Codi |
|
A1 |
Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art |
A2 |
Visió diacrònica general de la història de l’Art universal. |
A3 |
Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials. |
A4 |
Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art |
A5 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art) |
A6 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història. |
A7 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art. |
A8 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió d’iconografia, aspecte essencial per a la interpretació de les imatges. |
A9 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió la història i les problemàtiques actuals de la conservació, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric, artístic i cultural. |
A10 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de museologia i museografia. |
A11 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre documentació, composició de materials i tècniques constructives dels bens artístics mobles i immobles. |
A12 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge-. |
A13 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal |
A15 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió general o específic de tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia. |
A18 |
Ha de demostrar habilitat en gestió de col·leccions d’art: inventari, documentació, catalogació, comissariat, exposicions i difusió d’art. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B9 |
Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Dotar els alumnes de les eines que permetin una aproximació a la complexa situació en què es desenvolupa l'art des de la segona meitat del segle xx fins a l'actualitat. |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A12 A13 A18
|
B3 B9
|
C5
|
Fer un recorregut a través dels moviments, les tendències, les individualitats, les teories, etc. |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A15
|
B3 B9
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció a l'art de la segona meitat del segle xx.
|
1.1 De la modernitat a la postmodernitat |
2. L'autonomia del gest i la matèria:
|
2.1. expressionisme abstracte/informalisme
|
3. Nova figuració i recuperació de l'objecte
|
3.1. La Nova figuració
3.2 New dada |
4. Art pop (pop-art) i figuració narrativa |
4.1. Nord-Amèrica
4.2. Europa |
5. L'autonomia del color i la forma
|
5.1. Abstracció postpictòrica
5.2. Art neoconcret |
6. Entre la tecnologia i l'art |
6.1. Art cinètic
6.2. Art òptic (op-art) |
7. Màxim ordre amb els mínims elements |
7.1.Minimal art |
8. Experiències més enllà de l'objecte |
8.1. environment, happening, performance. |
9. De la desmaterialització de l'objecte cap al concepte |
9.1. Art pobre (arte povera)
9.2. Art conceptual |
10. Del concepte a la pintura |
10.1. Hiperrealisme
10.2. Support-surface |
11. El retorn a la llibertat expressiva absoluta
|
11.1. Cap a tot tipus de neos |
12. Arquitectura des de 1945 |
12.1. Epigons del Moviment Modern
12.2. La posmodernitat |
13. Nous comportaments |
13.1. Videoart, videoinstal·lacions i art digital |
14. L'art en el canvi de segle |
14.1. Mes enllà de la posmodernitat |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
40 |
80 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
15 |
30 |
45 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
20 |
22 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
En la primera classe s'introduiran els grans temes de l'assignatua. |
Sessió Magistral |
Al llarg del curs s'aprofundirà en els temes de l'assignatura |
Pràctiques de camp/sortides |
Es ralitzaran sortides per veure exposicions temporals d'art contemporani i també un viatge amb contingut artístic a una ciutat puntera o con gran interés en els temes tractats, amb museus importants |
|
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
El professor resoldrà totes les dubtes que puguin sorgir, ho farà en horari de atenció a l'alumne. També contestará per e-mail. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques de camp/sortides |
Es realitzaran sortides per veure exposicions i s'harà de fer una ressenya sobre algun tema relacionat amb ella |
40% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Es realizarà una prova de 20 preguntes curtes sobre el contingut tractat a classe |
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria serà igual que la primera. |
Bàsica |
|
CROW, Thomas, El esplendor
de los sesenta,
Madrid, Akal, 2001. DANTON, Arthur C., Después
del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia, Barcelona, Paidós, 1999. GUASCH, Anna Mª. (ed), Los
manifiestos del arte posmoderno, Madrid, Akal, 2000. GUASCH, Anna Mª., El arte
último del siglo XX, Madrid.Alianza, 2000. MARCHAN FIZ, Simón, Del
arte objetual al arte de concepto, Madrid, Akal, 1994.
RAMÍREZ, Juan Antonio y CARRILLO, Jesús (eds), Tendencias del arte,
arte de tendencias a principios del siglo XXI, Madrid, Cátedra, 2004. TAYLOR, Brandon, Arte hoy, Madrid, Akal, 2000. WELLIS, Brian /ed), Arte
después de la modernidad,
Madrid, Akal, 2001. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ART DEL SEGLE XX/12071008 | HISTÒRIA DE LA FOTOGRAFIA/12073210 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|