DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura PATRIMONI ETNOLÒGIC I NOVA MUSEOGRAFIA Codi 12072113
Ensenyament
Història de l´Art (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Cinquè Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ANDREU TOMAS, AGUSTI
Adreça electrònica agusti.andreu@urv.cat
Professors/es
ANDREU TOMAS, AGUSTI
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta de fer un recorregut al voltant de la idea de patrimoni etnològic i de la seva utilització al llarg del temps a través de: 1) l'analisi de la relació que existeix entre la teoria antropològica i la noció de cultura material i 2) la reflexió en torn a les diverses corrents museològiques ( dels gabinets de curiositats als ecomuseus). El nostre interés es centrarà, sobretot, en plantejar el patrimoni com a eina de desenvolupament local

Competències
Codi  
A
A
B
B
B
B
B
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Saber analitzar la relació que existeix entre la teoria antropològica i la noció de cultura material A9
A10
B3
B9
Conèixer els diferents tipus de museus i ser capaç d'interpretar el seu paper en la societat A10
B3
B9
Distingir i identificar les principals formes d'activació del patrimoni: com a coneixement, com a font d'identitat i com a desenvolupament econòmic. A9
A10
B3
B9
C3
Explicar la relació que existeix entre la protecció del patrimoni cultural i la protecció del patrimoni natural , entre els museus i les intitucions dedicades a la conservació de la natura A9
A10
B3
B8
C3
Saber descriure la importància del paper dels ecomuseus en la creació de la nova museologia i explicar les principals característiques d'aquesta nova corrent museològica A9
A10
B3
B8
B9
Conèixer el paper dels diferents organismes internacionals en la construcció social de la noció de patrimoni i en la delimitació del paper social i les funcions dels museus A10
B3
B9
Ser capaç d'interpretar el paper que poden portar a terme els museus en relació al desenvolupament local i establr la relació entre patrimoni i turisme A10
B2
B3
B4
B9

Continguts
Tema Subtema
1.- L'origen dels museus. 1.1.- Del privat al públic. El col.leccionisme i l'origen dels museus (de la Grècia antiga al segle XVIII).

1.2.- La Revolució Francesa i l'aparició del museu modern.
2.- L'aparició dels museus de temàtica etnològica. 2.1.-" l’exòtic": museus d'història natural i gabinets de curiositats.
2.2.-Antropologia i museus.
3.- El concepte de museu i la noció de patrimoni. 3.1.- A la recerca d'una definició de museu. el paper del Consell Internacional de Museus (ICOM-UNESCO). La declaració de Quebec i el Moviment Internacional per una Nova Museologia (MINOM).
3.2.- La noció de patrimoni: del patrimoni etnològic al patrimoni integral.
4.-" El que es perd" o del salvament etnogràfic. 4.1- Folkloristes i museus tradicionals. el patrimoni com a cultura popular i tradicional.
4.2.- Els exemples:
.- El cas francès: del Musée d'Ethnographie de Trocadéro al Musée de l'Homme i al Musée National d'Arts et Traditions Populaires.
.- El cas català: el Museu Etnològic de Barcelona i el Museu d'Arts, Industries i Tradicions Populars.
5.-" el temps i l'espai", "l'home i la natura": els ecomuseus 5.1.- Els antecedents: els Heimatmuseus i els museus a l'aire lliure escandinaus.
5.2.- Els ecomuseus i la nova museologia: edifici versus territori, col.lecció versus patrimoni i públic versus població
6.- El patrimoni com a eina de desenvolupament: 6.1.- Els parcs naturals i els ecomuseus.
6.2.- Patrimoni etnològic i desenvolupament local. Patrimoni i turisme-


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Treballs
0 40 40
Presentacions / exposicions
6 6 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 6 12
Pràctiques externes (de camp/sortides)
8 6 14
Debats
0 10 10
Sessió Magistral
30 30 60
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitat encaminada a pendre contacte amb els alumnes i a presentar l'assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Presentacions / exposicions Exposició per part dels alumnes i del professor d'un tema concret dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Realització de visites o estades de formació en empreses, institucions,...del sector.
Debats Activitat on els alumnes defensen les seves postures sobre un tema determinat.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Consistirà en activitat tutorial personalitzada en el despatx del professor, per tal d'orientar el seguiment de la part teòrica i de les parts pràctiques de l'assignatura. Cada estudiant té la obligació de visitar el despatx del professor, com a mínim, una vegada durant el període lectiu.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs L'alumne haurà de realitzar, dintre de l'avaluació continuada d'aquesta assignatura, dos treballs:
Treball 1: comentari de text sobre un article.
Treball 2: petit treball de camp sobre un museu.
60% de la nota, 30 % per cada treball
Pràctiques externes (de camp/sortides) Es farà una sortida de camp amb els alumnes. El lloc i la duració s'haurà de determinar de comú acord. 10%
Debats La darrera prova de la nostra avaluació continuada consistirà en un debat virtual, realitzat a l'espai de la nostra aula virtual, sobre una temàtica que determinarà el professor de l'assignatura 30 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació d'aquesta assignatura seguirà el següent: Primera convocatòria: avaluació continuada, que estarà integrada per tres exercicis: Exercici 1: Comentari de text Exercici 2: Treball de camp Exercici 3: Debat Tots aquells alumnes que no superin o no hagin seguit l'avaluació continuada, hauran d'anar a al segona convocatòria. Segona convocatòria: examen


