DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ART BARROC ESPANYOL Codi 12073205
Ensenyament
Història de l´Art (2001)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Adreça electrònica sofia.mata@urv.cat
Professors/es
MATA DE LA CRUZ, SOFIA
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de l'arquitectura, escultura i pintura espanyoles dels segles XVII i XVIII.

Competències
Codi  
A
A
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir coneixements sobre l'art del Barroc a Espanya. A3
A17
Aplicar els coneixements adquirits de forma pràctica. B4
Classificar el coneixement bibliogràfic i aplicar-lo en un treball d'equip. B5
Prendre consciència de la importància de l'aplicació de les TIC en la transmissió de valors patrimonials. C2
C5

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: ARQUITECTURA 1.1 Panorama històric i social de la Península en el segles XVII-XVIII.
1.2 Característiques i evolució de l’arquitectura barroca espanyola.
1.3 El trànsit de les formes renaixentistes a les barroques. El cercle de Valladolid. Arquitectes jesuïtes i carmelites.
1.4 Altres focus en el segle XVII.
1.5 La Cort en el segle XVII.
1.6 Urbanisme espanyol del segle XVII.
1.7 Arquitectura espanyola de la primera meitat del segle XVIII.
1.8 El Rococó espanyol.
1.9 L’arquitectura borbònica i els palaus reials en el segle XVIII.
1.10 L’arquitectura barroca a Catalunya.
TEMA 2: ESCULTURA 2.1 L’escultura policroma espanyola.
2.2 Els gèneres escultòrics: l’escultura processional, el retaule, els cadirats de cor i mobiliari.
2.3 L’escola castellana. Gregorio Fernández. Juan Rodríguez.
2.4 L’escola cortesana. Pedro Tacca. Manuel Pereira. Juan Sánchez Barba.
2.5 L’escola sevillana. Andrés de Ocampo. Juan Martínez Montañés. Juan de Mesa. Pedro Roldán. Luisa Roldán.
2.6 L’escola granadina. Alonso de Mena. Alonso Cano. Pedro de Mena.
2.7 Felip V i les noves tendències. Juan Antonio Ron. Felipe de Espinabete. Juan Alonso Villaaprille y Ron. José Risueño. Pedro Duque Cornejo.
2.8 El naixement de les Acadèmies sota Ferran VI. Juan Pascual de Mena. Ignasi Vergara. Torcuato Ruiz del Peral.
2.9 El Rococó. Els Churriguera. Narciso Tomé. Francisco Salcillo.
2.10 L’escultura barroca a Catalunya.
TEMA 3: PINTURA 3.1 Introducció a la pintura espanyola del segle XVII.
3.2 Els pintors del regnat de Felip III. El centre cortesà i Rubens.
3.3 Ribalta i la pintura valenciana.
3.4 Sevilla com a centre artístic. Francisco Pacheco, Juan de Roelas, els Herrera.
3.5 La gran generació. Josep (Jusepe) de Ribera.
3.6 La gran generació. Francisco Zurbarán.
3.7 La gran generació. Alonso Cano.
3.8 La gran generació. Diego de Silva Velázquez. Contemporanis i seguidors de Velázquez.
3.9 L’escola andalusa. Bartolomé Esteban Murillo. Juan Valdés Leal.
3.10 El nou estil i els pintors del regnat de Carles II. Francisco Rizi, Juan Carreño Claudio Coello.
3.11 Desenvolupament de la pintura espanyola del segle XVIII
3.12 La pintura barroca a Catalunya.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 30 60
Presentacions / exposicions
1 2 3
Pràctiques externes (de camp/sortides)
5 0 5
Treballs
10 70 80
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Les classes teòriques es dedicaran a l’exposició i l’anàlisi dels diferents temes explicitats al temari, de les obres de cada període històric, dels trets característics de cadascun d’elles, i a l’estudi de les aportacions més qualificades dels artistes de cada moment, així com a la valoració i la interpretació d’una selecció d’obres. Igualment es procedirà a l’explicació monogràfica (biografia, producció, estil) d’alguns artistes, la transcendència dels quals ho fa aconsellable. Les classes teòriques es complementaran amb el visionat dels documents gràfics adients.
Presentacions / exposicions Cada alumne desenvoluparà una exposició oral sobre el tema treballat.
Pràctiques externes (de camp/sortides) * Visita a les capelles barroques de la catedral de Tarragona: capella de la Puríssima Concepció, capella de Santa Tecla, i sales dedicades al Barroc del MDT.
* Visita al Museu del Prado, Museo Thyssen-Bornemisza i Museo Lázaro Galdiano de Madrid.
Treballs Redacció d’un assaig sobre algun aspecte concret del temari. També pot consistir en la realització d’una bibliografia de caràcter general o específic referent a algun dels temes estudiats a classe. El tema i les característiques del treball s’hauran de convenir prèviament. També el nombre de participants.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
L'elaboració del treball a presentar comporta un seguiment personalitzat del procés.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral S'avaluarà l'assitència de l'alumne a classe. 10%
Presentacions / exposicions S'avaluarà la presentació del treball respecte als següents punts:
* Metodologia i ordre expositiu
* Claredat d'exposició
10%
Pràctiques externes (de camp/sortides) S'avaluarà l'assitència de l'alumne a la pràctica externa. 10%
Treballs S'avaluarà el contingut del treball respecte als següents punts:
* Metodologia
* Claredat d'exposició
* Fonts bibliogràfiques
70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Alcolea, S.: Escultura española, Ed. Polígrafa, Barcelona 1969.

Ars Cataloniae / Art de Catalunya (dir. Per X. Barral). Vol 5: Arquitectura religiosa moderna i contemporània; vol 7: Escultura moderna i contemporània.; vol. 9: Pintura moderna i contemporània, Ed. L’Isard, Barcelona 1997-2002.

Angulo, D.: La pintura del siglo XVII (Ars Hispaniae, XV), Plus-Ultra, Madrid 1971.

Angulo, D.: Historia de la pintura española. Escuela madrileña del primer tercio del siglo XVII, C.S.I.C., Instituto Diego Velázquez, Madrid 1969.

Ayala, N.: Bartolomé Esteban Murillo, Alianza Editorial, Madrid 1984.

Ayala, N.: Del Greco a Murillo. La pintura española del Siglo de Oro. 1556-1700, Alianza Editorial, Madrid 1991.

Bernales, J.: “Fiestas de Sevilla en el siglo XVII. Arte y espectáculo”, dins El Barroco en Andalucía, Córdoba 1984.

Bonet Correa, A.: Andalucía Barroca: arquitectura y urbanismo, Polígrafa, Barcelona 1978.

Bonet Correa, A.: Fiesta, poder y arquitectura. Aproximaciones al Barroco español, Akal, Torrejón de Ardoz 1991.

Bonet Correa, A.: Morfología y ciudad. Urbanismo y arquitectura durante el Antiguo Régimen en España, Gustavo Gili, Barcelona 1978.

Bottineau, I.: El arte cortesano en la España de Felipe V, Fundación Universitaria Española, Madrid 1986.

Brown, J.: Imágenes e ideas en la pintura española del siglo xvii, Alianza Editorial, Madrid 1995.

Brown, J.; Elliott, J. H.: Un palacio para un rey: el Buen Retiro y la corte de Felipe IV, Madrid 1981.

Brown, J.: La edad de oro de la pintura en España, Nerea, Madrid 1990.

Brown, J.: Velázquez, pintor y cortesano, Alianza Editorial, Madrid 1986.

Calvo Serraller, F.: Teoría de la pintura en el Siglo de Oro, Cátedra, Madrid 1991.

Cámara Muñoz, A.: Arquitectura y sociedad en el Siglo de Oro. Idea, traza y edificio, Ed. El Arquero, Madrid 1990.

Camón Aznar, J.: La pintura española del siglo XVII (Summa Artis, XXV), Espasa-Calpe, Madrid 1978.

