DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LA MÚSICA II Codi 12072018
Ensenyament
Història de l'Art (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CAZURRA BASTÉ, ANA EULALIA
Adreça electrònica anaeulalia.cazurra@urv.cat
Professors/es
CAZURRA BASTÉ, ANA EULALIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'any 2007 se celebra arreu els 400 anys del naixement de l'òpera. Per aquest motiu, les diferents audicions que es proposaran durant el curs tindran com a fil conductor el mite d'Orfeu. Orfeu com a personatge operístic però també com a motiu musical. I tots els vectors que genera ,que ens permetran avançar des de Monteverdi a Gluck (Història de la música I) per poder relacionar-lo més endavant amb Tamino, Fidelio,Faust o Lohengrin(Història de la Músia II) Que ens permetran també entendre les evolucions del pensament occidental : des de la salvació per la gran força de l'amor i la música present en "Orfeo ed Euridice" de Gluck fins al poder destructiu del binomi amor-mort que apunten Verdi ,Wagner i Puccini.Dels paràmetres dels inicis del barroc, finalistes i el.líptics, passant pels il.lustrats que veuen en la bellesa de la música una eina per construir un món millor, per avançar fins a l'ús de les músiques durant el s.XX com a recurs propagandístic dels règims totalitaris. Dit altrament: Orfeu aplacant les feres i obrint les portes de l'infern, Orfeu conduïnt amb la força de l'Amor Euridice a la vida versus les orquestres jueves d'Auschwitz, quan havien d'acompanyar els propis companys a la mort fent un ús macabre, anti-òrfic del poder de la música.

Competències
Codi  
A1 Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art
A2 Visió diacrònica general de la història de l’Art universal.
A3 Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials.
A4 Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art
A6 Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B10 Planificació i organització
B12 Motivació per la qualitat
B14 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Estructurar una visió panoràmica sobre la història de la música occidental, per inserir la música en els grans corrents artístics des del món antic fins als nostres temps. A1
A2
B1
B3
B4
B10
B12
Reconéixer i saber situar obres musicals dins el seu corrent artístic , arribar a establir relacions inter-disciplinars i aprendre a distingir els grans gèneres. A1
A2
A3
A4
A6
B1
B3
B4
B5
B12
B14
C3
C4

Continguts
Tema Subtema
PRECLASSICISME I CLASSICISME





1.-Preclassicisme i Classicisme
1.1.- L’Escola de Mannheim
1.2.-La consolidació de la forma sonata.
1.3.-El gènere operístic. Gluck i l’òpera tràgica. El Singspiel
2.-Culminació del Classicisme musical
2.1.-Haydn i la seva cornibució al gènere simfònic i de cambra.
2.2.-Mozart i la seva aportación al gènere operístic i al concert per a piano i orquestra
2.3.-Beethoven i la seva dimensión de la música
EL ROMANTICISME




3.-El Romanticisme vocal e instrumental.
3.1.-Concepte de romanticisme musical. Música y poesía.
3.2.-L’escola alemanya.
3.3.-Schubert, Mendelssohn y Schumann.
3.4.-Chopin y Liszt.
3.5.-Hector Berlioz y Johannes Brahms.
4.-L’òpera romàntica
4.1.-L’òpera italiana.
4.2.-L’òpera alemana. Wagner y la Gesamkunswerk.
4.3.-L’òpera francesa. La musica escènica a la Península Ibèrica.
POSTROMANTICISME




5.-El final d’una època.
5.1.-El postromanticsmo.
5.2.-Bruckner y Mahler.
5.3.Richard Strauss. Altres músics potromàntics
5.4.L’eclecticisme de la música francesa.
5.5.-Debussy i l’Impressionisme musical.
5.6.-Retorn al passat. La particular visió de Ravel.
6.-Els nacionalismes musicals.
6.1.-L’escola nacionalista rusa.
6.2.-Europa oriental i els països escandinaus. Bartók.
6.3.-Els llenguatges nacionalistes al continent americà i a Gran Bretanya.
6.4.-El nacionalisme a la Península Ibèrica.
6.5.- Pedrell i el wagnerisme.
6.6.-.Albéniz i Granados. Falla.
SEGLE XX 7.-Les noves tendències de la primera meitat del segle XX.
7.1.-La Segona Escola de Viena.
7.2.-Atonalitat i dodecafonisme.
7.3.-L’expressionisme de Schönberg. Berg y Webern.
7.4.-El Neoclassicisme.
7.5.El grup Les Six.
7.8.-Hindemith. Stravinski.
7.9.-La Rússia postsoviètica. Prokofiev i Shostakovitx.
8.-La música a partir de 1945.
8.1.-El serialisme integral
8.2.-De la indeterminació a la aplicació de les noves tecnologies.
8.3.-Noves concepcions dels paràmetres sonors.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 9 12
 
