DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura FONTS DE LA HISTÒRIA DE L`ART II Codi 12072014
Ensenyament
Història de l´Art (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Adreça electrònica sofia.mata@urv.cat
Professors/es
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de les fonts literàries de la Història de l'Art modern i contemporani.

Competències
Codi  
A
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir coneixements sobre les fonts literàries de la Història de l'Art modern i contemporani. A7
Aplicar els coneixements adquirits de forma pràctica. B3
B4
Classificar les fonts literàries de la Història de l'Art i aplicar-les al fet artístic. B3
Prendre consciència de l'aplicació de les TIC en l'apropament a les fonts literàries de la Història de l'Art. C2
C5

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 1-Introducció a les fonts de la història de l’art. La literatura artística.
TEMA 2 2-Els tractats arquitectònics i d’arts figuratives del Renaixement a Itàlia i l’Europa septentrional. El gènere biogràfic. Fonts de l’emblemàtica, Trento i l’art religiós.
TEMA 3 3-Renaixement i Manierisme a Espanya. Tractats arquitectònics i d’arts figuratives. Biografies. Fonts de la iconografia. Descripcions d’obres d’art.
TEMA 4 4-Continuïtat i canvi en les fonts de l’art del barroc. Tractats d’arquitectura i d’arts figuratives. El classicisme italià. Les acadèmies.
TEMA 5 5-Barroc a Espanya. Tractats arquitectònics i d’arts figuratives.
TEMA 6 6-Il·lustració i neoclassicisme. La crítica d’art, els salons i les grans exposicions. Els llibres de viatges.
TEMA 7 7-El Romanticisme i les avantguardes del segle XIX.
TEMA 8 8-Fonts de l’art contemporani. Textos teòrics. Manifestos i textos doctrinals. El testimoni dels artistes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 30 60
Presentacions / exposicions
1 3 4
Pràctiques externes (de camp/sortides)
10 0 10
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
0 12 12
Proves de Desenvolupament
0 50 50
Proves pràctiques
0 12 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral L’assignatura, en la mesura en què constitueix la segona part de l’assignatura Fonts de la Història de l’Art I, continuarà les seves línies bàsiques:
1- L’examen de les fonts escrites més importants que informen sobre la producció artística en les èpoques Moderna i Contemporània.
2- El coneixement dels procediments d’interpretació i d’investigació que els hi són aplicables.
Al llarg de l’exposició de l’assignatura es faran comentaris de textos en què s’examinarà i s’interpretarà el contingut de determinades fonts. Aquesta activitat servirà de preparació per a la tercera part de l’examen
Presentacions / exposicions A classe els alumnes presentaran individualment una font escrita, fonamental per al coneixement de l’art modern i contemporani. Els alumnes lliuraran a la professora i als seus companys un resum d’allò que hagin exposat, d’acord amb unes pautes comentades a classe, de manera que facilitin la preparació de la segona part de l’examen.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Una visita a l’Hemeroteca Municipal (Fons Gramunt), on els alumnes podran conèixer una sèrie de fonts escrites fonamentals, del Renaixement i del Barroc.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Descripció
L'elaboració de les presentacions comporta un seguiment personalitzat del procés.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral S'avaluarà l'assistència a classe de l'alumne i la seva actitud. 10%
Presentacions / exposicions S'avaluarà la presentació de l'obra assignada d'acord amb els següents paràmetres:
* Metodologia
* Claredat d'exposició
10%
Pràctiques externes (de camp/sortides) S'avaluarà l'assistència de l'alumne a la pràctica externa 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

1-       (Manual): CALVO SERRALLER, F.; PORTÚS, J.: Fuentes de la Historia del Arte II, Historia 16, Madrid 2001 (1ª ed.) (Conocer el Arte, 22).

2-       SCHLOSSER, J. Von: La literatura artística. Manual de fuentes para la historia moderna del arte, Cátedra, Madrid 1993 (4ª ed.) (1ª ed. Viena 1924) (Arte Cátedra. Grandes temas).

3-       GARRIGA I RIERA, J. (ed): Renacimiento en Europa, Ed. Gustavo Gili, Barcelona 1983 (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, IV).

4-       FERNÁNDEZ ARENAS, J; BASSEGODA, J. (eds): Barroco en Europa, Ed. Gustavo Gili, Barcelona 1983 (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, V).

5-       FERNÁNDEZ ARENAS, J. (ed): Renacimiento y Barroco en España, Ed. Gustavo Gili, Barcelona 1982 (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VI).

6-       CALVO SERRALLER, F. (et al) (eds): Ilustración y Romanticismo, Ed. Gustavo Gili, Barcelona 1982 (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VII).

7-       FREIXA, M. (ed): Las vanguardias del siglo XIX, Ed. Gustavo Gili, Barcelona 1982 (Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, VIII).

8-       MOLAS, J. (ed): Manifestos d’avantguarda. Antologia, Edicions 62, Barcelona 1995.