Fonts d'informació

Bàsica
AIXA (Revista anual del Museu Etnològic del Montseny). nº. 6: Experiències museístiques en etnologia, 1994
AIXA. ním. 8: Cultura-Natura. Museus i Parcs Naturals, 1997.
AMENÓS, Antoni i altres. Els drets del Medi Ambient. Barcelona: CEPA; DEPANA, 1991
ASSOCIACiÓ CATALANA DEL PATRIMONI ETNOLÒGIC. I Jornades sobre el Patrimoni Etnològic a les Terres de Ponent i l'Alt Pirineu. Lleida: ACPE, Universitat de Lleida, 1993
BENOIST, Luc. Musées et muséologie. Paris: Presses Universitaires de France, 1971
CADORET, A. Protection de la nature: histoire et ideologie. Paris: l?Harmattan, 1985
CHEVALIER, D. i JENKIN, S. Les parcs naturels et le patrimoine ethnologique. Paris: FPNF, 1982
DAVALLON, Jean i altres. L'environnement entre au musée. Aubenas d'Ardèche: Presses Universitaries de Lyon, Musée de la Civilisation de Québec, 1992
ETHNOLOGIE et développement. Actes du Séminaire d'Ouessant. Paris: Fédération des Parcs naturels de France, 1984
GONZALEZ TURMO, Isabel (coord.) Parques naturales Andaluces. conservación y cultura. Sevilla: Agencia del Medio Ambiente de la Junta de Andalucia, 1993
INIESTA, M. Els gabinets del món. Antropologia, museus i museologies. Lleida: Pagès editors, 1994.
JEUDY, Henri-Pierre (ed.). Patrimoines en folie. Paris: Ed. de la Maison des Sciences de l'Homme, 1990
MORINEAUX, Yves. Les parcs naturels régionaux. Paris: La Documentation Française, 1977
La MUSEOLOGIE selon Georges Henri Rivière. Paris: Dunod, 1989
MUSEOLOGIE et ethnologie. Paris: Ministère de la Culture et de la Communication, 1987
MUSEUM. Imágenes del ecomuseo. Museum, XXXVII, 1985
NICOLAS, Alain. Nouvelles muséologies. Marseille: MNES, 1985
NORA, Pier (dir.). Science et conscience du patrimoine. Paris: Fayard, 1997
PRAT, J., PRATS, LL. i LLOPART, D. La cultura popular a debat. Barcelona: Alta Fulla, Fundació Serveis de Cultura Popular, 1982
PRATS, Ll. Antropologia i patrimoni. Barcelona: Ariel, 1997
OLIVIER DE SARDAN, J-P. Anthropologie et développement. Marseille: Apad- Karthala, 1997
QUELS musées, pour quelles fins, aujourd'hui. Paris: Documentation Françaose, 1983
ROIG, A.; ALCALDE, G i MASET, D. (Eds.). Conservar i gestionar el patrimoni des dels museus. Girona: Universitat de Girona, 1996
VAGUES. Une anthologie de la nouvelle muséologie. Paris: MNES, 1992
VARINE-BOHAN, Hugues de.  Initiative communautaire et experimentation. Paris: MNES, 1991
VAZQUEZ BARQUERO, A. Desarrollo local. Una estrategia de creación de empleo. Madrid: Pirámide, 1988
Complementària

ADRECES INTERNET

 

Associació de Museòlegs de Catalunya: www.fut.es/amuscat

Asociacions de museus i organismes internacionals: www.chin.gc.ca/museums/cma/f_international

 

Botigues de museus: www. musee.com

 

Ecomuseu d’Alsacia: www.alsanet.com

 

Ecomuseu de Cevennes: www.members.aol.com/ecomusee/dhpecomu.htm

 

Ecomuseu de Creusot-Montceau-Les-Mines: www.netmuseum.com/fr/musee/ecomus/present/sumufr00.htm

 

Ecomuseu de Fourmies Trélon:  www.ac-lille.fr/patrimoine-caac/fourmies/bienvenue.htm

 

Ecomuseu de les Landes de Gascogne: www.parc-landes-de-gascogne.fr/accueil-ecomusee.htm

 

Ecomuseu de les Valls d’Àneu: www.ecomuseu.com

 

Federation de Parcs naturels regionaux de France: www.parcs-naturels-regionaux.tm.fr

 

International Council on Monuments and Sites (ICOMOS): www.international.icomos.org

 

Instituto Andaluz del patrimonio histórico: www.iaph.junta-andalucia.es

 

Moviment Internacional per una Nova Museologia: www.francoroute.on/ca/minom

 

Museu a l’aire lliure d’Skansen: www.skansen.se

 

Museu a l’aire lliure de Roscheiderhof: www.roscheiderhof.de

 

Museu a l’aire lliure de Serasaauri: www.nba.fi/museums/seuras/seurdeng.htm

 

Museu d’Anacostia: www.si.edi/anacostia

 

Musée d'Arts et Traditions Populaires: www.culture.fr/culture/atp/mnatp/index.html

 

Musée de la Civilization de Quebec: www.mcq.org

 

Musée Dauphinois de Grenoble: www.musee-dauphinois.fr

 

Musée de l’Homme: www.mnhn.fr/mnhn/mdh

 

Musée de Neuchâtel: www.ne.ch/neuchatel/men

 

Museo do Pobo Galego: www.museodopobo.es

 

Museu Comarcal Salvador Vilaseca de Reus: www.museureus.readysoft.es

 

 

Museu Etnològic del Montseny: www.palahi.es/memga

 

Museu del Montsià: www.museumontsià.org

 

Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya: www.mnactec.com

 

Museus àrea de parla anglesa: www.museumsworld.com

 

Museus d’etnografia d’Itàlia: www.museosanmichele.it/eng/musei-it.html

 

Nordiska Museet: www.nordm.se

 

Servei de Parcs Nacionals Nord-americà: www.nps.gov

 

Recomanacions