DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura HISTÒRIA DE LES IDEES ESTÈTIQUES II Codi 12072020
Ensenyament
Història de l'Art (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Història i història d'art
Coordinador/a
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Adreça electrònica mariaramon.cubells@urv.cat
Professors/es
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant - Conèixer la història del pensament estètic i de les idees artístiques. - Comprendre els conceptes fonamentals dels autors estudiats. - Analisi de textos. - Fer comentaris, orals i escrits, dels textos.

Competències
Codi  
A1 Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art
A2 Visió diacrònica general de la història de l’Art universal.
A6 Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
A7 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art.
A13 Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal
A17 Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia.
B12 Motivació per la qualitat
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Comprensió del pensament estètic modern i contemporani. A1
A2
A6
A7
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B12
C5
- Familiaritat amb la tradició filosòfica occidental. A1
A2
A13
A17
B1
B2
B3
B4
B5
B12
C5

Continguts
Tema Subtema
TEMA I. DE KANT A HEGEL. 1. Introducció.
2. La "Crítica de la facultat de Jutjar".
3. Les "Lliçons d'estètica".
TEMA II. LA CRISI DEL RACIONALISME METAFÍSIC. 1. Introducció.
2. Kierkegaard i Schopenhauer.
3. El pensament estètic de Nietzsche.
TEMA III. PENSAMENT CRÍTIC. 1. L'Escola de Franckfurt.
2. W. Benjamin: "L'obra d'art a l'època de la seva reproductibilitat tècnica".
3. T.W. Adorno: la dialèctica negativa.
TEMA IV. ESTÈTICA I HERMENÈUTICA. 1. Introducció.
2. H.G. Gadamer.
3. "Veritat i Mètode".
TEMA V. CONCLUSIÓ: L'ESTÈTICA CONTEMPORÀNIA. 1. Alguns problemes en l'estètica d'avui.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
45 45 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 30 45
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de Desenvolupament
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries - Presentació del programa del curs.
Sessió Magistral - El professor farà una anàlisi dels temes presentats.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària - Dossier de pràctiques: lectura i comentari de textos.

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Descripció
- Durant l'horari d'atenció alumnes. la professora resoldrà els dubtes, problemes,... que hagin aparegut en el transcurs de les classes i de l'estudi individual.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària - S'avaluarà el comentari dels textos. 5%
Proves de Desenvolupament - Examen escrit: preguntes curtes i desenvolupament temàtic. 95%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la segona convocatòria regiran els mateixos criteris que en la primera.


Fonts d'informació

Bàsica VALVERDE, J.M., Breve historia y antología de la estética., Ariel., Barcelona, 1976.
VERCELLONE, F., Estética del Siglo XIX, Visor., Madrid, 2004.
BOSANQUET, B., Història de l'estètica (2Vol.)., Edicions62/Diputació de Barcelona., Barcelona, 1986.
TATARKIRWICZ, W., Historia de la estética (3 Vol.)., Akal., Madrid, 1991.
BAYER, A., Historia de la estética., FCE., Madrid, 1986.
GIVONE, S., Historia de la estética., Tecnos., Madrid, 1999.
BOZAL, V. (Editor), Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas., Visor., Madrid, 2000.
JIMÉNEZ, J., Imágenes del hombre. Fundamentos de estética., Tecnos., Madrid, 1986.
PERNIOLA, M., La estética del siglo veinte., Visor., Madrid, 2001.
FRANZINI, E., La estética del siglo XVIII, Visor., Madrid, 2000.

Complementària

Per a cada tema es lliurarà a l'estudiant una bibliografia específica.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIA DE L'ART I/12071009
TEORIA DE L'ART II/12071010