Carazo, E.: Arquitecturas centralizadas: el espacio sacro de planta central. 10 ejemplos en Castilla y León, Universidad de Valladolid, Valladolid 1994.

Catalunya a l’època de Carles III, Generalitat de Catalunya, Barcelona 1991.

Ceballos, A. R. de: El siglo XVIII. Entre tradición y academia, Silex, Madrid 1995.

Chueca Goitia, F.: Barroco en España (Historia de la Arquitectura Occidental, VII), Ed. Dossat, Madrid 1985.

Cruz, F.: Arquitectura sevillana del siglo XVII. Maestros mayores de la catedral y del concejo hispalense, Universidad de Sevilla, Sevilla 1997.

Cuesta, M. J.: Fiesta y arquitectura efímera en la Granada del siglo XVIII, Universidad de Granada, Granada 1995.

Dávila, M. P.: Los sermones y el arte, Universidad de Valladolid, Valladolid 1980.

Domínguez Ortiz, A.; Pérez Sánchez, A. E.; Gállego, J.: Velázquez (catàleg de l’exposició), Ministerio de Cultura, Madrid 1991.

L’Època dels Genis. Renaixement. Barroc (catàleg de l’exposició), Ajuntament de Girona / Ajuntament de Barcelona, Girona 1988.

Figuras e imágenes del barroco. Estudios sobre el barroco Español y sobre la obra de Alonso C. Cano, Visor, Madrid 1999.

Flor, F. R. de la: Barroco. Representación e ideología en el mundo hispánico. 1580-1680 (Crítica y Estudios Literarios), Cátedra, Madrid 2002.

Gállego, J.: Diego Velázquez, Anthropos, Barcelona 1983.

Gállego, J.: Visión y símbolo en la pintura española del Siglo de Oro, (Colección Ensayos de Arte), Cátedra, Madrid 1972.

Gómez-Moreno, M.: Escultura del siglo XVII (Ars Hispaniae, XVI), Plul-Ultra, Madrid 1963.

Gómez-Moreno, M.: La gran época de la escultura española, Noguer, Barcelona 1964.

Goy Díaz, A.: La arquitectura en Galicia en la paso del Renacimiento al barroco. 1600-1650. Universidad de Santiago, Santiago de Compostel·la 1995.

Gutiérrez de Ceballos, A. R.: “Entre el Manierismo y el Barroco: iglesias españolas de planta ovalada”, Goya (Madrid) 177 (1983).

Hellwig, K.: La literatura artística española del siglo XVII, Visor, Madrid 1999.

Justi, C.: Velázquez y su siglo, Istmo, Madrid 1999.

Kowal, D. M.: Ribalta y los ribaltescos. La evolución del estilo barroco en Valencia, Diputación Provincial de Valencia, València 1985.

Kubler, G.: Arquitectura de los siglos XVII y XVIII (Ars Hispaniae, XIV), Plus-Ultra, Madrid 1957.

López Torrijos, R.: La mitología en la pintura española del Siglo de Oro, Cátedra, Madrid 1985.

Llums del Barroc (catàleg de l’exposició), Fundació Caixa de Girona, Girona 2004.

Mâle, E.: El arte religioso de la contrarreforma. Estudios sobre la iconografía del final del siglo xvi y de los siglos xvii y xviii, Encuentro, Madrid 2001.

Mâle, E.: El Barroco. Arte religioso del siglo XVII. Italia, Francia, España, Flandes, Ediciones Encuentro, Madrid 1985.

Maravall, J. A.: Velázquez y el espíritu de la Modernidad, Alianza Editorial, Madrid 1987.

Martín González, J. J.: El artista en la sociedad española del siglo XVII, Cátedra, Madrid 1984.

Martín González, J. J.: Escultura barroca castellana, Fundación Lázaro Galdiano, Madrid 1959.

Martín González, J. J.: La escultura barroca castellana (2ª parte), Sever Cuesta, Madrid 1970.

Martín González, J. J.: Escultura barroca en España. 1600-1770, Cátedra, Madrid 1984.

