DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ART I SOCIETAT Codi 12073211
Ensenyament
Història de l'Art (2001)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRANO COLL, MARTA
Adreça electrònica marta.serrano@urv.cat
Professors/es
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art
A2 Visió diacrònica general de la història de l’Art universal.
A3 Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials.
A6 Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
A9 Ha de demostrar coneixement i comprensió la història i les problemàtiques actuals de la conservació, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric, artístic i cultural.
A12 Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge-.
A17 Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia.
B10 Planificació i organització
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
S'estudiarà com l'art i els artistes han actuat com a mirall de la societat, com les seves obres l'han definit a través de les seves múltiples manifestacions, passades i actuals. A partir d'aquesta idea l'alumne haurà de saber aplicar els continguts teòrics en un treball final de curs i exposar-lo adequadament. A1
A2
A3
A9
A12
A17
B4
B7
B10
C2
C5
En aquesta assignatura es vol mostrar com l'art té i ha tingut un paper molt destacat en la societat. Per això s'analitzarà com s'ha utilitzat al llarg de la història per explicar certs esdeveniments econòmics, polítics, etc. A6
B3
B9
C3

Continguts
Tema Subtema
PROGRAMA

BLOC 1. CONTINGUTS TEÒRICS

1. Art, societat, cultura. Conceptes i precisions

2. Art i Història

3. L’artista a la vida de la societat

4. Art i demanda social

5. Art i gust dels clients

6. Art, política i poder.

7. Art i religió: creences, cultes

8. La dona en la Història de l'Art

9. Art i paisatge
BLOC 2. CONTINGUTS PRÀCTICS 1. Conferències
2. Treballs individuals
3. Debats a l'aula

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
44 0 44
Presentacions / exposicions
26 52 78
Debats
12 12 24
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A inici de curs s'explicarà el programa de l'assignatura. També es comentarà com s'haurà de fer el treball de curs.
Sessió Magistral Les classes es realitzaran usant sistemes de suport informàtic. També s'acompanyaran amb la projecció de documentals, es convidarà a conferenciants que ampliaran determinats temes estudiats a classe, etc.
Presentacions / exposicions Els treballs dels alumnes s'hauran d'exposar a classe. Es valorarà el contingut i la metodologia de treball usada.
Debats Es valorarà molt la participació dels alumnes en els debats que es facin a classe. També es discutiran a classe les lectures dels llibres i els articles que s'hauran de treballar obligatòriament.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne podrà formular els seus dubtes a les hores de visita estipulades.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions L'alumne haurà d'exposar el seu treball final a classe. 40%
Debats La participació en els debats, la presentació dels comentaris del textos i de les ressenyes a l'aula és molt important per aprovar l'assignatura. 30%
Altres

L'assistència a classe té una alta puntuació.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura cal tenir un 5 del treball i de les ressenyes proposades.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

A començament de curs es proporcionarà a l'alumne una bibliografia més àmplia.

AADD. Art i poder. Centre de Cultura Contemporània, Barcelona, 1996.  

BAYNES, Ken. Arte y sociedad. Blume, Barcelona, 1976.

DUBY, Georges. El temps de les catedrals: art i societat. 980-1420. Madrid, Cátedra, 1997

FREEDMAN, Kerry. Enseñar la Cultura Visual. Currículum, estética y vida social del arte. Octaedro. Barcelona, 2006.

FURIÓ GALÍ, Vicenç. Sociologia de l’Art. Cátedra, Madrid, 2000.

HASKELL, Francis. Patronos y pintores. Cátedra. Madrid, 1984.

HASKELL, Francis. Pasado y presente en el arte y en el gusto. Alianza Editorial. Madrid, 1989.

HAUSER, Arnold. Historia social de la literatura y el Arte. Madrid. Guadarrama, 1972 (Vols. I-II-III).

MAYAYO, Patricia. Historias de mujeres, historias del arte. Ensayos. Arte Cátedra. Madrid, 2003.

MUÑOZ, Pilar. Mujeres españolas en las artes plásticas. Ed. Síntesis, S.A. Madrid, 2003.

PANOFSKY, Edwin. El significado de las artes visuales. Alianza Editorial. Madrid, 2004.

READ, Herbert. Arte y Sociedad. Península, Barcelona, 1969.

RIUS, Joaquim. “Els marxants d’art I l’espai urbà. Una anàlisi sociològica del mercat de l’art a Barcelona” a Revista de Sociologia, 2002.

TRIADÓ, Joan-Ramon. “ Art, artista i societat a la Catalunya del segle XVIII”  a Afers: fulls de recerca i pensament. Barcelona, núm. 30, 1998.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PATRIMONI I SOCIETAT/12073219

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ART I RELIGIÓ/12073221

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CRÍTICA D`ART/12073216
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent