DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ART DEL RENAIXEMENT ESPANYOL Codi 12073204
Ensenyament
Història de l'Art (2001)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Adreça electrònica sofia.mata@urv.cat
Professors/es
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de l'arquitectura, pintura i escultura espanyoles del segle XVI

Competències
Codi  
A3 Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials.
A17 Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir coneixements sobre l'art del Renaixement a Espanya. A3
A17
Aplicar els coneixements adquirits de forma pràctica. B4
Classificar el coneixement bibliogràfic i aplicar-lo en un treball d'equip. B5
Prendre consciència de la importància de l'aplicació de les TIC en la transmissió dels valors patrimonials. C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: LA INTRODUCCIÓ DEL RENAIXEMENT A ESPANYA. L’ARQUITECTURA, LA PINTURA I L’ESCULTURA ESPANYOLES DEL SEGLE XV. 1.1 Panorama històric i social de la Península al final del segle XV. Els regnes peninsulars i les relacions comercials i dinàstiques de la Península Ibèrica amb els centres urbans del nord d’Europa.
1.2 Patronatge i promoció artística. Les col·leccions reials. El mercat d’importació de productes sumptuaris i la instal·lació a la Península d’artistes estrangers. L’estil hispano-flamenc o estil Reis Catòlics.
1.3 L’arquitectura durant el regnat dels Reis Catòlics: l’estil internacional i el substrat hispà. Tipologies: el temple, el palau i l’hospital. Enrique Egas i els hospitals reials. El focus de Burgos: Juan de Colonia. El focus de Valladolid: Simón de Colonia i Juan Guas. El focus de Toledo: Juan Guas i l’obra de San Juan de Los Reyes. Enrique Egas, arquitecte reial.
1.4 L’escultura. Els nous gèneres. L’escultura funerària. El retaule monumental. Els cadirats de cor i els seus programes iconogràfics. L’escultor reial Gil de Siloé.
1.5 La pintura espanyola entre Itàlia i Flandes. Dos pintors dels Reis Catòlics: Juan de Flandes i Pedro Berruguete. El cosmopolitisme pictòric de Berruguete: biografia, formació i estudi de les seves obres principals.
1.6 La introducció del Renaixement a Catalunya.
Tema 2: L'ARQUITECTURA, LA PINTURA, I L’ESCULTURA A ESPANYA DURANT EL REGNAT DE CARLES I 2.1 Panorama històric i social de la Península en el regnat de Carles I. Les guerres d’Itàlia i la penetració del classicisme en la primera meitat del segle.
2.2 Els comitents i els gèneres artístics. El col·leccionisme reial i nobiliari. Els centres artístics i les escoles. Els artistes: formació, viatges, qualificació social. Organització professional, sistema gremial i lluites pel lliure exercici de l’activitat. Els artistes estrangers i el mercat d’importació.
2.3 L’arquitectura del Protorenaixement hispà. L’adopció del llenguatge clàssic decoratiu i l’estil plateresc. Orígens, significació i difusió del grutesc. Les Medidas del Romano de Diego de Sagredo. Altres tractats d’arquitectura espanyols. El patronat dels Mendoza: Lorenzo Vázquez de Segovia. L’estil nacional i les pervivències estructurals tardogòtiques: Rodrigo Gil de Hontañón, Juan de Álava (o Ibarra) i fra Martín de Santiago. Les catedrals i els edificis conventuals. El regnat de Carles I i l’arquitectura imperial: Pedro Machuca i Alonso de Covarrubias. Toledo i Granada, ciutats imperials. El classicisme: Diego de Siloé i Andrés de Vandelvira. L’arquitectura nobiliària. Altres escoles.
2.4 L’escultura. Gèneres: el monument funerari, el retaule, els cadirats i l’escultura integrada. Materials i tècniques policromes. Els mestres italians. Les obres importades. Els italianitzants: Felipe Bigarny, Vasco de la Zarza, Bartolomé Ordóñez, Diego de Siloé i Juan de Valmaseda. El focus de Valladolid. Alonso Berruguete: formació, producció i estil. Juan de Juni. L’escola aragonesa: Damià Forment. Altres focus de producció escultòrica.
2.5 La pintura. L’assimilació del classicisme. La pintura castellana en el primer terç del segle: Juan de Borgoña. Alonso Berruguete, pintor: estades a Florència i Roma. La pintura valenciana: Paolo de San Leocadio. El leonardisme: Fernando de Llanos i Fernando Yáñez de la Almedina. El manierisme: Vicent i Joan Macip (Joan de Joanes). La pintura andalusa: Alejo Fernández, Pedro Machuca, Luis de Vargas i Pedro de Campaña. Els pintors classicistes del focus toledà: Juan Correa de Vivar i Juan Soreda. Altres mestres i escoles.
2.6 L’arquitectura, l’escultura i la pintura a Catalunya en la primera meitat del segle XVI.
Tema 3: L’ARQUITECTURA, LA PINTURA, I L’ESCULTURA A ESPANYA DURANT EL REGNAT DE FELIP II 3.1 L’arquitectura classicista en el darrer terç del segle XVI. Juan Bautista de Toledo i Felip II. L’obra d’El Escorial: projectes, significat i realitzacions. Les descripcions i escrits contemporanis referents a El Escorial. Juan de Herrera: biografia, producció i escrits. L’arquitectura herreriana i l’estètica contrareformista. Deixebles i seguidors d’Herrera fins 1630. Altres arquitectes i focus regionals.
3.2 L’escultura manierista. El “romanisme” de Gaspar Becerra: formació, producció i estil. Seguidors i imitadors: Juan de Anchieta. L’escola castellana del darrer terç del segle XVI: Esteban Jordán, Juan de Herrera i el retaule classicista fins 1630. L’escola andalusa. L’escultura àulica: Leone i Pompeo Leoni: biografia, producció i estil. Els escultors d’El Escorial: Juan Bautista Monegro.
3.3 La pintura manierista. El gust artístic de Felip II. La Col·lecció reial. Ticià i altres adquisicions. El “romanisme” miquelangelesc de Gaspar Becerra. El venecianisme: Navarrete “el Mudo”. Els pintors d’El Escorial: Luca Cambiaso, Federico Zuccaro i Pellegrino Tibaldi. Els retratistes de cort: els deixebles d’Antonio Moro: Alonso Sánchez Coello i Juan Pantoja de la Cruz. Els pintors provincials: Luis de Morales. Domenico Theotocopuli, “el Greco”: biografia, producció, estil.
3.4 L’arquitectura, l’escultura i la pintura a Catalunya en la segona meitat del segle XVI.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 30 60
Treballs
10 70 80
Presentacions / exposicions
1 2 3
Pràctiques externes (de camp/sortides)
5 0 5
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Les classes teòriques es dedicaran a l’exposició i l’anàlisi dels diferents temes explicitats al temari, de les obres de cada període històric, dels trets característics de cadascun d’elles, i a l’estudi de les aportacions més qualificades dels artistes de cada moment, així com a la valoració i la interpretació d’una selecció d’obres. Igualment es procedirà a l’explicació monogràfica (biografia, producció, estil) d’alguns artistes, la transcendència dels quals ho fa aconsellable. A banda de la bibliografia general annexa, els alumnes rebran un llistat amb una bibliografia desenvolupada, específica per a cadascun dels tres temes del programa. Les classes teòriques es complementaran amb el visionat dels documents gràfics adients.
Treballs La valoració dels coneixements de l’assignatura Art del Renaixement a Espanya es realitzarà de la següent manera:
* Redacció d’un assaig sobre algun aspecte concret del temari. També pot consistir en la realització d’una bibliografia de caràcter general o específic referent a algun dels temes estudiats a classe. El tema i les característiques del treball s’hauran de convenir prèviament. També el nombre de participants.

