obres d'arts a través dels clàssics llatins
|
4. Antiguitat Tardana i Alta Edat Mitjana
|
Textos teòrics sobre el concepte de bellesa:Plotí, Sant Agustí, Pseudo Dionisio Areopagita, Sant Atanasi, Origenes i Celso
Ornament i artifici: Isodor de Sevilla
Els escrits legals, la regla de les ordes religioses
|
5. Bizanci
|
Iconoclastia: textos teòrics en defensa i condemna de la imatge
Tractats d'arts plàstiques
Ekphrasis |
6 Romànic
|
Didàctica per a artistes: tractats sobre tècniques
Receptaris: Teofilo, Heraclio
Fonts històriques
Inscripcions y el problema de la firma de l'artista
Literatura de viatges: peregrinació i descripció artística
Estètica i contra estètica del romànic versus gótic: Sant Bernat i l'art cistercenc, Abat Suger de Saint Denis
|
7. Fonts per a l'art Gòtic: noves i velles tipologies confrontades
|
Fonts històriques
Tractats d'art: Witelo, Villard d'Honnecourt, Cennino Cennini
La literatura cavalleresca com a font iconogràfica per a l'art profà
Jacopo da Varazze
Dante, Boccaccio, Petrarca, Filippo Villani, Sacchetti i les arts figuratives |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Seminaris |
|
15 |
15 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
6 |
10 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
7 |
0 |
7 |
Presentacions / exposicions |
|
7 |
7 |
14 |
Estudis previs |
|
0 |
15 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves orals |
|
1 |
0 |
1 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
6 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als conceptes basics relatuis a les fonts historiques-artistiques: tipologies, vocabulari |
Sessió Magistral |
Lliço magistral dels continguts teòrics adients de cada tema |
Seminaris |
Seminaris a carreg del professor i/o de professors invitats |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Lectura i interpretació de textos o estudios de casos |
Pràctiques de camp/sortides |
Visites a arxius, biblioteques, fons fotografics |
Presentacions / exposicions |
Presentacions en forma de seminaris monogràfics dels temes destacats del curs per part dels alumnes |
Estudis previs |
lectura de articles |
|
Atenció personalitzada |
Proves orals |
|
Descripció |
Revisió dels examens i dels exercicis. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
presentació de estudis de casos que el alumne tendrá que resoldre |
15% |
Presentacions / exposicions |
Preparació de seminaris en el qual el alumne haurà de estudiar/comentar a classe una font o un assaig relatiu a un grup de fonts |
20% |
Proves orals |
Opcionals |
20% |
Proves de desenvolupament |
Prova escrita que consistirà en un comentari de text i 4 preguntes sobre els continguts teòrics del curs |
45% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La resolucio de problemes, i les proves de desenvolupament comprovaran el nivel d'aprenentatge. Les proves orals serån facultatives |
Bàsica |
|
BIBLIOGRAFIA HOLT E. G., Storia documentaria dell’arte (1947), Milano, Feltrinelli, 1977 MANGO C., The Art of the Byzantine Empire: 312-1453, Source and documents, New Jersey, 1972 PATERA B., La letteratura sull’arte nell’antichità, Palermo 1975 PITARCH J. A. (ed.), Fuentes y documentos para la Historia del Arte. vol.. I, Gustavo Gili, Barcelona, 1982 PLINIO EL VIEJO, Textos de Historia del Arte, ed a cargo de M. Esperanza Torrego, Madrid 1987 POLLITT J. J., The Art of Ancient Greece, sources and Documents, Cambridge University Press, 1992 (1983) VON SCHLOSSER J., La literatura artistica, Cátedra, Madrid, 1976 YARZA LUACES J. et alt., Fuentes de la Historia del Arte I, Historia 16, Madrid, 1997 YARZA LUACES J. (ed.), Fuentes y documentos para la Historia del Arte. vol. II, Gustavo Gili, Barcelona, 1982 YARZA LUACES J. (ed.), Fuentes y documentos para la Historia del Arte, vol III, Gustavo Gili, Barcelona, 1982
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
FONTS DE LA HISTÒRIA DE L'ART II/12072014 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ART CLÀSSIC/12071002 | ART MEDIEVAL I/12071003 | ART MEDIEVAL II/12071004 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|