Presentacions / exposicions
20 0 20
Sessió Magistral
36 0 36
Seminaris
33 12 45
Treballs
24 10 34
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El curs inclourà una sessió inagural que servirà per inroduir el fil conductor de l'assignatura
Presentacions / exposicions Es plantejarà i s'explicarà la idea d'un eix conductor no musical, un Leitmotiv, que ens servirà per avançar i relacionar les diferents èpoques i corrents artístic on hi haurem de saber inserir la música.
Sessió Magistral Aquesta serà la metodologia habitualment emprada per impartir l'assignatura
Seminaris Servint-nos de les possibilitats que ens oferereix el Moodle, obrirem forums de discussió relacionats amb les pràctiques externes
Treballs Les pràctiques consistiran en assistir de forma col.lectiva a diferents esdeveniments musicals que tinguin lloc fora de la Universitat

Atenció personalitzada
 
Treballs
Seminaris
Presentacions / exposicions
Descripció
La professora responsable de l'assignatura establirà sessions de tutoria i atendrà també les consultes via e-mail.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Es realitzan parcials per anar eliminant matèria. Aquests parcials faran mitjana juntament amb el final. 70%
Altres

Es tindrà en compte l'assistència i la participació activa a classe. Es programaran sortides i activitats vinculades amb l'assignatura.

15%



15%


 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA

Bibliografia bàsica:

Abraham, G. (1986). Historia Universal de la música. Madrid: Taurus.

Cazurra, A. (2001). Introducció a la música. Barcelona: Quaderns Crema.

De Candé, R. (1981). Historia universal de la música. Madrid: Aguilar.

Grout, D. J. & Palisca, C. V. (1984). Historia de la música occidental. 2 vols. Madrid: Alianza.

Per períodes: 

Classicisme

Downs, Philip G. (1998) La música clásica. La era de Haydn, Mozart y Beethoven, Madrid, Akal.

Grout. D. J. (1965) A Short History of Opera. Nueva York: Columbia University Press.

Martín Moreno, (1984). A. Historia de la música española. Siglo XVIII. Madrid: Alianza.

Newman, W. S. (1983). The Sonata in the Classical Era. Chapel Hill: University of North Carlolina Press.

Pestelli, G. (1986). La época de Mozart y Beethoven. Madrid: Turner.

Simpson, R. (1983). La sinfonía (2 vols.). Madrid: Taurus. Madrid, 1983.

Smither, H. E. (1977-1987). A History of the Oratorio (3 vols.). Chapel Hill: The University of North Carolina Press.


 Romanticisme

Gómez Amat, . (1984). Historia de la música española. Siglo XIX. Madrid: Alianza.

Gregor-Dellin, M. (1983). Richard Wagner (2 vols.). Madrid: Alianza.

Newman, W. S. (1978). The Sonata since Beethoven. Nueva York: Norton.

Plantinga, L. (1992). La música romántica. Madrid: Akal.

Benedetto, R. (1987). Historia de la música 8. El siglo XIX. Madrid: Madrid.


Segle XX

Abraham, G. (1985). Cien años de música. Madrid: Alianza.

Griffiths, P. (1981). Modern Music: The Avant-Garde since 1945. Londres: Dent.

Lanza, A.(1986). Historia de la música. Siglo XX. Madrid: Turner.

Marco, T. (1984). Historia de la música española.Siglo XX. Madrid: Alianza.

Mitchell, D. (1972). El lenguaje de la música moderna. Barcelona: Lumen.

Morgan, R. P. (1992). La música del siglo XX. Madrid: Akal.

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ART I SOCIETAT/12073211

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART BARROC/12071006
MITOLOGIA CLÀSSICA/12071108
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent