DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ART DEL SEGLE XX A ESPANYA Codi 12073207
Ensenyament
Història de l'Art (2001)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Adreça electrònica antonio.salcedo@urv.cat
Professors/es
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art
A2 Visió diacrònica general de la història de l’Art universal.
A3 Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials.
A4 Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art
A5 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art)
A6 Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
A8 Ha de demostrar coneixement i comprensió d’iconografia, aspecte essencial per a la interpretació de les imatges.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B10 Planificació i organització
B11 Capacitat de lideratge
B13 Presa de desicions
B14 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Participar activamente en el desarrollo del curso. A1
A3
A4
A5
A6
Conocer los inicios de la modernidad en España A3
A4
A5
B2
B3
B4
B5
C2
C5
Analizar las obras más representativas de los creadores españoles de la vanguardia de la primera mitad del siglo A2
A3
A4
A5
A6
A8
B3
B4
B5
B10
C2
C5
Valorar la significación del arte producido durante la Segunda República y la Guerra Civil A2
A3
A4
A5
A6
B3
B4
B5
C2
C5
Analizar las principales obras de la Figuración y el Realismo A3
A4
A5
A6
B3
B4
B5
C2
C5
Estudiar las obras del arte conceptual en los dos centros principales: Catalunya y Madrid A2
A3
A5
A6
B3
B4
B5
B10
C2
C5
Analizar y valorar las obras de los años ochenta y noventa A2
A3
A4
A5
A6
B3
B4
B5
C2
C5
Trabajar en equipo en el estudio y analisis de los temas escogidos B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B10
B11
B13
B14
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
1. El Noucentisme La teoría: Eugeni D’Ors. El Mediterraneismo, Joaquim Sunyer. Manolo Hugué, Pablo Gargallo. La Exposición Internacional de Barcelona (1929)

2. Orígenes de la modernidad. Zuloaga, Romero de Torres, Victorio Macho. Inicios de renovación: Julio Antonio.
3. El arte español de vanguardia. Pablo Picasso. Julio González. Pintores españoles de la "escuela de París"" Juan Gris, María Blanchard. La pintura surrealista. Joan Miró. Salvador Dalí. Catalunya: La figura de Josep Dalmau, Picabia “391”, Joaquin Torres García, Rafael Barradas. GATEPAC. Fernando Mercadal, J.Lluis Sert, ADLAN. Un artista particular. José Gutierrez Solana
4. La Segunda República y la Guerra Civil. Alberto Sánchez y Benjamin Palencia. El surrealismo en Tenerife: Gaceta de Arte, Oscar Domínguez. El cartel republicano. El Pabellón del 37

5. El arte de Posguerra.
El grupo "Dau al Set": Antoni Tapies, Cuixart. El grupo "El paso".: Manuel Millares, Antonio Saura, Canogar, Feito, Viola, Rivera. El Grupo parapalló . El Equipo 57 La escultura. Jorge de Oteiza, Eduardo Chillida..
6. Figuració i Realisme Estampa Popular. Equipo Crónica. Equipo Realidad. La "Escuela de Madrid". Nuevos realismos: Antonio López García, Carmen Laffon, Amalia Avia, el escultor Julio López Hernández. José Hernández
7. El arte conceptual Catalunya. El Grup de Treball; F. Abad, J. Benito, A. Muntades, Francesc Torres, etc.
Madrid. Antecedentes: Grupo Zaj. Nuevos Comportamientos artísticos: Juan Manuel Bonet, Alberto Corazón, Nascho Criado, Simón Marchan, etc.
8. El Arte Actual. El arte de los ochenta y de los noventa. Nuevas propuestas figurativas. La Vigencia de la abstracción. Escultura e Instalación .La Fotografia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
45 0 45
Presentacions / exposicions
14 31 45
Pràctiques de camp/sortides
15 0 15
Treballs
2 37 39
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación del programa. Descripción general del desarrollo del curso y de las actividades a realizar
Sessió Magistral Explicación de cada uno de los temas del programa.
Presentacions / exposicions Los alumnos en equipo expondran en clase los trabajos realizados
Pràctiques de camp/sortides Visitas guiadas a diferentes Museos y Centros de Arte.
Treballs Tabajos presentados en power point que los alumnos han de exponer en clase

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Los alumnos en equipo habrán de mantener como minimo dos sesiones de trabajo con el profesor para la realización del trabajo a presentar.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Presentaciones i exposiciones en Power point de las obras seleccionadas. 25 %
Pràctiques de camp/sortides Visitas guiadas interactivas a diferentes museos y centros de arte 25 %
Treballs Trabajo en equipo sobre un tema propuesto por el profesor 40 %
Altres

Asistencia y participación

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Sistema de evaluación

El mayor peso de la evaluación lo tiene el trabajo, en el que se tendrá en cuenta , el planteamiento personal, la metodología y las fuentes utilizadas.

En los trabajos, losequipos han de presentar las fotocopias de las páginas de donde han tomado las citas. Mínimo 10 fuentes para cada trabajo (sin contar las páginas web)

En las presentaciones,se valorará la originalidad de los powers points, el uso de un lenguaje adecuado y la claridad en la exposición.

En las visitas setendrá en cuenta la asistencia y la elaboración de un pequeño trabajo Por último se valora laasistencia a clase y la participación activa.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
, , ,
, , ,
, , ,

AA.VV. Dossier Cataluña ½ artistas y ensayos, Barcelona, Ars nova,2002

AA.VV. Dossier Cataluña 2/2Espacios pùblicos, Barcelona, Ars nova,2002
A.A.V.V. El Noucentisme, Barcelona,Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 1987
AA.VV. Pintura Española de vanguardia(1950-1990) Madrid, Fundación Argentariaq, Visor, 1998

AA.VV. Dossier Galícia, 2000,Barcelona, Ars nova,2000
BARROSO VILLAR, Julia, Grupos dePintura y Grabado en España 1939 -1969,Gijon, Departamento de Arte, Universidadde Oviedo, 1979
BOZAL, Valeriano, Arte del Siglo XX en España, Madrid, Espasa Calpe, 1995.
BRIHUEGA, Jaime, Las vanguardias artísticas en España,1909-1936, Madrid, itsmo,1981
CALVO SERRALLER, Francisco, España,medio siglo de arte de Vanguardia, 1939, 1985, 2 vols, Madrid, Minsterio deCultura, Fundación Santillana, 1985.
------------------------------------------- Del futuro al pasado, Vanguardia y tradición en el arte español, contemporáneo,Madrid, Alianza, 1988. Catálogo, Avantguardes a Catalunya,1906 –1939, Barcelona, Olimpiada Cultura, Fundació Caixa de catalunya, Juliol –setembre 1992.
Catálogo Cien años de CulturaCatalana, 1880-1980,Madrid, Palacio de Velázquez, Parque del Retiro, Ministerio de Cultura, Junio - octubre, 1980.
Catálogo, El Noucentisme,un projecte de modernitat, Barcelona, Generalitat de Catalunya, Enciclopèdia catalana, Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, Desembre 1994 – març1995.
Catálogo, Escultura Española1900-1938, Madrid, Palacio de Velázquez, Palacio de Cristal, Parque del Retiro,Mayo – julio. 1985. Catálogo, Surrealisme a Catalunya(1924-1936), Barcelona, Centre d’Art Santa Mònica, Generalitat de Catalunya,maig-juny, 1988.
Catálogo, Homenatge a Barcelona. La ciutat i les seves arts (188-1936) Ajuntament de Barcelona, Àmbit serveis editorials, 1992. Catálogo, Un nuevo ideal figurativo, Escultura en España, 1900-1936, Madrid, Fundación cultural Mapfre Vida. Noviembre - enero 2002.
CORREDOR-MATHEOS, J., Història del’Art Català, Vol. IX, Barcelona, Ed.62, 1996
FONTBONA,F i MIRALLES, F. Història de l'Art Català, Vol.VII, Barcelona, Ed.62, 1985
JARDI, Enric, El Novecentismo Catalan, Barcelona, Aymà,1980
JULIAN, Inmaculada, Les Avantguardes Pictòriques a Catalunya al segle XX, Barcelona, Els llibres dela Frontera,1986 --------------------------- El Cartel republicano enla Guerra Civil Española, Madrid, Ministerio de Cultura,Dirección General de Bellas Artes y Archivos, Instituto de Conservación y Restauración de Bienes Culturales, 1993.
MARIN MEDINA, J. La escultura española contemporánea, (1800 – 1978)Historia y evolución crítica, Madrid,Edarcón, 1978 MIRALLES, Francesc, Història del'Art Català, Vol.VIII, Barcelona, Ed.62, 1983
PUIG, Arnau, Les Avantguardes Artístiques Catalanes, Barceloba, Barcanova, 1993
SALCEDO MILIANI, Antonio, L’Art delSegle XX a les comarques de Tarragona, Tarragona, Diputació de Tarragona,Ajuntament de Tarragona, Port e Tarragona, Arola Editors, 2001.
UREÑA, Gabriel, Las vanguardias artísticas en la postguerra española, Madrid, Itsmo, 1982

Complementària , , ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent