Un apropament a l'art contemporani des de la fi de la segona Guerra Mundial fins a l'actualitat. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ART DEL SEGLE XX/12071008 | HISTÒRIA DE LA FOTOGRAFIA/12073210 |
|
Pràctiques
Es dedicaran a veure i comentar audiovisuals relacionats amb el temari. Així mateix, es preveu assistir a aquelles exposicions que facin referència al període tractat en l'assignatura.
Sistema d'avaluació
Se seguirà una avaluació continuada mitjançant l’anàlisi de textos i d'obres i es valorarà la participació a classe i el treball en equip. Finalment, es realitzarà una prova teòrica com a complement al treball realitzat durant el curs.
Ha de demostrar habilitat en gestió de col•leccions d’art: inventari, documentació, catalogació, comissariat, exposicions i difusió d’art.
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia.
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Pràctiques
Es dedicaran a veure i comentar audiovisuals relacionats amb el temari. Així mateix, es preveu assistir a aquelles exposicions que facin referència al període tractat en l'assignatura.
Sistema d'avaluació
Se seguirà una avaluació continuada mitjançant l’anàlisi de textos i d'obres i es valorarà la participació a classe i el treball en equip. Finalment, es realitzarà una prova teòrica com a complement al treball realitzat durant el curs.
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció a l'art de la segona meitat del segle xx.
|
1.1 De la modernitat a la postmodernitat |
2. L'autonomia del gest i la matèria:
|
2.1. expressionisme abstracte/informalisme
|
3. Nova figuració i recuperació de l'objecte
|
3.1. La Nova figuració
3.2 New dada |
4. Art pop (pop-art) i figuració narrativa |
4.1. Nord-Amèrica
4.2. Europa |
5. L'autonomia del color i la forma
|
5.1. Abstracció postpictòrica
5.2. Art neoconcret |
6. Entre la tecnologia i l'art |
6.1. Art cinètic
6.2. Art òptic (op-art) |
7. Màxim ordre amb els mínims elements |
7.1.Minimal art |
8. Experiències més enllà de l'objecte |
8.1. environment, happening, performance. |
9. De la desmaterialització de l'objecte cap al concepte |
9.1. Art pobre (arte povera)
9.2. Art conceptual |
10. Del concepte a la pintura |
10.1. Hiperrealisme
10.2. Support-surface |
11. El retorn a la llibertat expressiva absoluta
|
11.1. Cap a tot tipus de neos |
12. Arquitectura des de 1945 |
12.1. Epigons del Moviment Modern
12.2. La posmodernitat |
13. Nous comportaments |
13.1. Videoart, videoinstal·lacions i art digital |
14. L'art en el canvi de segle |
14.1. Mes enllà de la posmodernitat |
Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art
Visió diacrònica general de la història de l’Art universal.
Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials.
Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art)
Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art.
Ha de demostrar coneixement i comprensió d’iconografia, aspecte essencial per a la interpretació de les imatges.
Ha de demostrar coneixement i comprensió la història i les problemàtiques actuals de la conservació, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric, artístic i cultural.
Ha de demostrar coneixement i comprensió de museologia i museografia.
Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre documentació, composició de materials i tècniques constructives dels bens artístics mobles i immobles.
Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge-.
Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal
Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
Ha de demostrar habilitat en gestió de col•leccions d’art: inventari, documentació, catalogació, comissariat, exposicions i difusió d’art.
Ha de demostrar habilitat en interpretar i utilitzar els gràfics, dibuixos, fotografies, imatges en moviment, informàtica. (Coneixements instrumentals aplicats a la Història de l’Art)
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia.
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Bàsica |
|
CROW, Thomas, El esplendor
de los sesenta,
Madrid, Akal, 2001. DANTON, Arthur C., Después
del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia, Barcelona, Paidós, 1999. GUASCH, Anna Mª. (ed), Los
manifiestos del arte posmoderno, Madrid, Akal, 2000. GUASCH, Anna Mª., El arte
último del siglo XX, Madrid.Alianza, 2000. MARCHAN FIZ, Simón, Del
arte objetual al arte de concepto, Madrid, Akal, 1994.
RAMÍREZ, Juan Antonio y CARRILLO, Jesús (eds), Tendencias del arte,
arte de tendencias a principios del siglo XXI, Madrid, Cátedra, 2004. TAYLOR, Brandon, Arte hoy, Madrid, Akal, 2000. WELLIS, Brian /ed), Arte
después de la modernidad,
Madrid, Akal, 2001. |
Complementària |
|
|
|