DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) PATRIMONI I SOCIETAT Codi 12073219
Ensenyament
Història de l'Art (2001)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Adreça electrònica annaisabel.serra@urv.cat
Professors/es
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A3 Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials.
A9 Ha de demostrar coneixement i comprensió la història i les problemàtiques actuals de la conservació, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric, artístic i cultural.
A17 Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B10 Planificació i organització
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
En aquesta assignatura s'estudiaran les interrelacions entre el patrimoni i les seves repercussions a la societat. Val a dir que la societat, de mica en mica, va prenent consciència i partit de totes les manifestacions artístiques i culturals que l'envolten. A3
A9
A17
B4
B5
B10
C3
C5
Es vol aconseguir despertar als alumnes una consciència de protecció, d'estima, de respecte envers el patrimoni. Si es coneixen els valors patrimonials d'un territori, de ben segur, que els seus habitants n'aprenen a protegir els seus béns artístics i culturals fet que repercuteix en la seva conservació i gaudi. A9
A17
B4
B5

Continguts
Tema Subtema
1. PATRIMONI. CONCEPTE I CLASSIFICACIÓ 1.1. Definició.
1.2 El naixement del Patrimoni Cultural.
1.3. Tipologies de Patrimoni.
1.4. Protecció legislativa.
2. EL PATRIMONI COM A FORMA DE CONSCIÈNCIA HISTÒRICA 2.1. El naixement de la consciència patrimonial: el reconeixement del patrimoni com a valor històric. Evolució històrica
3. L’ÚS SOCIAL I TURÍSTIC DEL PATRIMONI 3.1. Antecedents històrics del turisme cultural
3.2. Els consumidors del patrimoni: turisme en busca de patrimoni.
3.3. Conseqüències del turisme cultural.
3.4. La població local com a eix del desenvolupament patrimonial
3.5. La rendibilitat del patrimoni
4. EL PATRIMONI COM A FORMA D’INTEGRACIÓ SOCIAL 4.1. El patrimoni com a símbol de la identitat d’un poble
4.2. Moviments socials i Patrimoni Cultural
5. EDUCACIÓ I PATRIMONI A LA CIUTAT 5.1. La ciutat: escenari patrimonial modern
5.2. La ciutat com a portadora de nous missatges patrimonials, artístics, socials i formatius
5.3. Estructures i espais urbans: alè multicultural
5.4. Les escoles com a espais de valoració de la història patrimonial

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
44 0 44
Presentacions / exposicions
27 54 81
Pràctiques de camp/sortides
12 12 24
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El primer dia de classe s'introduirà el programa de l'assignatura.
Sessió Magistral Durant el curs veurem els diferents continguts de l'assignatura i es resoldran els dubtes que puguin sorgir.
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran de fer diverses exposicions a classe dels treballs escollits durant el curs i es farà una exposició a classe de cada treball.
Pràctiques de camp/sortides Es faran diverses sortides relacionades amb l'assignatura, per avaluar i estudiar diversos tipus de patrimoni. El alumnes hauran de fer un breu resum de la sortida.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Durant l'horari d'atenció a l'alumnat es resoldran els dubtes que puguin sorgir per la realització dels treballs.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Es realitzaran dos treballs i les seves exposicions a classe. Cada treball tindrà un 30% de la nota final. 60%
Pràctiques de camp/sortides Les pràctiques i les resenyes seran avaluables. 20%
Altres

L'assistència serà molt valorada.

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

AADD. Patrimoni i societat, Catàleg exposició, Universitat de València, València, 2004.

 

AADD. Repertorio de Textos Internacionales del Patrimonio Cultural. Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, Granada, 2004.

 

AADD. Patrimonio inmaterial y gestión de la diversidad. Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, Consejería de Cultura, Cádiz, 2005.

 

ALCALDE, Gabriel/ SAÑA, Maria. Patrimoni arqueològic i espais d’interès natural, Institut del Patrimoni Cultural de la Universitat de Girona, Girona, 2006.

 

BALLART HERNANDEZ, Josep/ JUAN TRESSERRAS, Jordi. Gestión del Patrimonio Cultural, Ariel, Barcelona, 2005.

 

CALAF MASACHS, Roser. (Coord.). Arte para todos. Miradas para enseñar y aprender el patrimonio, Trea, Gijón, 2003.

 

HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca. El patrimonio cultural: la memoria recuperada, Trea, Gijón, 2002.

 

GUTIÉRREZ ROBLEDO, J.L. (Coord.). Del ayer para el mañana. Medidas de Protección del Patrimonio, Fundación del Patrimonio Histórico de Castilla y León, Valladolid, 2004.

 

JUANOLA TERRADELLAS, Roser/ CALBÓ ANGRILL, Muntsa/ VALLÈS VILLANUEVA, Joan. Educació del patrimoni: visions interdisciplinàries. Arts, cultures, ambient, Institut del Patrimoni Cultural de la Universitat de Girona, Girona, 2006.

 

PLANAS, Rosa/ TUGORES, Francesca. Introducción al patrimonio cultural, Trea, Gijón, 2006.

 

Al llarg del curs s’anirà aportant bibliografia específica per cada apartat estudiat.

 

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
CONSERVACIÓ DEL PATRIMONI CULTURAL/12071012

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INTERPRETACIÓ DEL PATRIMONI ARTÍSTIC/12073218

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CONSERVACIÓ I TEORIA DE LA RESTAURACIÓ/12072115
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent