DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) MUSEOLOGIA II Codi 12072114
Ensenyament
Història de l'Art (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Obligatòria Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RICOMÀ VALLHONRAT, ROSA MARIA
Adreça electrònica rosamaria.ricoma@urv.cat
Professors/es
RICOMÀ VALLHONRAT, ROSA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura que combina coneixements teòrics avançats de la Museologia i pràctica de Museografia

Competències
Codi  
A9 Ha de demostrar coneixement i comprensió la història i les problemàtiques actuals de la conservació, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric, artístic i cultural.
A10 Ha de demostrar coneixement i comprensió de museologia i museografia.
A11 Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre documentació, composició de materials i tècniques constructives dels bens artístics mobles i immobles.
A12 Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge-.
A17 Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
A18 Ha de demostrar habilitat en gestió de col·leccions d’art: inventari, documentació, catalogació, comissariat, exposicions i difusió d’art.
A19 Ha de demostrar habilitat en interpretar i utilitzar els gràfics, dibuixos, fotografies, imatges en moviment, informàtica. (Coneixements instrumentals aplicats a la Història de l’Art)
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Distingir els aspectes pràctics dels coneixements teòrics de la Museologia A9
A10
A11
A12
Comprendre l'estructura de la planificació d'una exposició A9
A10
A11
A12
A17
A18
A19
Reconèixer el paper educatiu del Museu A10
A18
Aproximar-se a la execució pràctica del coneixement teòric de la Museologia A9
A10
A17
A18
B2
B3
B5
B6
B7
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema 1.
Què és una exposició?
Tema 1.1. Concepte d'exposició.
Tema 1.2. Plantejament d'un projecte d'exposició
Tema 1.3. Idees a difondre, Objectius a assolir
Tema 1.4. Fases de l'exposició
Tema 1.5 Selecció d'objectes
Tema 2.
Fase 1 de l'exposició: La investigació
Tema 2.1. Recerca d'informació
Tema 2.2. Les obres i els seus autors
Tema 2.3. La contextualitazció de l'obra d'art
Tema 3. Fase 2 de l'exposició: El discurs expositiu Tema 3.1. El préstec d'obres i la seva gestió
Tema 3.2. La conservació preventiva
Tema 3.3. El transport i l'assegurança de les obres
Tema 3.4. Els elements del discurs expositiu: significants directes i indirectes.
Tema 4. Fase 3 de l'exposició: Les activitats pedagògiques Tema 4.1. Tipologies de públic
Tema 4.2. El Museu com a eina didàctica
Tema 4.3. El Servei Pedagògic d'un Museu. Tipologia d'activitats
Tema 5. Fase 4 de l'exposició: La difusió Tema 5.1. Abans de l'exposició
Tema 5.2. Durant l'exposició
Tema 5.3. Després de l'exposició
Tema 5.4. L'acte protocolari
Tema 6. Fase 5 de l'exposició: L'avaluació Tema 6.1. Elaboració d'un protocol
Tema 6.2. Els sistemes quantitatius
Tema 6.3. Els sistemes qualitatius

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 0 15
Treballs
15 45 60
Resolució de problemes, exercicis
15 30 45
Pràctiques de camp/sortides
4 4 8
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Transmissió de coneixements teòrics
Treballs Elaboració d'un projecte d'exposició: aspectes conceptuals i aspectes museogràfics
Resolució de problemes, exercicis Presentació en Powerpoint de l'exposició
Pràctiques de camp/sortides Sortides per a la visita d'exposicions i discusió a classe

Atenció personalitzada
 
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Pràctiques de camp/sortides
Activitats Introductòries
Proves pràctiques
Descripció
Atenció personalitzada als alumnes en el seguiment i desenvolupament de l'assignatura per tal d'atendre possibles dubtes, consultes o altres questions que puguin sorgir als alumnes. El dia i hora d'atenció a l'alumnat es comunicarà pel Moodle.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència a classe 10%
Treballs Elaboració d'un projecte d'exposició: aspectes conceptuals i memòria escrita 60%
Resolució de problemes, exercicis Presentació Power Point exposició virtual i presentació del dossier de l'exposició 20%
Pràctiques de camp/sortides Visites a exposicions i discusió a classe 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Donat que l'assignatura es desnvoluparà com un treball continuat, només es preveu una segons convocatòria per la presentació del dossier del contingut del Power Point.


