DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ÚLTIMES TENDÈNCIES ARTÍSTIQUES Codi 12072117
Ensenyament
Història de l´Art (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Cinquè Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
Adreça electrònica josecarlos.suarez@urv.cat
Professors/es
SUÁREZ FERNÁNDEZ, JOSÉ CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant Un apropament a l'art contemporani des de la fi de la segona Guerra Mundial fins a l'actualitat.

Objectius
Un apropament a l'art contemporani des de la fi de la segona Guerra Mundial fins a l'actualitat.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART DEL SEGLE XX/12071008
HISTÒRIA DE LA FOTOGRAFIA/12073210

Metodologia docent
Pràctiques Es dedicaran a veure i comentar audiovisuals relacionats amb el temari. Així mateix, es preveu assistir a aquelles exposicions que facin referència al període tractat en l'assignatura. Sistema d'avaluació Se seguirà una avaluació continuada mitjançant l’anàlisi de textos i d'obres i es valorarà la participació a classe i el treball en equip. Finalment, es realitzarà una prova teòrica com a complement al treball realitzat durant el curs. Ha de demostrar habilitat en gestió de col•leccions d’art: inventari, documentació, catalogació, comissariat, exposicions i difusió d’art. Aplicar pensament crític, lògic i creatiu Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia. Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Metodologia avaluació
Pràctiques Es dedicaran a veure i comentar audiovisuals relacionats amb el temari. Així mateix, es preveu assistir a aquelles exposicions que facin referència al període tractat en l'assignatura. Sistema d'avaluació Se seguirà una avaluació continuada mitjançant l’anàlisi de textos i d'obres i es valorarà la participació a classe i el treball en equip. Finalment, es realitzarà una prova teòrica com a complement al treball realitzat durant el curs.

Programa
Tema Subtema
1. Introducció a l'art de la segona meitat del segle xx.
1.1 De la modernitat a la postmodernitat
2. L'autonomia del gest i la matèria:
2.1. expressionisme abstracte/informalisme
3. Nova figuració i recuperació de l'objecte
3.1. La Nova figuració
3.2 New dada
4. Art pop (pop-art) i figuració narrativa 4.1. Nord-Amèrica
4.2. Europa
5. L'autonomia del color i la forma
5.1. Abstracció postpictòrica
5.2. Art neoconcret
6. Entre la tecnologia i l'art 6.1. Art cinètic
6.2. Art òptic (op-art)
7. Màxim ordre amb els mínims elements 7.1.Minimal art
8. Experiències més enllà de l'objecte 8.1. environment, happening, performance.
9. De la desmaterialització de l'objecte cap al concepte 9.1. Art pobre (arte povera)
9.2. Art conceptual
10. Del concepte a la pintura 10.1. Hiperrealisme
10.2. Support-surface
11. El retorn a la llibertat expressiva absoluta
11.1. Cap a tot tipus de neos
12. Arquitectura des de 1945 12.1. Epigons del Moviment Modern
12.2. La posmodernitat
13. Nous comportaments 13.1. Videoart, videoinstal·lacions i art digital
14. L'art en el canvi de segle 14.1. Mes enllà de la posmodernitat

Perfil de competències
Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art Visió diacrònica general de la història de l’Art universal. Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials. Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art) Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història. Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art. Ha de demostrar coneixement i comprensió d’iconografia, aspecte essencial per a la interpretació de les imatges. Ha de demostrar coneixement i comprensió la història i les problemàtiques actuals de la conservació, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric, artístic i cultural. Ha de demostrar coneixement i comprensió de museologia i museografia. Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre documentació, composició de materials i tècniques constructives dels bens artístics mobles i immobles. Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge-. Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions. Ha de demostrar habilitat en gestió de col•leccions d’art: inventari, documentació, catalogació, comissariat, exposicions i difusió d’art. Ha de demostrar habilitat en interpretar i utilitzar els gràfics, dibuixos, fotografies, imatges en moviment, informàtica. (Coneixements instrumentals aplicats a la Història de l’Art) Aplicar pensament crític, lògic i creatiu Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia. Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Fonts d'informació
Bàsica

CROW, Thomas, El esplendor de los sesenta, Madrid, Akal, 2001.

DANTON, Arthur C., Después del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia, Barcelona, Paidós, 1999.

GUASCH, Anna Mª. (ed), Los manifiestos del arte posmoderno, Madrid, Akal, 2000.

GUASCH, Anna Mª., El arte último del siglo XX, Madrid.Alianza, 2000.

MARCHAN FIZ, Simón, Del arte objetual al arte de concepto, Madrid, Akal, 1994.  RAMÍREZ, Juan Antonio y CARRILLO, Jesús (eds), Tendencias del arte, arte de tendencias a principios del siglo XXI, Madrid, Cátedra, 2004.

TAYLOR, Brandon, Arte hoy, Madrid, Akal, 2000.

WELLIS, Brian /ed), Arte después de la modernidad, Madrid, Akal, 2001.

 

Complementària