DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura CONSERVACIÓ I TEORIA DE LA RESTAURACIÓ Codi 12072115
Ensenyament
Història de l'Art (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Quart Primer
Llengua d'impartició
Altres
Anglès
Castellà
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
SALOM GARRETA, CRISTÒFOR
Adreça electrònica cristofor.salom@urv.cat
Professors/es
SALOM GARRETA, CRISTÒFOR
Web
Descripció general i informació rellevant Adquirir els coneixements, criteris generals i apropar-se a les actuacions que es puguin dur a terme sobre el patrimoni i la seva posada en valor. Desenvolupar una recerca sobre l'estat de conservació d'un monument.

Competències
Codi  
A4 Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art
A6 Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
A9 Ha de demostrar coneixement i comprensió la història i les problemàtiques actuals de la conservació, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric, artístic i cultural.
A11 Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre documentació, composició de materials i tècniques constructives dels bens artístics mobles i immobles.
A17 Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
A19 Ha de demostrar habilitat en interpretar i utilitzar els gràfics, dibuixos, fotografies, imatges en moviment, informàtica. (Coneixements instrumentals aplicats a la Història de l’Art)
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
S'introduirà a l'alumne en el coneixement tan teòric com pràctic de les tècniques de construcció A4
A6
A9
A11
A17
A19
B2
C5
S'introduirà a l'alumne en el coneixement tan teòric com pràctic dels materials de construcció A4
A6
A9
A11
A17
A19
B2
C5
Apropar a l'alumne a les principals problemàtiques sobre el paatrimoni històric artístic inmoble A4
A6
A9
A11
A17
A19
B2
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció al patrimoni cultural 1. Tipus de patrimoni
2. El patrimoni arquitectònic i el seu medi 1. El medi urbà
2. L'arquitectura aïllada
3. El patrimoni arqueològic
3. Criteris generals de conservació i restauració 1. Metodologia
2. Principals tècniques
4. Actuacions sobre el patrimoni 1 restauració
2 reconstrucció
3. rehabilitació
4. consolidació
5. La conservació preventiva 1. Cultura del manteniment
2. Mètodes de conservació preventiva
6. L'arquitectura com a objecte i contenidor 1. Exemples pràctics
9. Criteris actuals en la conservació del patrimoni construït 1. El criteri d'autenticitat i d'integritat de l'obra
2. Evolució dels usos de l'edifici
10. Els materials de construcció tradicionals 1. L'arquitectura de la pedra seca
2. L'arquitectura de la cal
3. L'ús del guix
4. La talla de pedra
5. Estructures de cobertura: cobertes de fusta, arcs i voltes
11. Diagnosi i detecció de patologies 1. Patologies estructurals
2. Problemes del suport material
12. Tècniques i tractaments en la conservació del patrimoni construït 1. Principals mètodes de consolidació i restauració
13. Institucions i organismes en la gestió del patrimoni 1. Ens locals
2. Administració autonòmica
3. Administració de l'estat
4. Organismes supranacionals: ONG's i Unesco
14. Gestió urbanística i el patrimoni construït 1. Planejament general
2. Planejament derivat
2.1 Catàlegs
2.2 Plans especials de protecció
3. Plans sectorials

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
40 40 80
Pràctiques externes (de camp/sortides)
6 6 12
Treballs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves de Desenvolupament
2 20 22
Proves pràctiques
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El professor farà una introducció sobre el temari de l'assignatura i les hores de pràctiques
Sessió Magistral Es tractaran tots els temes relacionats amb l'assignatura així com es resoldran totes les dubtes que puguin sorir al llarg del curs
Pràctiques externes (de camp/sortides) Es faran diferens sortides per tal d'analitzar casos pràctics sobre monuments de Tarragona i el seu entorn
Treballs Es realitzarà un treball d'investigació sobre un monument concret, on s'abordi l'anàlisi segons les pautes de l'assignatura. Es valorarà la progressió del treball escrit consensuat amb el professor.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Treballs
Proves de Desenvolupament
Descripció
En el horari d'atenció a l'alumne el professor estarà disposat per tal d'aclarir les dubtes que no es puguin resoldre en horari de classe. També es pot contactar via correu electrònic

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques externes (de camp/sortides) Presencialitat obligatòria. Es farà un resum d'activitat i l'anàlisi d'un cas pràctic de forma individual 10%
Treballs Treball escrit sobre un monument concret. El treball haurà de ser consensuat amb el professor 30%
Proves de Desenvolupament Exàment escrit sobre qüestions específiques del tamari. Consisteix en una pregunta a desenvolupar i altres breus 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

AA. VV. Restauración de monumentos, vol. 1. Sevilla, 1984

FERNÁNDEZ IBÁÑEZ, C.; CASTRO PÉREZ, L.; PÉREZ LOSADA, J. (coordinadores). Arqueología y conservación. Xinzo de Limia, 1993

REPRESA, I. (dir). Restauración arquitectónica, vol. 2. Valladolid, 1998

CALVO SERRALLER, F.: "La complejidad de la restauración monumental", Arquitectura 226, 1980.

GONZÁLEZ-VARAS, I.: Conservación de bienes culturales. Teoría, historia, principios y normas. Madrid, Cátedra, 1999.

LA CONSERVACIÓN de los bienes culturales. Lausana, UNESCO, 1969.

MORALES MARTÍNEZ, A.J.: Patrimonio histórico-artístico: conservación de los bienes culturales. Madrid, Historia 16, 1996.

PANE, R.: Attualità e dialettica del restauro. Educazione all’arte, teoria della conservazione e del restauro dei monumenti. Chieti, Solfanelli, 1987.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CONSERVACIÓ DEL PATRIMONI CULTURAL/12071012