Fonts d'informació

Bàsica

AADD: Exposiciones Temporales: Organización, gestión, comunicación. Ministerio de Cultura. Secretaría General Tècnica. Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación, Madrid 2006.

Alonso Fernández, L.: Introducción a la nueva museología, 1999;

Ascaso, Marí: El lenguaje visual. Paidós, Arte y educación , 11, Barcelona, 2006

Asensio, M.; Pol, E. Nuevos escenarios en educación. Aprendizaje informal sobre el patrimonio, los museos y la ciudad. Aique, Buenos Aires, 2002.

Calaf, R.; Fontal, O. – coords.-: Comunicación educativa del patrimonio, referentes, modelos y ejemplos. Trea, Gijón, 2004.

García Blanco, A.: La exposición, un medio de comunicación, 1998;

García Fernández, Isabel María: La conservación preventiva y la exposición de objetos y obras de arte,  Editorial KR, Murcia 1998

González Varas, Ignacio: Conservación de los bienes culturales. Teoría, historia, principios y normas, Cátedra, Madrid 1999.

Hernández Hernández, Francisca: El Museo como espacio de comunicación, 1998;

Hernández Hernández, Francisca: Planteamientos teóricos de la museología, Ediciones Trea, Gijón, 2006

Hooper-Greenhill, E.: Los museos y sus visitantes, Ed. Trea, Gijón, 1998

León, A.: El museo: teoría, praxis y utopía, Ed. Cátedra, 1978;

Montaner, J.M.: Nuevos museos: espacios para el arte y la cultura, 1990; 

Rico,J.C.: Museos, arquitectura, arte. Los espacios expositivos, Sílex, 1994;

Rico, J.C.: Montaje de exposiciones: museos, arquitectura y arte, Sílex,  1994;

Rico, J.C.: Manual práctico de museología, museografía y técnicas expositivas. Ed. Sílex, Madrid, 2006

Riviere, G.H. : La museologia. Curso de museología /textos y testimonios, 1993;

Santacana, J.; Serrat, N.: Museografía Didàctica, Ariel, Barcelona, 2005

Santacana Mestre, J. / Hernández Cardona, F.X.: Museología Crítica, Ediciones Trea, Gijón, 2006

Serota, N.: Experience or Interpretation: The Dilemma of Museums of Modern Art, 1996.

Valdés, M.C.: La difusión cultural en el museo: servicios destinados al gran público, Ed. Tra, Gijón, 1999.

Complementària

AADD: Exposiciones Temporales: Organización, gestión, comunicación

Ministerio de Cultura. Secretaría General Tècnica . Subdirección General de Publicaciones, Información y Docuumentación, Madrid 2006.

Ascaso, Marí: El lenguaje visual. Paidós, Arte y educación , 11, Barcelona, 2006

Asensio, M.; Pol, E. Nuevos escenarios en educación. Aprendizaje informal sobre el patrimonio, los museos y la ciudad. Aique, Buenos Aires, 2002.

Calaf, R.; Fontal, O. – coords.-: Comunicación educativa del patrimonio, referentes, modelos y ejemplos. Trea, Gijón, 2004.

Calvo, Ana: Conservación y restauración. Materiales, técnicas y procedimientos, Ediciones del Serbal, Barcelona 1997.

García Fernández, Isabel María: La conservación preventiva y la exposición de objetos y obras de arte, Editorial KR, Murcia 1998

Efland, Arthur D.:Arte y cognición. Ed. Octaedro

Francisca Hernández Hernández: Planteamientos teóricos de la museología, Ediciones Trea, Gijón, 2006

González Varas, Ignacio: Conservación de los bienes culturales. Teoría, historia, principios y normas, Cátedra, Madrid 1999.

Lord,B.; Lord, G.D.: Manuel de gestión de los museos, Ariel, Barcelona, 1998

Rico, Juan Carlos: Manual práctico de museología, museografía y técnicas expositivas. Ed. Sílex, Madrid, 2006

Santacana, J.; Serrat, N.: Museografía Didàctica, Ariel, Barcelona, 2005

Santacana Mestre, Joan / Francesc X. Hernández Cardona: Museología Crítica, Ediciones Trea, Gijón, 2006

Valdés, M.C.: La difusión cultural en el museo: servicios destinados al gran público, Ed. Tra, Gijón, 1999.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PRÀCTIQUES EXTERNES/12073233


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MUSEOLOGIA I/12071110
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent