DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ART MEDIEVAL D`ESPANYA I Codi 12073202
Ensenyament
Història de l´Art (2001)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
BUTTÀ ., LICIA
Adreça electrònica licia.butta@urv.cat
Professors/es
BUTTÀ ., LICIA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura tractarà l’estudi històric-artístic de l’art alt medieval pre-romànic i romànic espanyol. El programa s’estructura en dos grans apartats. El primer inclou l’art de l’alta edat mitjana fins el segle X principi del XI: els visigots, l’Emirat de Còrdova, l’art Asturià i el període entre el Califat als regnes de Taifes. El segon correspon a les tres etapes en què es divideix el Romànic: el Primer Romànic –entre l’any 1000 i el 1075-, el Ple Romànic –del 1075 a mitjan segle XII- i el Tardoromànic –de mitjan del XII a principis del XIII. En cada tema s’aborda l’estudi de les obres artístiques corresponents des d’una perspectiva múltiple, tractant-ne els seus diversos aspectes: formals, estilístics, iconogràfics i iconològics. L’assignatura pretén oferir un panorama general de les arts medievals hispàniques mirant de subratllar les relacions artístiques mediterrànies i nord-europees que es desenvoluparen en alguns dels centres de producció.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneixer els principals focus artístics en la península ibèrica durant l’alta edat mitjana A1
A3
A5
A6
B3
B9
C1
C5
Assolir capacitat de distingir les diferents escoles, diferents llenguatges formals, característiques pròpies de la producció figurativa hispànica entre el segle VII i el X A1
A3
A5
A6
A16
A17
B3
B9
C1
C5
Coneixer els principals monuments de les tres etapes del Romànic a Espanya A1
A3
A5
A7
A8
B3
B9
C1
C5
Diferenciar les principals característiques de les manifestacions artístiques de cada territori en les tres etapes A5
A6
A8
B3
B9
C1
C5
Aprofundir en els trets diferenciadors de cada llenguatge artístic assolint alhora el vocabulari tècnic adequat i unes bases conceptuals sòlides A3
A5
A6
A7
A8
B3
B9
C1
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció: aspectes històrics i culturals.
Historiografia. Generalitats. Periodització. Promotors, artistes i tallers. Vies d’influències
2. Els Visigots: els inicis

El segle VII: els grans centres, les esglésies i les arts del metall
3. El segle VIII
la invasió musulmana
4. L’art asturià

Les grans realitzacions: Alfonso II, Ramiro I, Alfonso III
5. El califat de Al-Alndalus


Madinat as-Zahara
La mesquita de Còrdova
Escultura i decoració califal
Arts sumptuàries
6 Mossàrabs i repoblació
El regne de Lleo, arquitectura, escultura i pintura
Navarra i Catalunya
La il·lustració de llibres: obres i artistes
8. Els regnes de Taifes Urbanisme, arquitectura i escultura
9 L’art Romànic s. XI-XIII
Introducció: concepte, marc històric i perioditzacio
10. Primer Romànic

Marc històric. Influències. Localització i tipus d’edificis. Artistes i promotors. Característiques
Catalunya.
Arquitectura. Característiques del Primer Romànic català.
Escultura: Sant Genís i Sant Andreu de Sureda. Miniatura: Bíblies de Ripoll i de Roda.
Aragó i Navarra.
Arquitectura. Esglésies de l’Alt Aragó: característiques i obres de promoció reial. Influx llombard.
Eboraria: Arca de San Millán
Lleó.
Arquitectura.
Miniatura: Beat de Fernando I i diurnal de Fernando I i Sancha.
Eboraria i Orfebreria: Crucifix de Fernando I i arquetes de relíquies. Arca de San Isidoro.
11. Ple Romànic

Marc històric. Influències. Localització i tipus d’edificis. Artistes i promotors. Característiques.
Castella-Lleó.
Arquitectura. La catedral de Santiago de Compostela: precedents, cronologia, promotors i artistes, anàlisi arquitectònica. San Isidoro de Lleó: pòrtic i església. San Martín de Fromista.
Escultura. L’escultura de Santiago de Compostela, de San Isidoro de León. San Martín de Fromista i el corrent classicista. El claustre de Silos: els capitells i els relleus.
Pintura i miniatura. Los Beatos romànics i altres llibres
Arts Sumptuàries.
Navarra i Aragó.
Arquitectura. La catedral de Jaca: cronologia i anàlisi arquitectònica. Loarre: cripta i església alta.
Escultura. La catedral de Jaca, el taller de Jaca. El mestre de doña Sancha: el sarcòfag de doña Sancha i altres obres. La catedral de Pamplona: les escultures de l’església i els capitells del claustre.
Pintura mural. Pintura sobre taula.
Catalunya.
Arquitectura. Característiques i tipologia. Focus i obres.
Pintura mural. El corrent italo-bizantí. El corrent franco-bizantí. Pintura sobre taula.
12 Tardoromànic
Introducció. Definició i classificació. Marc històric.
Lleó.
Arquitectura. Catedrals i esglésies urbanes: la catedral de Zamora, la catedral de Salamanca i el pòrtic de la Glòria de la catedral de Santiago.
Escultura. El mestre Mateo. El mestre de la Cámara Santa d’Oviedo.
Castella.
Arquitectura. La catedral d’Àvila i l’església de San Vicente, la catedral de Santo Domingo de la Calzada, les esglésies de Segòvia i Sòria.
Escultura. Silos: relleus i capitells del claustre, i la porta nord.
Lleó i Castella
Pintura i Arts sumptuàries
Aragó.
Arquitectura. La seu de Saragossa, San Juan de la Cuesta de Daroca i Sijena.
Escultura: la seu de Saragossa i el mestre Leodegario. La problemàtica de l’anomenat “taller de San Juan de la Peña”.
Pintura: Sijena.
Navarra.
Arquitectura.
Escultura: el focus de Sanguesa, el focus d’Estella i el focus de Tudela.
Esmalts: el frontal d’Aralar.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
30 30 60
Seminaris
5 0 5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 0 15
Presentacions / exposicions
5 0 5
Pràctiques externes (de camp/sortides)
15 0 15
Treballs
0 30 30
Estudis previs
0 15 15
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de Desenvolupament
1 0 1
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de les principals problematiques del curs: cronología, terminología, conexions internacionals de l'art medieval d'Espanya
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Monografies de les principals obres incloses en el programa
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació del procediments adequats de comentaris de les obres a partir de les imatges corresponents
Presentacions / exposicions Cada alumne presentará al llarg del curs un tema historiografic/una obra amb dades i característiques pròpries
Pràctiques externes (de camp/sortides) Visitas a monuments significatius relacionats amb la matèria de l'assignatura
Treballs Preparació de presentacions de seminaris
Estudis previs Coneixement de la bibliografia bàsica

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Revisió i comentari dels exàmens

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions l'alumne realitzerá una presentació amb power point del tema assignat 15%
Proves de Desenvolupament Proves que inclouen preguntes sobres aspectes historiografics i problemas materia del curs 35%
Proves objectives de preguntes curtes L'alumne realitzerá el commentari classificatori raonat de deu imatges que serán projectades cada una durant cinc minuts 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

GENERAL I INTRODUCTÒRIA

BANGO I., Alta edad media. De la tradición hispanogoda a románico, Madrid, 1989
BANGO TORVISO J., Edificios e imágenes medievales. Historia y significado de las formas, vol XI de la Historia de España, Historia 16, Madrid 1991
CHUEGA GOITIA F., Historia del Arquitectura española: Edad Antigua y Edad Media, Madrid 1965
PALOL P. - HIRMER M., L’art en Espagne du royaume visigotic à la fin de l’époque romane, Paris 1967
YARZA, J, Arte y arquitectura en España 500-1200, Madrid 1990

DICCIONARIS I VOCABULARIS D’ART

FATAS CABEZA, G., y BORRAS GUALIS, G., Vocabulario de términos de Arte, Zaragoza 1970.
FLEMING J. – HONEUR H., Diccionario de las artes decorativas, Madrid 1977
LAJO, R. y SURROCA, J., Léxico de arte, Madrid 1990.
MONTENEGRO VALENZUELA, J., Vocabulario ilustrado de términos artísticos, Zaragoza 1988.
MORALES y MARIN, J. L., Diccionario de términos artísticos, Zaragoza 1985.
PANIAGUA SOTO, J. R., Vocabulario básico de arquitectura, Madrid 1993
REVILLA F., Diccionario de iconografía, Madrid 1990

BLOC I

ABAD C., Las iglesias de la valle del Duero, Cuadernos de arte español, 13, Historia 16, 1991
ARIAS PÁRAMO L., La pintura mural en el reino de Asturias en los siglos IX y X, Oviedo, 1999
BANGO I, El arte mozárabe, Cuadernos de arte español, 2, Historia 16, 1991
CID A., El arte prerrománico de la monarquía asturiana, Madrid 1995
COBREROS J., Guía del prerrománico: visigodo, asturiano, mozárabe, Madrid, 2005.
Al-Andalus. Las artes islámicas en España, cat. Exp. Madrid, 1992
CORZO R., Visigótico y prerrománico, vol. XVI de la Historia del arte de “Historia 16”, Madrid 1991
DELGADO C., Arte hispano-musulmán: articulos, Madrid 2001
FERNANDEZ ARENAS J., La arquitectura mozárabe, Bareclona 1985
FUENTES A., Arte paleocristiano, Cuadernos de arte español, 46, Historia 16, Madrid 1992
GOMEZ MORENO M., “Arte mozárabe”, en Ars Hispaniae, III, Madrid, 1948
GOMEZ MORENO M., “El arte arabe español hasta los halmoades”, en Ars Hispaniae, IV, Madrid, 1951
GÓMEZ MORENO M., Iglesias mozárabes. Arte español de los siglos X y XI.. Granada 1975 (1919)
NIETO ALCAIDE V., Arte prerrománico asturiano, Salinas 1989
OLAGUER FELIÚ F. de, Arte medieval español hasta el año mil, Madrid 1998
SCHLUNK H, “Arte visigodo” i “Arte Asturiano”, en Ars Hispaniae, vol. II, Madrid 1947
TORRES BALBÁS L., “Arte almohade. Arte Nazarí, arte mudèjar” en Ars Hispaniae, vol IV, Madrid 1949

BLOC II

The Art of Medieval Spain. A.D. 500-1200, The Metropolitan Museum of Art, New York, 1993
AA. VV., El románico en Aragón, Tomo VI, Zaragoza, 2004
AA.VV, Significado y función del edificio románico, Aguilar de Campoo, 2005
ÁVILA DE LA TORRE Á., Escultura románica en la ciudad de Zamora, Zamora. 2000
BANGO I., El romànico en España, Madrid 1998
BANGO TORVISO et al., Arte románico, vol II, Historia del arte de Castilla y León, Valladolid 1994
BORRÁS GUALIS G., GARCÍA GUATAS M., La pintura romànica en Aragón, Zaragoza 1979
CARBONELL E., El primer románico en Cataluña, Cuadernos de Arte español 15, Barcelona 1991
CONANT, K. J., La catedral de Santiago de Compostela, (1923) Santiago 1983.
COOK W.W.S., GUDIOL RICART J., “Pintura e imagineria romànicas”, Ars Hispaniae VI, Madrid 1980 (1950)
DALMASES N.-JOSE PITARCH A., Els inicis de l’art romànic, segle IX-XII, Barcelona 1986
DURLIAT M., El arte romanico en España, Barcelona 1968
ESTELLA M.M., La escultura de marfil en España. Romanica y gótica, Madrid 1984
FERNÁNDEZ-LADREDA AGUADÉ, C.-MARTÍNEZ DE AGUIRRE, J.-MARTÍNEZ ÁLAVA, C. J., El arte románico en Navarra, Pamplona, 2003
GAILLARD G., La sculpture romane espagnole, París 1938
MORALEJO S., “Les arts somptuaires hispaniques aux environs de 1100”, Les Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, 13, 1982, pp. 285-310
OLAGUER-FELIÚ Y ALONSO, F. de, El arte románico español, Madrid, 2003
PORTER A.K., Spanish Romanesque Sculpture, París 1928
VIÑAGO GONZÁLEZ A., San Isidoro de León. Pinturas románicas del Panteón de Reyes
León, 1993
YARZA J., “La miniatura romànica en España. Estado de la cuestión”. Anuario de Departamento de Historia y Teoría del Arte, Universidad Autonoma de Madrid, II, 1990, pp. 9-25

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ART CATALÀ I/12071111

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART MEDIEVAL I/12071003
ICONOGRAFIA MEDIEVAL/12073209