Presentacions / exposicions * Cada alumne desenvoluparà una exposició oral sobre el tema treballat. Es valoraran la claredat d’exposició, la metodologia i l’ordre expositiu, així com les fonts emprades.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Les classes pràctiques es desenvoluparan al llarg d’una sèrie de desplaçaments en els quals es procedirà a la visita i l’estudi dels elements arquitectònics, escultòrics i pictòrics renaixentistes de la catedral de Tarragona, del Museu Diocesà de Tarragona i del MNAC.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
L'elaboració del treball a presentar comporta un seguiment personalitzat del procés.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral S'avaluarà l'assistència de l'alumne a classe. 10%
Treballs S'avaluarà el contingut del treball respecte als següents punts:
* Metodologia
* Fonts bibliogràfiques
* Claredat d'exposició
70%
Presentacions / exposicions S'avaluarà la presentació pública del treball d'acord amb els següents paràmetres:
* Metodologia
* Claredat d'exposició
10%
Pràctiques externes (de camp/sortides) S'avaluarà l'assistència de l'alumne a les pràctiques externes 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Angulo Iñiguez, D.: Pintura del Renacimiento (Ars Hispaniae, XII), Plus-Ultra, Madrid 1954.

Ars Cataloniae / Art de Catalunya (dir. Per X. Barral). Vol 5: Arquitectura religiosa moderna i contemporània; vol 7: Escultura moderna i contemporània; vol. 8: Pintura antiga i Medieval; vol. 9: Pintura moderna i contemporània, Ed. L’Isard, Barcelona 1997-2002.

Azcárate Ristori, J.M.: Escultura del siglo XVI (Ars Hispaniae, XIII) Plus-Ultra, Madrid 1958.

Ávila Padrón; A; Buendía, J.R..; cervera vera, L.; garcía gainza, M.C.; sureda pons, J. : El siglo del Renacimiento, Akal, Madrid 1998.

Brown, J.; Kagan, R. L.: El Greco de Toledo, Alianza Editorial, Madrid 1982.

Camón Aznar, J.: La arquitectura y la orfebrería española en el siglo XVI, (Summa Artis, XVII) Espasa-Calpe, Madrid 1978.

Camón Aznar, J.: La escultura y rejería españolas en el siglo XVI (Summa Artis, XVIII), Espasa-Calpe, Madrid 1981.

Camón Aznar, J.: La pintura española del siglo XVI (Summa Artis, XIV), Espasa-Calpe, Madrid 1979.

Camón Aznar, J.: La arquitectura plateresca, C.S.I.C., Madrid 1945, 2 vol.

Carbonell i Buades, M.: L’escola del Camp en l’arquitectura del segle XVI a Catalunya, Diputació de Tarragona, Institut d’Estudis Tarraconenses Ramon Berenguer IV, Tarragona 1986.

Checa Cremades, F.: Pintura y Escultura del Renacimiento en España. 1450-1600, Cátedra, Madrid 1983.

Chueca Goitia, F.: Arquitectura del siglo XVI (Ars Hispaniae, XI), Plus-Ultra, Madrid 1953.

Gómez-Moreno, M.: Las Águilas del Renacimiento español, Xarait, Madrid 1983.

Gudiol Ricart, J.: Pintura gótica (Ars Hispaniae, IX) Plus Ultra, Madrid 1955.

Kubler, G.: La obra del Escorial, Alianza, Madrid 1983.

Lotz, W.: La arquitectura del Renacimiento en España, Hermann Blume, Madrid 1985.

Lozoya, M. de: Historia del Arte Hispánico, vol. III, Salvat, Barcelona 1940.

Marías, F.: El largo siglo XVI. Los usos artísticos del Renacimiento español (Conceptos fundamentales en la historia del arte español, 5) Taurus, Madrid 1989.

Marías, F.: El siglo XVI. Gótico y Renacimiento (Introducción al arte español, 5) Sílex, Madrid 1992.

Martín González, J. J.: Juan de Juni. Vida y obra. Dirección General de Bellas Artes, Madrid 1974.

Morán, M.; Checa Cremades, F.: El coleccionismo en España. De la cámara de maravillas a la galería de pinturas, Cátedra, Madrid 1985.

Nieto Alcalde, V.: “Renovación e indefinición estilística. 1488-1526”, dins Id. et al.: Arquitectura del Renacimiento en España. 1488-1599, Cátedra, Madrid 1989, p. 11-96.

Nieto Alcalde, V; Morales, A.; Checa Cremades, F.: Arquitectura del Renacimiento en España. 1488-1599, Cátedra, Madrid 1989.

Sebastián, S. (et al.): El Renacimiento (Historia del Arte Hispánico, III, Alhambra, Madrid.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ART BARROC ESPANYOL/12073205

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ART DEL RENAIXEMENT/12071005

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART MEDIEVAL II/12071004