DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura INTRODUCCIÓ A LES NOVES TECNOLOGIES PER A CIÈNCIES HUMANES Codi 12073215
Ensenyament
Història de l´Art (2001)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 1.5 4.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
CASANOVAS CODINA, JOAN
Adreça electrònica joan.casanovas@urv.cat
Professors/es
CASANOVAS CODINA, JOAN
Web http://www.urv.net/redireccionar.php?url=http://wwwa.urv.net/centres/Departaments/histgeo/
Descripció general i informació rellevant L'objectiu d'aquesta assignatura, situada al primer curs de la carrera, és que l'alumne entengui l'abast que estan tenint les noves tecnologies en el camp de la investigació històrica, i que adquireixi les aptituds necessàries per obtenir i processar adequadament les dades necessàries per escriure treballs historiogràfics. L'assignatura dona especial importància a la comprensió analítica de l'abast d'Internet, tot i que se centrarà en el seu ús pràctic, al desenvolupament de l'ús de totes les seves posibilitats: buscadors d'informació, bases de dades (i el seu accés via "proxy"), publicacions, diccionaris i enciclopèdies, materials d'arxiu, la imatge digital, el món audiovisual digital... A més l'assignatura inclourà una secció d'introducció a l'ús d'aplicacions fonamentals en les noves tecnologies i als mètodes existents per preservar les dades digitals.

Competències
Codi  
A1 Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art
A9 Ha de demostrar coneixement i comprensió la història i les problemàtiques actuals de la conservació, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric, artístic i cultural.
A10 Ha de demostrar coneixement i comprensió de museologia i museografia.
A11 Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre documentació, composició de materials i tècniques constructives dels bens artístics mobles i immobles.
A15 Ha de demostrar coneixement i comprensió general o específic de tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient
B10 Planificació i organització
B11 Capacitat de lideratge
B12 Motivació per la qualitat
B13 Presa de desicions
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer què és internet a nivel d'investigació història Conèixer els límits i avantatges de l'ús de noves tecnologies Conèixer els paràmetres principals de la Història oral Conèixer els paràmetres principals de la imatge digital. A1
A9
B1
B2
B3
B4
C3
C4
C5
Que l'alumne entengui l'abast que estan tenint les noves tecnologies en el camp de la investigació històrica. A1
A9
A10
A11
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B10
B11
C2
C3
C4
C5
Que l'alumne adquireixi les aptituds necessàries per escriure treballs historiogràfics, incloent-hi la localització i processament de fonts històriques tant a arxius, biblioteques i hemeroteques, com a través de les noves tecnologies de l'era digital relacionades amb el camp de la història. A1
A9
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B10
B11
B12
B13
C1
C2
C3
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
1.- Presentació
2.- Esquema de treball
3.- Historia oral com a tècnica de treball.
4.- Extracció d'informació per internet i el seu processament.
5.- Informació escrita, sonora i imatge en format digital.
6.- La imatge digital.
7.- L'ús de programes.
8.- Emmagatzematge de dades.

Com extreure dades de biblioteques, hemeroteques, arxius, museus.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
22 0 22
 
Sessió Magistral
80 0 80
 
Atenció personalitzada
40 0 40
 
Proves orals
8 0 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Tot el curs és introductori: el món digital i els seus analistes, l'ús de la imatge digital...
Sessió Magistral El curs combinarà sesions magistrals amb classes pràctiques a l'aula multimèdia.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Proves orals
Descripció
Aquest és un curs que serà més seminari i pràctica que un seguit de classes magistrals. L'atenció a cada alumne serà àmplia i concreta.

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Arxivística
Museus
Biblioteques
Internet
Imatge digital
10%
10%
10%
10%
10%
Atenció personalitzada Cada setmana 30%
Proves orals Participació habitual a classe 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquest és un curs introductori, però a la vegada s'endinsarà en el món de les noves tecnologies en investigació història de forma concreta.


Fonts d'informació

Bàsica BLAXTER, L, C. HUGHES i M. TIGT, Como se hace una investigación, 2004, Gedisa
AAVV, Fotografia digital, 2006, El Periodico
Arturo Ortiz Wadgymar, Introduccion a la investigación socioeconómica, 1974, Trillas>
Manuel Castells, L'era de la informació, 2003, UOC
Manuel Castells, La galàxia internet, 2002, Plaza & Janés.
Mestres, Josep, Manual d'estil: la redacció i l'edició de textos, 1995, UB
Antonia RIGO, G. GENESCÀ, Tesis i treballs. Aspectes formals, 2000, Eumo

Complementària

Recomanacions