Codi |
|
A9 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió la història i les problemàtiques actuals de la conservació, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric, artístic i cultural. |
A10 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de museologia i museografia. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B8 |
Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient |
B9 |
Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
Saber analitzar la relació que existeix entre la teoria antropològica i la noció de cultura material |
A9 A10
|
B3 B9
|
|
Conèixer els diferents tipus de museus i ser capaç d'interpretar el seu paper en la societat
|
A10
|
B3 B9
|
|
Distingir i identificar les principals formes d'activació del patrimoni: com a coneixement, com a font d'identitat i com a desenvolupament econòmic.
|
A9 A10
|
B3 B9
|
C3
|
Explicar la relació que existeix entre la protecció del patrimoni cultural i la protecció del patrimoni natural , entre els museus i les intitucions dedicades a la conservació de la natura |
A9 A10
|
B3 B8
|
C3
|
Saber descriure la importància del paper dels ecomuseus en la creació de la nova museologia i explicar les principals característiques d'aquesta nova corrent museològica
|
A9 A10
|
B3 B8 B9
|
|
Conèixer el paper dels diferents organismes internacionals en la construcció social de la noció de patrimoni i en la delimitació del paper social i les funcions dels museus
|
A10
|
B3 B9
|
|
Ser capaç d'interpretar el paper que poden portar a terme els museus en relació al desenvolupament local i establr la relació entre patrimoni i turisme
|
A10
|
B2 B3 B4 B9
|
|
Tema |
Subtema |
1.- L'origen dels museus. |
1.1.- Del privat al públic. El col.leccionisme i l'origen dels museus (de la Grècia antiga al segle XVIII).
1.2.- La Revolució Francesa i l'aparició del museu modern. |
2.- L'aparició dels museus de temàtica etnològica. |
2.1.-" l’exòtic": museus d'història natural i gabinets de curiositats.
2.2.-Antropologia i museus.
|
3.- El concepte de museu i la noció de patrimoni. |
3.1.- A la recerca d'una definició de museu. el paper del Consell Internacional de Museus (ICOM-UNESCO). La declaració de Quebec i el Moviment Internacional per una Nova Museologia (MINOM).
3.2.- La noció de patrimoni: del patrimoni etnològic al patrimoni integral. |
4.-" El que es perd" o del salvament etnogràfic. |
4.1- Folkloristes i museus tradicionals. el patrimoni com a cultura popular i tradicional.
4.2.- Els exemples:
.- El cas francès: del Musée d'Ethnographie de Trocadéro al Musée de l'Homme i al Musée National d'Arts et Traditions Populaires.
.- El cas català: el Museu Etnològic de Barcelona i el Museu d'Arts, Industries i Tradicions Populars. |
5.-" el temps i l'espai", "l'home i la natura": els ecomuseus |
5.1.- Els antecedents: els Heimatmuseus i els museus a l'aire lliure escandinaus.
5.2.- Els ecomuseus i la nova museologia: edifici versus territori, col.lecció versus patrimoni i públic versus població
|
6.- El patrimoni com a eina de desenvolupament: |
6.1.- Els parcs naturals i els ecomuseus.
6.2.- Patrimoni etnològic i desenvolupament local. Patrimoni i turisme-
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Treballs |
|
0 |
40 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
6 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
6 |
6 |
12 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
8 |
6 |
14 |
Debats |
|
0 |
10 |
10 |
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitat encaminada a pendre contacte amb els alumnes i a presentar l'assignatura. |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne. |
Presentacions / exposicions |
Exposició per part dels alumnes i del professor d'un tema concret dels continguts de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Pràctiques de camp/sortides |
Realització de visites o estades de formació en empreses, institucions,...del sector. |
Debats |
Activitat on els alumnes defensen les seves postures sobre un tema determinat. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
|
Descripció |
Consistirà en activitat tutorial personalitzada en el despatx del professor, per tal d'orientar el seguiment de la part teòrica i de les parts pràctiques de l'assignatura. Cada estudiant té la obligació de visitar el despatx del professor, com a mínim, una vegada durant el període lectiu.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
L'alumne haurà de realitzar, dintre de l'avaluació continuada d'aquesta assignatura, dos treballs:
Treball 1: comentari de text sobre un article.
Treball 2: petit treball de camp sobre un museu. |
60% de la nota, 30 % per cada treball |
Pràctiques de camp/sortides |
Es farà una sortida de camp amb els alumnes. El lloc i la duració s'haurà de determinar de comú acord. |
10% |
Debats |
Debat a l'aula sobre una temàtica del curs |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació d'aquesta assignatura seguirà el següent: Primera convocatòria: avaluació continuada, que estarà integrada per tres exercicis: Exercici 1: Comentari de text Exercici 2: Treball de camp Exercici 3: Debat Tots aquells alumnes que no superin o no hagin seguit l'avaluació continuada, hauran d'anar a al segona convocatòria. Segona convocatòria: examen |
Bàsica |
|
AIXA (Revista anual del Museu Etnològic del Montseny). nº. 6: Experiències museístiques en etnologia, 1994
AIXA. ním. 8: Cultura-Natura. Museus i Parcs Naturals, 1997.
