Codi |
|
A1 |
Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art |
A2 |
Visió diacrònica general de la història de l’Art universal. |
A3 |
Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials. |
A4 |
Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art |
A5 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art) |
A6 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història. |
A7 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art. |
A8 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió d’iconografia, aspecte essencial per a la interpretació de les imatges. |
A9 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió la història i les problemàtiques actuals de la conservació, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric, artístic i cultural. |
A10 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de museologia i museografia. |
A11 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre documentació, composició de materials i tècniques constructives dels bens artístics mobles i immobles. |
A12 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge-. |
A13 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal |
A17 |
Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions. |
A18 |
Ha de demostrar habilitat en gestió de col·leccions d’art: inventari, documentació, catalogació, comissariat, exposicions i difusió d’art. |
A19 |
Ha de demostrar habilitat en interpretar i utilitzar els gràfics, dibuixos, fotografies, imatges en moviment, informàtica. (Coneixements instrumentals aplicats a la Història de l’Art) |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B9 |
Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia. |
B13 |
Presa de desicions |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Acostar-se a l'art cinematogràfic estudiant les manifestacions i concepcions des de mitjans segle xx fins a l'actualitat. |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A17 A18 A19
|
B3 B9
|
C2 C5
|
Conèixer un dels arts més influents, en tots els àmbits, des del naixement. |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A17 A18 A19
|
B3 B9
|
C2 C5
|
Del naixement del cinema a Espanya fins a la actualitat: La seva evolució. |
A1
|
B3 B5 B6 B13
|
C1 C2 C5
|
Tema |
Subtema |
1. Recuperació
|
1.1. Introducció
1.2. Materials
1.3. Conservació
|
2. Història del cinema |
2.1. Orígens del cinema a Europa
2.2. Orígens del cinema a Amèrica
2.3. L'apogeu del mut a Amèrica
2.4. Codificació de gèneres, llenguatge i star
2.5. L'apogeu del mut a Europa
2.6. L'expressionisme alemany
2.7. La vanguardia francesa
2.8. El cinema soviètic
2.9. L'aparició del sonor
2.10. El cinema americà del New Deal
2.11. El cinema de les dictadures
2.12. El cinema durant la II Guerra Mundial
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
3 |
0 |
3 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
24 |
12 |
36 |
Debats |
|
12 |
12 |
24 |
Treballs |
|
0 |
24 |
24 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
12 |
6 |
18 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
6 |
9 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
12 |
0 |
12 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
15 |
17 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El professor introduirà el programa de l'assignatura i donarà les pautes a seguir durant el curs. |
Sessió Magistral |
S'explicarà el tema de recuperació mitjançant presentació visual i de materials. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Cada tema de la història del cinema s'estudiarà mitjançant un film concret relacionat amb el tema que es projectarà a l'aula. |
Debats |
Cada film projectat s'estudiarà en classe mitjançant un debat sobre el seu contingut, la forma i el llenguatge en què es desenvolupa. |
Treballs |
Amb totes les dades obtingudes de la projecció i debat s'han de fer breus comentaris (1 foli) d'anàlisi cinematogràfic dels films estudiats. |
Pràctiques de camp/sortides |
Per aprendre la investigació cinematogràfica es treballarà sobre un buidatge hemerogràfic d'un any i un diari donat. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
S'assistirà durant el curs a esdeveniments cinematogràfics que es produeixin a la zona com el Festival Memorimage o activitats de l'Aula de Cinema de la URV. |
|
Pràctiques de camp/sortides |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Treballs |
|
Descripció |
El professor resoldrà en hores de tutoria al despatx tots els dubtes relacionats amb el programa, així com totes les consultes que es realitzen per correu electrònic.
A més a classe es comentarà i orientarà el resultat dels treballs realitzats de forma individual.
Igualment es farà en les pràctiques en hores de despatx, atenent els problemes i orientant la recerca i presentació dels resultats. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Es valoraran tots els comentaris dels films visionats a classe. |
15% |
Pràctiques de camp/sortides |
Es valoraran les pràctiques de buidatge hemerogràfic. |
23% |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Es valoraran els comentaris dels actes als què s'acordi assistir. |
8% |
Proves objectives de tipus test |
L'examen final consistirà en 50 preguntes tipus test sobre el temari i les projeccions treballades a classe. |
54% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria serà amb els mateixos paràmetres que la primera. |
Bàsica |
|
ALTMAN,
Rick, Los géneros cinematográficos, Paidós , Barcelona, 2000. BAZIN,
André, ¿Qué es el cine?, Rialp, Madrid, 1990. BENET
Vicente J. La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del
cine, Paidós,
Barcelona, 2004. BORDWELL,
David (y otros), El cine clásico de Hollywood, Paidós, Barcelona, 1977. ROMAGUERA,
Joaquim y ALSINA, Homero (comps.), Textos y manifiestos del Cine, Cátedra, Madrid, 1993. SÁNCHEZ
NORIEGA, J. Luis, Historia del cine, Alianza, Madrid, 2002. SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente, Cine y vanguardias
artísticas, Paidós, Barcelona, 2004 |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
HISTÒRIA DEL CINEMA II/12072016 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA DEL CINEMA ESPANYOL/12073231 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ART DEL SEGLE XX/12071008 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|