DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura CRÍTICA D`ART Codi 12073216
Ensenyament
Història de l´Art (2001)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
BUTTÀ ., LICIA
Adreça electrònica licia.butta@urv.cat
marta.serrano@urv.cat
Professors/es
BUTTÀ ., LICIA
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant El curs s'ocupa de l'estudi d'aquells fenòmens artístics, filosòfics i literaris fonamantals per a recontruir la recepció de la obra d'art en el moment en el qual fou creada i en les èpoques successives, passant a través dels canvis del gust. L'assignatura respon a una ordenació cronològica dels temes tractats per tal de donar a l'alumnat un temari lògic des dels orígens de la crítica fins a l'actualitat. Es pretén donar així les bases per a una reflexió al voltant de la disciplina en la seva globalitat.

Competències
Codi  
A2 Visió diacrònica general de la història de l’Art universal.
A4 Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art
A5 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art)
A6 Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
A7 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art.
A12 Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge-.
A18 Ha de demostrar habilitat en gestió de col·leccions d’art: inventari, documentació, catalogació, comissariat, exposicions i difusió d’art.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B9 Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia.
B10 Planificació i organització
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Estudiar i analitzar els principals temes i problemes critics que s'afronten des de la literatura artística entre la antiguitat clasica fins al segle XX A4
A5
A7
B3
B9
C1
C5
Posar en relació la discussió sobre l'art, sobre les obres i sobre els artistes amb les estructures institucionals, de collecionisme, museístiques i relatives a la preservació i a la conservació A2
A5
A6
A12
B3
B9
C1
C5
Aprendre unes pautes generals per a la redacció d'un text crític relatiu a manifestacions artístiques A2
A5
A6
A12
A18
B3
B4
B9
B10
C1
C5

Continguts
Tema Subtema
Introducció al concepte de crítica d'art Crítica d'art i disciplines afins
Crítica d'art i mitjans de difusió
Posicions crítiques en la literatura artistica des de l'antiguitat clàsica fins a l'etat midjana
El Quattrocento Alberti, Ghiberti, i els humanistes.
El Renaixement Les teories de l'art en la primera meitat del segle XVI.
El Paragone entre pintura i escultura
El art de la Contrareforma
El segle XVII Bellori i l'ideal clàssic
Les academies franceses i italianes
El segle XVIII L'Enciclopèdia i el naixement de la crítica d'art com a disciplina
Diderot i els salons
Preromanticisme y Neoclasicisme
El segle XIX Introducciò als principals debates crítics. Romanticisme, Realisme, Prerafaelisme i Neoimpressionisme
Els primers passos del Formalisme
El segle XX La crítica formalista angloamericana
Crítica i estudis culturals
La crítica postmoderna
La figura del crític

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
30 30 60
Presentacions / exposicions
12 12 24
Seminaris
8 0 8
Pràctiques externes (de camp/sortides)
14 14 28
Esdeveniments científics i/o divulgatius
6 0 6
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
3 0 3
Proves objectives de preguntes curtes
2 15 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als conceptes basics de la crítica artistica
Sessió Magistral Lliçó magistral dels continguts teòrics adients de cada tema
Presentacions / exposicions Presentació dels alumnes de temes destacats de l'assignatura per tal de comprovar el nivell d'aprenentatge
Seminaris Seminaris monogràfics a carreg del professor o de professors/critics invitats
Pràctiques externes (de camp/sortides) Visites a exposicions d'art per posar en pràctica l'exercici de la crítica d'art
Esdeveniments científics i/o divulgatius

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Descripció
revisió d'examenes i textos

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Preparació d'un seminari en el qual l'alumne haurá de estudiar/comentar criticament un assaig relacionat amb el programa de l'assignatura 25%
Pràctiques externes (de camp/sortides) Cada visita a les exposicions implica la redacció d'un de text crític que se evaluará desde el punt de vista dels continguts i de la forma 10%
Proves pràctiques 15%
Proves objectives de preguntes curtes Prova escrita que consistirà en un comentari de text i en quatre preguntes relatives als temes tractats durant el curs 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'asistencia a classe es considera imprescindible per l'evaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA

INTRODUCTÒRIA I GENERAL

ACHA J., Crítica del arte, Mexico DF, 1982
BARASCH M., Teorías del arte. De Platón a Winckelmann, Madrid, 1991
BOZAL V.(ed.), Historias de  las ideas estéticas y de las teorías artisticas contemporaneas, II vols, Madrid, 1996
CRANE, R. S. (ed.), Critics and Criticism, Ancient and Modern, Chicago, University Press, 1952.
SCHLOSSER J., La literatura artistica, Cátedra, Madrid, 1976
VENTURI, L., Historia de la crítica de arte, Barcelona, 1979 (1936).

BLOC I

BAROCCHI P., “Storiografia e collezionismo”, Storia dell’arte italiana, Parte prima, Materiali e problemi, II, L’artista ed il pubblico, Torino, Einaudi, 1979, pp. 3-82
BORRÁS GUALIS G., “La convergencia entre historia del arte y la critica de arte en como y que investigar” en Historia del Arte, Barcelona 2001, pàgs. 57-66
CALVO SERRALLER F., “Orígen i desarrollo de un género: la crítica de arte”, V. Bozal (ed.), Historias de  las ideas estéticas y de las teorías artisticas contemporaneas, vol I, Madrid, 1996, pàgs. 148-164
CALVO SERRALLER F.,, “La Critica de Arte”, F. Calvo Serraller F. (ed.), Los espectaculos del arte. Instituciones y funciones del arte contemporaneo, Barcelona 1993, pàgs. 13-73
DE LA CALLE, R., Estética y crítica, Valencia, 1983.
DORFLES G., Las oscillaciones del gusto, Barcelona, 1974 (1958,1970)
DORFLES, G., El devenir de la crítica, Madrid, 1979.
MENNA, F., Critica de la critica, Universidad de Valencia 1997.
RAMIREZ J.A., Historia y critica de arte, fallas y fallos, Lanzarote, 1998
RAMIREZ J.A., “La critica de arte”, en Como escribir sobre arte y arquitectura, Barcelona 1999, p. 134-143
BAXANDALL M., Giotto e gli umanisti, Milano, 1994 (1971)
BRUYNE E. de, La estetica de la Edad Media, Madrid 1987
PI  J.J., La estetica del romànico y el gótico, Madrid 2003

BLOC II
BAROCCHI P. (ed.), Trattati d’arte del Cinquecento fra Manierismo e Controriforma, Bari 1960
BLUNT A., Le teorie artistiche in Italia dal Rinascimento al Manierismo (1940), Torino 1966

BLOC III

BENJAMIN W., El concepto de crítica de arte en el romanticismo alemán, Barcelona 1995
CALVO SERRALLER F. et al., Illustración y Romanticismo, Fuentes i documentos para la Historia del Arte, 7, Barcelona 1982
WRIGLEY, R., The Origins of French Art Criticism from Ancien Régime to the Restoration, Oxford, Claredon Press, 1993

BLOC IV y V

AA. VV., Sobre la crítica de arte y su toma de posición, Barcelona, MACBA, 1986.
AA. VV., En el umbral de los 90. Reflexiones sobre la crítica de arte, Valencia, IVAM Centre Julio González, 1989.
AA. VV., La promenade du critique influent. Anthologie de la critique d'art en France 1850-1900, Saint-Etienne, 1990.
BARTHES, R., Crítica y vedad, Madrid 1972
BARTHES, R., El placer del texto, Madrid, 1975.
BAUDELAIRE C., Curiosidades estéticas, Madrid 1988
BAUDELAIRE, Ch., Salones y otros escritos sobre arte, Madrid, 1999.
COSSÍO DEL POMAR, F., Crítica de arte. De Baudelaire a Malraux, Mexico, 1956.
DIAZ SÁNCHEZ J.-LLORENTE HERNANDEZ A., La crítica de arte en España (1939-1976), Barcelona 2004
GAYA NUÑO, J. A., Historia de la crítica de arte en España, Madrid, 1975
GREENBERG C., Arte y cultura. Ensayos criticos, Barcelona 1979
GUASH A.M. (ed.), La crítica de arte. Historia, praxis y teoría, Barcelona 2003
LONGHI R., “Proposte per una critica d’arte”, R. Longhi, Critica d’arte e buongoverno (Edizione delle opere complete, XIII), Firenze, Sansoni, 1985, pàgs. 9-20
OLLERO, J. (ed.), Confluencias. Arte y crítica en la postmodernidad, Madrid, 1991.
VALVERDE, I., Moderne/Modernité. Deus notions dans la critique d'art française de Stendhal à Baudelaire, 1824-1861, Frankfurt, 1994.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA DE LES IDEES ESTÈTIQUES I/12072019
HISTÒRIA DE LES IDEES ESTÈTIQUES II/12072020

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIA DE L`ART I/12071009
TEORIA DE L`ART II/12071010
FONTS DE LA HISTÒRIA DE L`ART I/12072013
FONTS DE LA HISTÒRIA DE L`ART II/12072014