DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) HISTÒRIA DEL CINEMA II Codi 12072016
Ensenyament
Història de l'Art (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Cinquè Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
NOGALES CÁRDENAS, PEDRO
Adreça electrònica pedro.nogales@urv.cat
Professors/es
NOGALES CÁRDENAS, PEDRO
Web
Descripció general i informació rellevant Del cinema clàssic a l'actualitat. Anàlisi cinematogràfica

Competències
Codi  
A1 Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art
A2 Visió diacrònica general de la història de l’Art universal.
A3 Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials.
A4 Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art
A5 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art)
A6 Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
A7 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art.
A8 Ha de demostrar coneixement i comprensió d’iconografia, aspecte essencial per a la interpretació de les imatges.
A9 Ha de demostrar coneixement i comprensió la història i les problemàtiques actuals de la conservació, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric, artístic i cultural.
A10 Ha de demostrar coneixement i comprensió de museologia i museografia.
A11 Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre documentació, composició de materials i tècniques constructives dels bens artístics mobles i immobles.
A12 Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge-.
A13 Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal
A17 Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
A18 Ha de demostrar habilitat en gestió de col·leccions d’art: inventari, documentació, catalogació, comissariat, exposicions i difusió d’art.
A19 Ha de demostrar habilitat en interpretar i utilitzar els gràfics, dibuixos, fotografies, imatges en moviment, informàtica. (Coneixements instrumentals aplicats a la Història de l’Art)
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B9 Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia.
B14 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer un dels arts més influents, en tots els àmbits, des del naixement. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A17
A18
A19
B3
B9
C3
C5
Acostar-se a l'art cinematogràfic estudiant les manifestacions i concepcions des de mitjans segle XX fins a l'actualitat. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A17
A18
A19
B3
B4
B9
C2
C3
C5
Distingui entre cinema artístic i cinema de cosum A2
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A17
A18
A19
B3
B4
B9
B14
C3

Continguts
Tema Subtema
1.Anàlisi cinematogràfica
1.1 Anàlisi del contingut
1.2 Anàlisi contextual
2. Història del cinema. Del cinema clàssic a l'actualitat 2.1 L'època daurada del cinema americà (anys 50-60)
2.2 Els nous cinemes
2.2.1 La Nouvelle Vague
2.2.2 Free Cinema britànic
2.2.3 El nou cinema alemany
2.2.4 Cinema Nuovo italià
2.2.5 Els altres cinemes europeus
2.2.6 Cinema independent americà
2.3 Els cinemes perifèrics
2.3.1 El cinema asiàtic
2.3.2 El cinema d'Amèrica Llatina
2.3.3 El cinema d'Àfrica
2.5 El cinema actual
2.5.1 El cinema actual als Estats Units
2.5.2 El cinema actual europeu

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
30 30 60
Pràctiques a laboratoris
15 15 30
Debats
20 10 30
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves objectives de tipus test
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El professor introduirà els continguts del curs.
Sessió Magistral El professor anirà aprofundint en els temes de l'assignatura, al llarg del curs
Pràctiques a laboratoris Es faran pràctiques de buidat hemerogràfic
Debats Es debatra sobre el contigut dels films visionat en classe i s'ha de fer un comentari de cada film visionat

Atenció personalitzada
 
Debats
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Descripció
El professor resoldrà totes les dubtes que punguin sorgir en el temps de despatx d'atenció a l'alumne, com també per e-mail.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris Buidat hemerogràfic 10%
Debats Comentaris dels films visionat a classe 20%
Proves objectives de tipus test Es ralitzarà una prova final tipu test de 50 preguntes amb respostes incroporades sobre els temes tractats a classe 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòra serà igual que la primera.


Fonts d'informació

Bàsica

CASETTI, Francesco y di CHIO Federico, Cómo analizar un film, Paidós, Barcelona, 1991. 

CASETTI, Francesco, Teorías del cine, Cátedra, Madrid, 1994.

ELENA, Alberto, Los cines periféricos. África, Oriente Medio, India, Paidós, Barcelona, 1999. 

FONT, Doménec, Paisajes de la modernidad. Cine europeo, 1960-1980, Paidós, Barcelona, 2002. 

GONZÁLEZ, Juan F., Aprender a ver cine, Rialp, Madrid, 2004.

ROMAGUERA, Joaquim y ALSINA, Homero. (comps.), Textos y manifiestos del Cine, Cátedra, Madrid, 1993.

SÁNCHEZ NORIEGA, J. Luis, Historia del cine, Alianza, Madrid, 2002.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA DEL CINEMA I/12072015

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA DEL CINEMA I/12072015

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART DEL SEGLE XIX A ESPANYA/12073206
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent