Codi |
|
A1 |
Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art |
A2 |
Visió diacrònica general de la història de l’Art universal. |
A3 |
Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials. |
A4 |
Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art |
A5 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art) |
A6 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història. |
A7 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art. |
A8 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió d’iconografia, aspecte essencial per a la interpretació de les imatges. |
A9 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió la història i les problemàtiques actuals de la conservació, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric, artístic i cultural. |
A10 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de museologia i museografia. |
A11 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre documentació, composició de materials i tècniques constructives dels bens artístics mobles i immobles. |
A12 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge-. |
A13 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal |
A17 |
Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions. |
A18 |
Ha de demostrar habilitat en gestió de col·leccions d’art: inventari, documentació, catalogació, comissariat, exposicions i difusió d’art. |
A19 |
Ha de demostrar habilitat en interpretar i utilitzar els gràfics, dibuixos, fotografies, imatges en moviment, informàtica. (Coneixements instrumentals aplicats a la Història de l’Art) |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B9 |
Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia. |
B14 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer un dels arts més influents, en tots els àmbits, des del seu naixement fins l'actualitat. |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A17 A18 A19
|
B3 B9
|
C3 C5
|
Acostar-se a l'art cinematogràfic estudiant les manifestacions i concepcions des de mitjans segle XX fins a l'actualitat. |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A17 A18 A19
|
B3 B4 B9
|
C2 C3 C5
|
Distinguir entre cinema artístic i cinema de consum. |
A2 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A17 A18 A19
|
B3 B4 B9 B14
|
C3
|
Tema |
Subtema |
1. Anàlisi cinematogràfic |
1.1 Anàlisi del contingut
1.2. Anàlisi contextual |
2. Història del cinema. Del cinema clàssic a l'actualitat |
2.1 L'època daurada del cinema americà (anys 50-60)
2.2 Els nous cinemes
2.2.1 La Nouvelle Vague
2.2.2 Free Cinema britànic
2.2.3 El nou cinema alemany
2.2.4 Cinema Nuovo italià
2.2.5 Els altres cinemes europeus
2.2.6 Cinema independent americà
2.3 Els cinemes perifèrics
2.3.1 El cinema asiàtic
2.3.2 El cinema d'Amèrica Llatina
2.3.3 El cinema d'Àfrica
2.5 El cinema actual
2.5.1 El cinema actual als Estats Units
2.5.2 El cinema actual europeu |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
3 |
0 |
3 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
24 |
12 |
36 |
Debats |
|
12 |
12 |
24 |
Treballs |
|
0 |
24 |
24 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
12 |
6 |
18 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
6 |
9 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
12 |
0 |
12 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
15 |
17 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El professor introduirà el programa de l'assignatura i donarà les pautes a seguir durant el curs. |
Sessió Magistral |
S'explicará el tema de l'anàlisi cinematogràfic amb especial interés per l'anàlisi contextual per després desenvolupar els treballs. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Cada tema de la història del cinema s'estudiarà mitjançant un film concret relacionat amb el tema, que es projectarà a l'aula. |
Debats |
Cada film projectat s'estudiarà a classe mitjançant un debat sobre el contexte en que es va fer el film. |
Treballs |
Amb totes les dades obtingudes de la projecció i debat s'han de fer uns breus comentaris (1 foli) d'anàlisi cinematogràfic dels films estudiats. |
Pràctiques de camp/sortides |
Per aprendre la investigació cinematogràfica es treballarà sobre un buidatge hemerogràfic d'un any i un diari donat. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
S'assistirà durant el curs a esdeveniments cinematogràfics que es produexin a la zona com el Festival FEC, el Festival REC o activitats de l'Aula de Cinema de la URV. |
|
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Treballs |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Descripció |
El profesor resolverá en horas de tutoría en el despacho todas las dudas relacionadas con el programa, asi como todas las consultas que se realicen por correo electrónico.
Además en clase se comentará y orientará el resultado de los trabajos realizados de forma individual.
Igualmente se hará en las Prácticas en horas de despacho, atendiendo los problemas y orientando la investigación y presentación de los resultados. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Es valoraran tots els comentaris dels films visionats a classe. |
15% |
Pràctiques de camp/sortides |
Es valoraran les pràctiques de buidatge hemerogràfic. |
23% |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Es valoraran els comentaris dels actes als què s'acordi assistir. |
8% |
Proves objectives de tipus test |
L'examen final consistirà en 50 preguntes tipus test sobre el temari i les projeccions treballades a classe. |
54% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòra serà igual que la primera. |
Bàsica |
|
CASETTI, Francesco y di CHIO Federico, Cómo
analizar un film,
Paidós, Barcelona, 1991. CASETTI, Francesco, Teorías del cine, Cátedra, Madrid, 1994. ELENA, Alberto, Los cines periféricos.
África, Oriente Medio, India, Paidós, Barcelona, 1999. FONT, Doménec, Paisajes de la
modernidad. Cine europeo, 1960-1980, Paidós, Barcelona, 2002. GONZÁLEZ, Juan
F., Aprender a ver cine,
Rialp, Madrid, 2004. ROMAGUERA, Joaquim y ALSINA, Homero.
(comps.), Textos y manifiestos del Cine, Cátedra, Madrid, 1993. SÁNCHEZ NORIEGA, J. Luis, Historia del
cine,
Alianza, Madrid, 2002. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
HISTÒRIA DEL CINEMA I/12072015 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA DEL CINEMA I/12072015 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ART DEL SEGLE XIX A ESPANYA/12073206 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|