9-       FREIXA, M.; MUÑOZ, J. M.: Les fonts de la Història de l’Art d’època moderna i contemporània, Edicions Universitat de Barcelona, Departament d’Història de l’Art, Divisió de Ciències Humanes i Socials, Barcelona 1999 (Textos Docents 157).

10-    CIRLOT, Lourdes (ed): Primeras vanguardias artísticas. Textos y documentos, Ed. Labor, Barcelona 1995.

Complementària

Alberti, L. B.: De re aedificatoria (ed. de J. Rivera i trad. de J. Fresnillo) (Fuentes de Arte, Serie Mayor 10), Akal, Torrejón de Ardoz 1991. (Facsímil de l’edició de Madrid, 1582) (1ª ed. 1485).*

Alberti, L. B.: Sobre la pintura, Fernando Torres Editor, València 1976. (ms. 1436).*

Alciato, A.: Emblemas (ed. de Santiago Sebastián) (Arte y Estética, 2), Akal, Torrejón de Ardoz 1985. (trad. castellana amb facsímils dels gravats de l’edició de Lió, 1549). (1ª ed. 1531).*

Arfe y Villafañe, J. de: De varia commesuración para la Esculptura y Architectura, Ministerio de Educación y Ciencia, Madrid 1974. (facsímil de l’edició de Sevilla, 1585). (1ª ed. 1558).*

Bellori, G. P.: Le vite de’pittori, scultori e architetti moderni, Giulio Einaudi, Torí 1976. (1ª ed. 1672).

Boccaccio, G.: Genealogía de los dioses paganos / Giovanni Boccaccio, ed. M. C. Alvarez i R. M. Iglesias, Editora Nacional, Madrid 1983. (1ª ed. 1511).

Buonarrotti, M. A.: Obras escogidas, Busma, Madrid 1983.*

Burckhard, J.: El Cicerone. Una guía para la visita y comprensión del arte italiano (Obras Maestras), Iberia, Barcelona 1953, 2 vol. (1ª ed. 1855).

Burckhard, J.: La cultura del Renacimiento en Italia (Biblioteca de Historia), Orbis, Barcelona 1987 (1ª ed. 1860).*

Carducho, V.: Diálogos de la pintura (ed. de F. Calvo Serraller), Ed. Turner, Madrid 1979 (1ª ed. 1633).

Cartari, V.: Le imagini degli Dei delli antichi, Garland, Nova York 1976 (1ª ed. 1556).

Ceán Bermúdez, J. A.: Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las bellas artes en España (Fuentes de Arte, 17), Akal, Torrejón de Ardoz 2001 (1ª ed. 1800). *

Cellini, B.: Tratados de orfebrería, escultura, dibujo y arquitectura (Fuentes de Arte, 8), Akal, Torrejón de Ardoz 1989 (1ª ed. 1728).*

Cellini, B.: La vida de Benvenuto Cellini escrita por él mismo, Parsifal Ediciones, Barcelona 1993.*

Cennini, C.: El libro del arte (Fuentes de Arte, 5), Akal, Torrejón de Ardoz 1988.*

Colonna, F.: Sueño de Polifilo, trad., intr., coment. i notes de P. Pedraza, Galería-Librería Yerba, Múrcia 1981 (1ª ed. 1499). *

Conti, N.: Mitología / Natale Conti, trad. i notes de R. M. Iglesias i M. C. Alvarez, Universitat de Múrcia, Múrcia 1988 (1ª ed. 1551).*

Dürer, A.: De la medida (ed. J. Peiffer) (Fuentes de Arte, 16), Akal, Torrejón de Ardoz 2000 (1ª ed. 1525).*

Filarete (Il), Averlino, A.: Tratado de arquitectura / Antonio Averlino “Filarete” (ed. de P. Pedraza) (Fuentes para el estudio de la historia del arte), Ephialte-Instituto Municipal de Estudios Iconográficos, Vitòria-Gasteiz 1990.*

Florez, E.: España Sagrada: theatro geographico-historico de la Iglesia en España, diverses editorials, Madrid 1747-1879, 51 vol.

Francesca, P. della: Tratado de Perspectiva, Dirección General de Bellas Artes y Archivos, Instituto de Conservación y Restauración de Bienes Culturales, Consejo General de Colegios Oficiales de Aparejadores y Arquitectos Técnicos, Madrid 1986.

Gaurico, P.: Sobre la Escultura (Fuentes de Arte, 7), Akal, Torrejón de Ardoz 1989. *

Ghiberti, L.: Commentarii, Ricardo Ricciardi, Nàpols 1947.

Girardi, E. N.: Lettere. Michelangelo Buonarrotti, Ente provinziale per il turismo, Arezzo 1976.

Holanda, F. de: De la pintura antigua (ed. J. Sánchez Cantón), Visor Libros, Madrid 2003 (1ª ed. 1548).

Horapol·lo: Hieroglyphica (ed. de J. M. González de Zárate) (Arte y Estética, 25) Akal, Torrejón de Ardoz 1991 (1ª ed. 1505).*

López de Arenas, D.: Breve compendio de la carpintería de lo blanco y tratado de alarifes, Albatros, València 1982.*

Madoz, P.: Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar (facsímil de l’edició de l’Imprenta del Diccionario geográfico-estadístico, Madrid 1847-1850), Biblioteca Santa Ana, Almendralejo 1989, 16 vol. *

Martínez, J.: Discursos practicables del nobilísimo arte de la pintura (Fuentes de Arte, 4), Akal, Torrejón de Ardoz 1988 (1ª ed. 1866).*

Marx, K.; Engels, F.: Textos sobre la producción artística (selecció, pròleg i notes de V. Bozal), (Comunicación. Serie B, 20), Ed. Alberto Corazón, Madrid 1972.*

Mengs, A. R.: Reflexiones sobre la belleza y el gusto en la pintura, Dirección General de Bellas Artes y Archivos, Madrid 1989 (1ª ed. 1780).*

Navascués, P.: El Libro de Arquitectura de Hernán Ruiz el Joven (1545-1562), Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Madrid 1974.

Pacheco, F.:  El Arte de la Pintura, (Arte. Grandes Temas), Cátedra, Madrid 1990 (1ª ed. 1649).*

Pacioli, L.; González, A.: La divina proporción (Fuentes de Arte, Serie Mayor, 3) Akal, Torrejón de Ardoz 1987 (1ª ed. 1509).*

Palladio, A.: Los cuatro libros de arquitectura (Fuentes de Arte, 6), Akal, Torrejón de Ardoz 1988 (1ª ed. 1570).*

Palomino, A.: El Museo Pictórico y Escala Óptica, Aguilar, Madrid 1988, 3 vol. (1ª ed. 1715-1724).*

Palomino, A.: Vidas, Alianza, Madrid 1986.*

Piles, R. de: Abregé de la vie des peintres avec des reflexions sur leus Ouvrages, et un traité du peintre parfait, Olens Verlag, Hildesheim 1969) (Facsímil de la primera edició de 1699).

Ponz, A.: Viage de España, en que se da cuenta de las cosas más apreciables, y dignas de saberse, que hay en ella, Ed. Atlas, Madrid 1972 (Facsímil ed. Imprenta Vda. de Ibarra, Madrid 1771-1792, 18 vol). *

Ripa, C.: Iconología (Arte y Estética, 8-9), Akal, Torrejón de Ardoz 1987, 2 vol. (1ª ed. 1593).*

Ruiz el Joven, H.: Libro de arquitectura, Fundación Sevillana de Electricidad, Sevilla 1998.

Sagredo, D. de: Medidas del Romano, Dirección General de Bellas Artes, Colegio de Aparejadores, Madrid 1988 (1ª ed. 1526).*

Serlio, S.: Il sette libri dell’architettura, 2 vol, Arnaldo Forni, Bolonya 1978 (1ª ed. 1537-1575).

Serlio, S.: Tercero y Cuarto Libro de Arquitectura, Albatros, València 1982. (1ª ed. 1540 i 1537, respectivament).*

Soto, H. de: Emblemas moralizadas, Fundación Universitaria Española, Madrid 1983 (1ª ed. 1599).

Vasari, G.: Las Vidas de los más excelentes arquitectos, pintores y escultores italianos desde Cimabue hasta nuestros tiempos (1ª ed. 1550), Cátedra, Madrid 2002 (2ª ed.).*

Vignola, G. B. de: Regla de los cinco órdenes de la arquitectura, Colegio de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia, Murcia 1981 (1ª ed. 1582).

Villanueva, J.: Viage literario a las iglesias de España, Imprenta Real, Madrid 1804-1852, 22 vol. (Ed. facsímil en Cd-Rom, Faxímil, Ediciones digitales, 2004).*

Vinci, L. da: Apuntes de Ciencias Naturales, Ed. Hacer, Barcelona 1982.

Vinci, L. da: Cuadernos de notas, Ed. Felmar, Madrid 1982.*

Vinci, L. da: Eltratado de la pintura (Fuentes de Arte, 1), Akal, Torrejón de Ardoz 1993 (1ª ed. 1651).*

Vitruvi Pol·lió, M.: Los Diez Libros de Arquitectura (Fuentes de Arte, 2), Akal, Torrejón de Ardoz 1987 (Facsímil de l’edició de Madrid 1787) (1ª ed. 1486).*

Winckelmann, J. J.: Historia del Arte en la antigüedad (Obras Maestras), Iberia, Barcelona 2000 (1ª ed. 1763).*

Winckelmann, J. J.: Lo bello en el arte (Arte y Estética Nueva Visión, 4) Nueva Visión, Buenos Aires 1958.*

Wölfflin, H.: Conceptos fundamentales en la historia del arte, Espasa-Calpe, Madrid 1997 (1ª ed. 1915).*

Wölfflin, H.: Reflexiones sobre la historia del arte, Edicions 62, Barcelona 1988.*

Zuccaro, F.: Scritti d’arte di Federico Zuccaro, Leo S. Olschki, Florència 1962 (1ª ed. 1607).

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONTS DE LA HISTÒRIA DE L`ART I/12072013