AMENÓS, Antoni i altres. Els drets del Medi Ambient. Barcelona: CEPA; DEPANA, 1991
ASSOCIACiÓ CATALANA DEL PATRIMONI ETNOLÒGIC. I Jornades sobre el Patrimoni Etnològic a les Terres de Ponent i l'Alt Pirineu. Lleida: ACPE, Universitat de Lleida, 1993
BENOIST, Luc. Musées et muséologie. Paris: Presses Universitaires de France, 1971
CADORET, A. Protection de la nature: histoire et ideologie. Paris: l?Harmattan, 1985
CHEVALIER, D. i JENKIN, S. Les parcs naturels et le patrimoine ethnologique. Paris: FPNF, 1982
DAVALLON, Jean i altres. L'environnement entre au musée. Aubenas d'Ardèche: Presses Universitaries de Lyon, Musée de la Civilisation de Québec, 1992
ETHNOLOGIE et développement. Actes du Séminaire d'Ouessant. Paris: Fédération des Parcs naturels de France, 1984
GONZALEZ TURMO, Isabel (coord.) Parques naturales Andaluces. conservación y cultura. Sevilla: Agencia del Medio Ambiente de la Junta de Andalucia, 1993
INIESTA, M. Els gabinets del món. Antropologia, museus i museologies. Lleida: Pagès editors, 1994.
JEUDY, Henri-Pierre (ed.). Patrimoines en folie. Paris: Ed. de la Maison des Sciences de l'Homme, 1990
MORINEAUX, Yves. Les parcs naturels régionaux. Paris: La Documentation Française, 1977
La MUSEOLOGIE selon Georges Henri Rivière. Paris: Dunod, 1989
MUSEOLOGIE et ethnologie. Paris: Ministère de la Culture et de la Communication, 1987
MUSEUM. Imágenes del ecomuseo. Museum, XXXVII, 1985
NICOLAS, Alain. Nouvelles muséologies. Marseille: MNES, 1985
NORA, Pier (dir.). Science et conscience du patrimoine. Paris: Fayard, 1997
PRAT, J., PRATS, LL. i LLOPART, D. La cultura popular a debat. Barcelona: Alta Fulla, Fundació Serveis de Cultura Popular, 1982
PRATS, Ll. Antropologia i patrimoni. Barcelona: Ariel, 1997
OLIVIER DE SARDAN, J-P. Anthropologie et développement. Marseille: Apad- Karthala, 1997
QUELS musées, pour quelles fins, aujourd'hui. Paris: Documentation Françaose, 1983
ROIG, A.; ALCALDE, G i MASET, D. (Eds.). Conservar i gestionar el patrimoni des dels museus. Girona: Universitat de Girona, 1996
VAGUES. Une anthologie de la nouvelle muséologie. Paris: MNES, 1992
VARINE-BOHAN, Hugues de. Initiative communautaire et experimentation. Paris: MNES, 1991
VAZQUEZ BARQUERO, A. Desarrollo local. Una estrategia de creación de empleo. Madrid: Pirámide, 1988 |
Complementària |
|
ADRECES INTERNET
Associació de Museòlegs de Catalunya: www.fut.es/amuscat
Asociacions de museus i organismes internacionals: www.chin.gc.ca/museums/cma/f_international
Botigues de museus: www. musee.com
Ecomuseu d’Alsacia: www.alsanet.com
Ecomuseu de Cevennes: www.members.aol.com/ecomusee/dhpecomu.htm
Ecomuseu de Creusot-Montceau-Les-Mines: www.netmuseum.com/fr/musee/ecomus/present/sumufr00.htm
Ecomuseu de Fourmies Trélon: www.ac-lille.fr/patrimoine-caac/fourmies/bienvenue.htm
Ecomuseu de les Landes de Gascogne: www.parc-landes-de-gascogne.fr/accueil-ecomusee.htm
Ecomuseu de les Valls d’Àneu: www.ecomuseu.com
Federation de Parcs naturels regionaux de France: www.parcs-naturels-regionaux.tm.fr
International Council on Monuments and Sites (ICOMOS): www.international.icomos.org
Instituto Andaluz del patrimonio histórico: www.iaph.junta-andalucia.es
Moviment Internacional per una Nova Museologia: www.francoroute.on/ca/minom
Museu a l’aire lliure d’Skansen: www.skansen.se
Museu a l’aire lliure de Roscheiderhof: www.roscheiderhof.de
Museu a l’aire lliure de Serasaauri: www.nba.fi/museums/seuras/seurdeng.htm
Museu d’Anacostia: www.si.edi/anacostia
Musée d'Arts et Traditions Populaires: www.culture.fr/culture/atp/mnatp/index.html
Musée de la Civilization de Quebec: www.mcq.org
Musée Dauphinois de Grenoble: www.musee-dauphinois.fr
Musée de l’Homme: www.mnhn.fr/mnhn/mdh
Musée de Neuchâtel: www.ne.ch/neuchatel/men
Museo do Pobo Galego: www.museodopobo.es
Museu Comarcal Salvador Vilaseca de Reus: www.museureus.readysoft.es
Museu Etnològic del Montseny: www.palahi.es/memga
Museu del Montsià: www.museumontsià.org
Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya: www.mnactec.com
Museus àrea de parla anglesa: www.museumsworld.com
Museus d’etnografia d’Itàlia: www.museosanmichele.it/eng/musei-it.html
Nordiska Museet: www.nordm.se
Servei de Parcs Nacionals Nord-americà: www.nps.gov
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|