DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LES IDEES ESTÈTIQUES I Codi 12072019
Ensenyament
Història de l'Art (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RODA AIXENDRI, ROBERTO
Adreça electrònica roberto.roda@urv.cat
Professors/es
RODA AIXENDRI, ROBERTO
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d´una presentació sistemàtica dels conceptes estètics desenvolupats pels classics, de la seua essència , evoluciò mútues relacions, així com dels principis dels que deriven.

Competències
Codi  
A1 Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art
A2 Visió diacrònica general de la història de l’Art universal.
A5 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art)
A6 Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
A7 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art.
A8 Ha de demostrar coneixement i comprensió d’iconografia, aspecte essencial per a la interpretació de les imatges.
A13 Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal
A17 Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
A19 Ha de demostrar habilitat en interpretar i utilitzar els gràfics, dibuixos, fotografies, imatges en moviment, informàtica. (Coneixements instrumentals aplicats a la Història de l’Art)
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia.
B10 Planificació i organització
B12 Motivació per la qualitat
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l´assignatura. A1
A2
A5
A6
A7
A8
A13
A17
B1
B9
C5
2. Incorporar els elements teòrics adquirits a l´anàlisi crític dels documents en aquest camp específic. A17
A19
B2
B3
C4
3. Integrar aquets coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina. A17
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B10
B12
C3
C4

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció 1.1. A què respon i què aporta l'estudi del desplegament de les idees estètiques a la nostra tradició.
2. El món grec i el descobriment de l'art 2.1. La naturalesa com a fonament de la "kalokagathía" grega.
2.2. El mite i el logos en la configuració estètica.
3. El període hel·lenístic 3.1. L'estètica a la mentalitat hel·lenística.
3.2. La relevància del món clàssic.
4. L'època medieval 4.1. L'estètica a la patrística.
4.2. Fases i tendències de l'estètica medieval.
5. El renaixement: orígens de l'estètica moderna 5.1. L'humanisme renaixentista.
5.2. La sistematitització racionalista.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
20 40 60
Presentacions / exposicions
12 12 24
Treballs
4 4 8
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
24 24 48
 
Atenció personalitzada
4 4 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l´assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l´assignatura a càrrec del professor.
Presentacions / exposicions Presentació individual o en grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor.
Treballs El treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l´alumne sobre una temàtica específica.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l´aula.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
L´atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l´assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral S´avaluarà mitjançant l´elaboració d´un assaig, amb base estètica, en el qual es demostri un bon coneixement dels continguts teòrics i metodològic del curs. 40%
Presentacions / exposicions Avaluació dels diferents treballs realitzats. 15%
Treballs Redacció d´un assaig de curs. 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Avaluació del coneixement de les lectures obligatòries treballades durant el curs. 15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BARASCH, M.   Teorías del arte. De Platón a Winkelmann.  Alianza, Madrid, 1991.

BAYER, R.   Historia de la Estética. F.C.E.  México, 1965.

BOSANQUET, B.   Història de l’estètica. (2 vols.).  Edicions 62, Barcelona, 1986.

BRUYNE, E. de.  Historia de la Estética I: Antigüedad griega y romana.  Madrid, 1987.

BRUYNE, E. de.  La estética de la Edad Media.  Visor, Madrid, 1987.

BURCKHARDT, J. La cultura del Renacimiento en Italia. Ed. RBA. Barcelona, 2005.

HAUSER, A. Historia social de la literatura y el arte (2 vols.). Ed. RBA. Barcelona, 2005.

HENCKMANN, W. – LOTTER, K. (eds.).  Diccionario de estética.  Crítica, Madrid, 1998.

JAEGER, W.   Paidea. Los ideales de la cultura griega.  F.C.E.  México, 1957.

JIMENEZ, J.  Imágenes del hombre. Fundamentos de estética.  Tecnos, madrid, 1962.

KAUFMANN, W. Tragedia y filosofía. Ed. Seix Barral. Barcelona, 1978.

NESTLE, W.  Historia del espíritu griego.  Ariel. Barcelona, 1962.

PANOFSKY, E.  Idea. Contribución a la historia de la teoría del arte.  Cátedra. Madrid, 1978.

                                                   

TATARKIEWICKZ, W.  Historia de la estética (3 v.). Akal. Madrid, 1970-91.

TATARKIEWICZ, W. Historia de  seis ideas. Arte, belleza, forma, creatividad, mímesis,

             “                  . Experiencia estética.  Tecnos. Madrid, 1988.

VALVERDE, J.M.  Breve historia y antología de la estética.  Ariel. Barcelona, 1987.

WINCKELMANN, J.J. Historia del arte en la antigüedad. Ed. Iberia. Barcelona, 2000.

Complementària AA.VV., Bellezza e realtà. Letture di filosofia., Ed. Pagina., Bari, 2003.
AUERBACH, E., La realidad en la literatura., F.C.E., México, 1950.
BURKERT, W., Cultos mistéricos antiguos., Ed. Trotta., Madrid, 2005.
GADAMER, H. G., La actualidad de lo bello., Paidós,, Barcelona, 1991.
GADAMER, H. G., Estética y hermenéutica., Tecnos,, Madrid, 2001.
GIRARD, R., Mentira romántica y verdad novelesca, Ed. Anagrama, Barcelona, 1976.
GIRARD, R., El chivo expiatorio, Ed. Anagrama, Barcelona, 1982.
STEINER, G., Gramáticas de la creación, Ed. Siruela, Madrid, 2001.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA DE LES IDEES ESTÈTIQUES II/12072020
ART I RELIGIÓ/12073221


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent