DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ART LLATINOAMERICÀ CONTEMPORANI Codi 12073217
Ensenyament
Història de l'Art (2001)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Adreça electrònica antonio.salcedo@urv.cat
Professors/es
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A2 Visió diacrònica general de la història de l’Art universal.
A3 Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials.
A4 Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art
A6 Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
A13 Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal
A14 Ha de demostrar coneixement i comprensió general de Geografia
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B10 Planificació i organització
B14 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els artistes i les obres més significatives del art llatinoamericà del S.XX A3
A4
A6
B2
B3
B5
B10
C3
Analitzar les principals obres del art llatinoamericà del S.XX. A3
A4
A6
B5
B14
C3
Analitzar el desenvolupament de tres exemples concrets de l'arquitectura llatinoamericana A2
A3
A13
A14
B3
B5
B6
C2
C3

Continguts
Tema Subtema
1.Inicios de la Modernidad 1.1 El Muralismo mexicano y sus antecedentes.
1.2 Proyección del Muralismo en América Latina
1.3 Las figuras de Rufino Tamayo y Carlos Mérida.
1.4 El Modernismo Brasileño
1.5 El Movimiento Martí nfierrista en Argentina.
1.6 Cuba y la Revista de Avance
1.7 El Universalismo constructivo en Uruguay.
1.8 E1 Círculo de Bellas Artes en Venezuela. La Figura de Armando Reverón.
2. Arte Surrealista 2.1 México. Presencia De Frida Kahio.
2.2. Argentina: El grupo Orion.
2.3 Cuba. Wifredo Lam
2.4 Chile. R.S. Matta.
3. La Abstracción 3.3 Argentina: La Revista Arturo. El Grupo Madí. El Arte Concreto
3.2 Brasil: Lygia Clark
3.3. Venezuela. El Grupo de Los Disidentes.
3.4. El Arte Cinético: Argentina y Venezuela.
3.5. Otras abstracciones
4. El retorno a la figuración 4.1 La Nueva Figuración en Argentina.
4.2 La figura de José Luis Cuevas
4.3 Colombia y Fernando Botero
4.4. La Neofíguración en Venezuela
5. El Arte Actual 51. El cuerpo como territorio
5.2.Vertiente socio – política
5.2.1. La Ausencia
5.3 Política e identidad
5.4 Cultura Popular
5.5. Presencias ancestrales
5.6 Lo público y lo privado
5.7. Nuevas tecnologías, La presencia del objeto
5.8 Apropiacionismo
6. La Arquitectura en América Latina 6.1. La ciudad Universitaria de México.
6.2. La Ciudad Universitaria de Caracas
6.3. Brasilia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
45 45 90
Treballs
5 30 35
Presentacions / exposicions
15 0 15
Fòrums de discussió
4 0 4
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels aspectes bàsics de l'assignatura. Plantejaments de les classes i tipus d'avaluació.
Sessió Magistral Sessions de classe on es realitza l'explicació dels diferents temes del programa
Treballs Els alumnes hauran de fer tres treballs en equip, sobre punts concrets del programa, en els que es tindrà en compte, l'originalitat del plantejament i el rigor en els aspectes metodològics
Presentacions / exposicions Cada grup (integrat per tres alumnes)ha de realitzar tres exposicions, en les que es tindrà en compte, el coneixement del tema en qüestió, l’originalitat del tractament visual de l’exposició i el domini del llenguatge artístic
Fòrums de discussió Una vegada finalitzada cada torn d’exposicions es farà una posada en comú del temes tractats, en el que es tindrà en compte el sentit autocrític i la capacitat de valorar objectivament als altres companys


Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
S'atendrà als estdudiants de forma individual i en grup per tal de resoldre les dubtes i qüestions en relació al desenvolupament delscurs i als treballs i exposicions plantejades.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Els alumnes hauran de fer tres treballs en equip, sobre punts concrets del programa, en els que es tindrà en compte, l'originalitat del plantejament i el rigor en els aspectes metodològics 50%
Presentacions / exposicions Cada grup (integrat per tres alumnes)ha de realitzar tres exposicions, en les que es tindrà en compte, el coneixement del tema en qüestió, l’originalitat del tractament visual de l’exposició i el domini del llenguatge artístic 40 %
Fòrums de discussió Una vegada finalitzada cada torn d’exposicions es farà una posada en comú del temes tractats, en el que es tindrà en compte el sentit autocrític i la capacitat de valorar objectivament als altres companys 10 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica

AA.VV. . América Latina en su Arquitectura .México, S.XXI, 1975

AA.VV. América Latina en sus Artes .México, S.XXI, 1974.

AA.VV. Arte en Iberoamérica 1820-1980, Madrid Ministerio de Cultura, 1990.

 AA.VV. Arte Latinoamericano del siglo XX, Madrid, Nerea,1996.

AA.VV. De La Antropofagia, Brasil, J920- 950, Valencia, IVAM Centre Julio González, 2000-2001

AA.VV. El Final del Eclipse. El arte de la América Latina en la transición al siglo XXI, Madrid, Fundación telefónica, 2001.

 AA:VV, Heretopías, Medio siglo sin lugar, 1918 -1968, Madrid, Museo nacional centro de Arte Reina Sofía, 2000-2001

 AA.VV. Horizontes del Arte latinoamericano, Madrid, Tecnos, 1999.

AA.VV. Imágenes y Visiones, Arte mexicano, entre la vanguardia y la actualidad. Centro Gallego de Arte Contemporáneo, 1995.

AA.VV. Mas allá del Documento, Madrid, Museo nacional centro de Arte Reina Sofía, 2000-2001

AA.VV. Eztetyka del sueño, Madrid, Palacio de Cristal/Palacio de Velázquez, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía., 2001

AA.VV. Voces de Ultramar, Arte de América  Latina: 1910-1960, Madrid, Casa de América, 1993

BAYON, Damián, Aventura  Plástica de Hispanoamérica, México, Fondo de Cultura Económica, 1974.

BAYON, D y GASPARIN, P, Panorámica de la Arquitectura Latinoamericana, Barcelona, Blume, 1977.

CARDOZA Y ARAGÓN, La pintura Contemporánea de México, México, Era, 1974.

GARCÍA CANCLINI, E., Culturas híbridas, estrategias para entrar y salir de la modernidad, México, Grijalbo, 1989

GARCÍA CANCLINI, E.,La Globalización imaginada. Buenos Aires, Raidos, 1999 GUTIÉRREZ, Ramón, Arquitectura y Urbanismo en Iberoamérica, Madrid, Cátedra, 1983. CÓRDOBA ITURBURU, 80 años de Pintura Argentina, Buenos Aires Ediciones librería de la Ciudad,, 1978

GUTIERREZ, R y GUTIERREZ VIÑUALES, R., Historia del Arte Iberoamericano, (coordinadores), Barcelona, Lunwerg, 2000

GUTIERREZ VIÑUALES, Rodrigo (director)  Arte Latinoamericano del Siglo XX,otras historias de la historia,  Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, 2005

SALCEDO MILIANI, Antonio. Armando Reverón y su época, Mérida. Universidad de los Andes, Fundación Armando Reverón, 2000

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent