IDENTIFYING DATA 2011_12
Subject (*) HISTORY OF CINEMA II Code 12072016
Study programme
History of Art (2001)
Cycle 1st & 2nd
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Core Fifth Second
Language
Català
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
NOGALES CÁRDENAS, PEDRO
E-mail pedro.nogales@urv.cat
Lecturers
NOGALES CÁRDENAS, PEDRO
Web
General description and relevant information In addition to film analysis, we will review the history of cinema since the Second World War to today.

Competences
Code  
A1 Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art
A2 Visió diacrònica general de la història de l’Art universal.
A3 Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials.
A4 Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art
A5 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art)
A6 Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
A7 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art.
A8 Ha de demostrar coneixement i comprensió d’iconografia, aspecte essencial per a la interpretació de les imatges.
A9 Ha de demostrar coneixement i comprensió la història i les problemàtiques actuals de la conservació, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric, artístic i cultural.
A10 Ha de demostrar coneixement i comprensió de museologia i museografia.
A11 Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre documentació, composició de materials i tècniques constructives dels bens artístics mobles i immobles.
A12 Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge-.
A13 Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal
A17 Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
A18 Ha de demostrar habilitat en gestió de col·leccions d’art: inventari, documentació, catalogació, comissariat, exposicions i difusió d’art.
A19 Ha de demostrar habilitat en interpretar i utilitzar els gràfics, dibuixos, fotografies, imatges en moviment, informàtica. (Coneixements instrumentals aplicats a la Història de l’Art)
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B9 Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia.
B14 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Learning aims
Objectives Competences
Knowing one of the most influential arts at all levels, from birth until the present. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A17
A18
A19
B3
B9
C3
C5
Approach to art and film student demonstrations since the mid-twentieth century conceptions to the present. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A17
A18
A19
B3
B4
B9
C2
C3
C5
Distinguish between art cinema and film consumption A2
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A17
A18
A19
B3
B4
B9
B14
C3

Contents
Topic Sub-topic
1. Film Analysis 1.1 Content Analysis
1.2 Contextual Analysis
2. History of Cinema. From classic films to the present 2.1 The golden age of American cinema
2.2 The new theaters
2.2.1 La Nouvelle Vague
2.2.2 British Free Cinema
2.2.3 The new German cinema
2.2.4 Italian Nuovo Cinema
2.2.5 Other European cinemas
2.2.6 Independent American Film
2.3 Peripherals cinemas
2.3.1 The Asian cinema
2.3.2 Latin American Cinema
2.3.3 African Cinema
2.5 The Current Cinema
2.5.1 The current film in the United State
2.5.2 The current European cinema

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
3 0 3
Practicums/Case studies
24 12 36
Debates
12 12 24
Assignments
0 24 24
Field work/trips
12 6 18
Scientific and/or public events
6 9 15
 
Personal tuition
12 0 12
 
Objective multiple-choice tests
2 15 17
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities The teacher will introduce the program of the course and give guidelines to follow during the course.
Lecture Explained the theme of the film analysis with special interest in contextual analysis and then develop the work.
Practicums/Case studies Each subject studied film history through a film specifically related to the topic, which screened in the classroom.
Debates Every film screened in class, students learn through a discussion of the context in which the film was made.
Assignments With all the data from the screening and discussion are some brief comments (1 page) analysis of cinematographic films studied.
Field work/trips To learn the research work on a film periodical emptying a year and a day since.
Scientific and/or public events Will attend the course in which produexin film events in the area as the FEC Festival, the Festival activities or REC Classroom Film URV.

Personalized attention
 
Personal tuition
Introductory activities
Assignments
Field work/trips
Description
The teacher resolved in hours of tutoring in the office all questions concerning the program and all consultations carried out by email. Also will be discussed in class and guide the outcome of the work done individually. Equally fierce Practices in hours in office, attending to the problems and guiding the research and presentation of results.

Assessment
  Description Weight
Assignments We appreciate all comments of the films viewed in class. 15%
Field work/trips We assessed practices periodical emptying. 23%
Scientific and/or public events We appreciate the comments of the acts which agreed to attend. 8%
Objective multiple-choice tests The final exam will consist of 50 multiple choice questions on the agenda and projections worked in class. 54%
 
Other comments and second exam session

La segona convocatòra serà igual que la primera.


Sources of information

Basic

CASETTI, Francesco y di CHIO Federico, Cómo analizar un film, Paidós, Barcelona, 1991. 

CASETTI, Francesco, Teorías del cine, Cátedra, Madrid, 1994.

ELENA, Alberto, Los cines periféricos. África, Oriente Medio, India, Paidós, Barcelona, 1999. 

FONT, Doménec, Paisajes de la modernidad. Cine europeo, 1960-1980, Paidós, Barcelona, 2002. 

GONZÁLEZ, Juan F., Aprender a ver cine, Rialp, Madrid, 2004.

ROMAGUERA, Joaquim y ALSINA, Homero. (comps.), Textos y manifiestos del Cine, Cátedra, Madrid, 1993.

SÁNCHEZ NORIEGA, J. Luis, Historia del cine, Alianza, Madrid, 2002.

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
HISTORY OF CINEMA I/12072015

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
HISTORY OF CINEMA I/12072015

Subjects that it is recommended to have taken before
ART DEL SEGLE XIX A ESPANYA/12073206
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.