Martinell, C.: Arquitectura i escultura barroques a Catalunya (Monumenta Cathaloniae, 10-11-12), Alpha, Barcelona 1959-1963, 3 vol.

Morán, M.: La imagen del rey. Felipe V y el arte, Nera, Madrid 1992.

Moreno, A.: Mentalidad y pintura en la Sevilla del Siglo de Oro, Electa, Madrid 1997.

Palacios reales en España. Historia y arquitectura de la magnificencia, Visor, Madrid 1996.

Pedraza, P.: Barroco efímero en Valencia, Ajuntament de València, València 1982.

Pérez Sánchez, A. E.: “La crisis de la pintura española en torno a 1600”, dins España en la crisis del arte europeo, C.S.I.C., Madrid 1968.

Pérez Sánchez, A. E.: De pintura y pintores. La configuración de los modelos visuales en la pintura española, Alianza Editorial, Madrid 1993.

Pérez Sánchez, A. E.: Pintura Barroca en España. 1600-1750, Cátedra, Madrid 1992.

Pérez Sánchez, A. E.: La pintura italiana del siglo XVII en España, Universidad / Fundación Valdecilla, Madrid 1965.

Rodríguez G. de Ceballos, A.: Los Churriguera, C.S.I.C., Instituto Diego Velázquez, Madrid 1971.

Rodríguez G. de Ceballos, A.: El siglo XVIII. Entre tradición y Academia. Introducción al arte español, Sílex, Madrid 1992.

Rossich, A; Raffanell, A.: El barroc català. Actes de les jornades celebrades a Girona el 17, 18 i 19 de desembre de 1987, Quaderns Crema, Barcelona 1989.

Sánchez, F. J.: Escultura y pintura en el siglo XVIII (Ars Hispaniae, XVII), Plus-Ultra, Madrid 1965.

Sánchez, I.; Morán, M.: Pintura y sociedad en la España de Velázquez, Akal, Torrejón de Ardoz, 1999.

Sancho, A.: Arquitectura barroca sevillana, C.S.I.C., Madrid 1952.

Sebastián, S.: Contrarreforma y Barroco, Alianza Editorial, Madrid 1981.

Soto Caba, V.: Los catafalcos reales del Barroco español. Un estudio de arquitectura efímera, UNED, Madrid 1992.

Stoichita, V.: El ojo místico. Pintura y visión religiosa en el Siglo de Oro español, Alianza Editorial, Madrid 1995.

Sullivan, E. J.: Claudio Coello y la pintura barroca madrileña, Nerea, Madrid 1988.

Tovar, V.; Martín González, J.J.: El arte barroco. Arquitectura y Escultura (Conceptos Fundamentales en la Historia del Arte Español), Taurus, Madrid 1990.

Tovar, V.: Arquitectos madrileños de la segunda mitad del siglo XVII, I.E.M.  Madrid 1975.

Triadó, J. R.: L’Època del Barroc. S. XVII-XVIII (Història de l’art català, 5) Edicions 62, Barcelona 1988, 2ª ed.

Urrea, J.: La pintura italiana del siglo XVII en España, Universidad de Valladolid, Valladolid 1977.

Valdivieso, E.: Murillo. Sombras de la tierra, luces del cielo, Sílex, Madrid 1991.

Valdivieso, E.; Otero, R.; Urrea, J.: El Barroco y el Rococó (Historia del arte hispánico, IV) Alhambra, Madrid 1978.

Valdivieso, E.; Serrera, J. M.: Historia de la pintura española. Escuela sevillana del primer tercio del siglo XVII, Centro de Estudios Históricos, Madrid 1985.

Vosters, S.: Rubens y España, Cátedra, Madrid 1990.

Wethey, H. E.: Alonso Cano. Pintor, escultor y arquitecto, Alianza Editorial, Madrid 1983.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ART DEL SEGLE XIX A ESPANYA/12073206

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ART BARROC/12071006

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART DEL RENAIXEMENT ESPANYOL/12073204