DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) FORMES I FÒRMULES DE LES ARTS ESCÈNIQUES I (DES DE L'ANTIGUITAT FINS AL RENAIXEMENT) Codi 12073228
Ensenyament
Història de l'Art (2001)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
Adreça electrònica jesus.carruesco@urv.cat
Professors/es
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura ofereix una visió de conjunt de l'evolució de les formes teatrals des dels seus orígens fins al Renaixement, amb especial èmfasi en el teatre grec i els elements que en composen la dramatúrgia (text, escenografia, recepció,...).

Competències
Codi  
A1 Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art
A2 Visió diacrònica general de la història de l’Art universal.
A3 Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials.
A4 Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art
A5 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art)
A6 Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
A7 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art.
A8 Ha de demostrar coneixement i comprensió d’iconografia, aspecte essencial per a la interpretació de les imatges.
A13 Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal
A14 Ha de demostrar coneixement i comprensió general de Geografia
A15 Ha de demostrar coneixement i comprensió general o específic de tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia.
A17 Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
A19 Ha de demostrar habilitat en interpretar i utilitzar els gràfics, dibuixos, fotografies, imatges en moviment, informàtica. (Coneixements instrumentals aplicats a la Història de l’Art)
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient
B9 Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia.
B10 Planificació i organització
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer els orígens de les arts escèniques en les diverses cultures. A1
A2
A4
A6
A7
A8
A13
B4
B9
C2
C3
C5
2. Conèixer les principals formes i fòrmules de les arts escèniques en el seu dsenvolupament històric a Occident des de l'Antiguitat fins al Renaixement. A1
A2
A3
A4
A6
A7
A8
A13
A14
A15
A17
B3
B9
C2
C3
3. Analitzar obres d'arts escèniques antiques i medievals (especialment tragèdies i comèdies gregues) des de diversos punts de vista: literari, dramatúrgic, escenogràfic, rítmicomusical,... A1
A2
A3
A5
A6
A7
A8
A15
A17
A19
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B9
B10
C2
C3
C5
4. Reconèixer les diverses aproximacions teòriques al fet teatral en general i al teatre grec en particular. A1
A2
A5
A6
A7
A8
A17
B1
B2
B3
B4
B9
C3
C5
5. Identificar i distingir les múltiples relectures del teatre antic i medieval en les diverses èpoques de la història cultural occidental, amb especial èmfasi en els muntatges teatrals contemporanis. A1
A2
A4
A5
A6
A7
A8
A13
A17
B3
B4
B9
B10
C1
C2
C3
C5
6. Valorar el teatre antic i medieval (i especialment la tragèdia grega) com a vehicle d'expressió de problemes i conflictes polítics i psicològics fonamentals i rellevants per a la civilització, en particular en el context contemporani. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
B2
B3
B5
B6
B7
B8
B9
C3

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció: qüestions metodològiques. La concepció del teatre en la cultura occidental. Interpretacions antigues i modernes. Plató i Aristòtil. Aproximacions filològiques, antropològiques i dramatúrgiques. Comparacions amb d'altres cultures.
2. Els orígens del teatre. a. Grècia
b. Altres cultures: Egipte, Extrem Orient,...
c. Un segon origen? Formes del teatre sacre i popular a l'Edat Mitjana.
3. El teatre grec (I): la tragèdia (i el drama satíric). a. La tragèdia com a gènere: dimensió ritual, política i literària. Teories sobre la tragèdia. Aspectes textuals i de performance.
b. Èsquil.
c. Sòfocles.
d. Eurípides.
e. El drama satíric.
4. El teatre grec (II): la comèdia a. La comèdia com a gènere: dimensió ritual, política i literària. Aspectes textuals i de performance.
b. La Comèdia Antiga i Mitja: Aristòfanes.
c. La Comèdia Nova: Menandre.
5. Altres formes de les arts escèniques a Grècia. a. Dansa i lírica coral: el ditiramb.
b. El mim.
6. Les arts escèniques a Roma. a. Context i sentit del teatre a Roma: els ludi.
b. La comèdia: Plaute i Terenci.
c. La tragèdia: Sèneca.
d. Altres formes: atel·lana, pantomima.
7. El teatre medieval i renaixentista a. L'Edat Mitja.
b. El Renaixement.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
20 0 20
Seminaris
20 20 40
Presentacions / exposicions
3 12 15
Treballs
5 45 50
Pràctiques de camp/sortides
4 0 4
Pràctiques a través de TIC
0 15 15
 
Atenció personalitzada
0 3 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa i de l’avaluació i comentari de la bibliografia
Sessió Magistral Desenvolupament del temari a través d’explicacions del professor. Es procedirà també al visionat i comentari de documents iconogràfics i audiovisuals. Les sessions magistrals inclouen també la intervenció activa de l'alumne (comentaris, resposta a preguntes, debat,...).
Seminaris Discussió de tota la classe sobre les obres seleccionades, llegides i visionades, i el material complementari prèviament indicat o subministrat (en fotocòpies o a través de Moodle).
Presentacions / exposicions Els alumnes presentaran els temes que hagin treballat en els treballs (individuals o en grup).
Treballs A partir del material reunit i comentat en les classes teòriques i pràctiques, l’alumne realitzarà una sèrie de comentaris breus amb la seva exposició oral posterior sobre un tema, una obra, una posada en escena, un personatge, etc., teatral. De manera optativa, l’alumne pot realitzar també un treball monogràfic sobre un tema de crítica literària o de dramatúrgia antiga o moderna triat conjuntament amb el professor a principis de curs i tutoritzat al llarg del quadrimestre.
Pràctiques de camp/sortides En funció de l’oferta disponible, es realitzarà una visita a una representació teatral o operística o a una projecció cinematogràfica.
Pràctiques a través de TIC Per a la realització dels treballs i la preparació de seminaris i presentacions, l'alumne haurà de fer servir les TIC seguint les orientacions donades en les activitats introductòries i les sessions magistrals.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
Presencial: Horari d’atenció a l’alumne (serà penjat a principis de curs en el despatx del professor). Virtual: Comunicació professor-alumne a través de l'espai Moodle de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Intervenció de l'alumne. 5%
Seminaris Participació activa en els seminaris. 20%
Presentacions / exposicions Presentació oral a classe dels treballs. 10%
Treballs Presentació, pautada al llarg de les classes teòriques i al final de l'assignatura, de treballs de comentari i anàlisi de documents escrits, visuals o audiovisuals de caire dramàtic, acordats prèviament i tutoritzats pel professor. 65%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no puguin assistir presencialment a la majoria de les classes (acrditant-ho) hauran de cobrir el percentatge de l'avaluació de les sesions magistrals i els seminaris mitjançant els treballs, tutoritzats pel professor, i la realització d'una prova escrita sobre els continguts del programa.


Fonts d'informació

Bàsica

A. Guzmán Guerra, Introducción al teatro griego, Alianza, Madrid 2005.

M. McDonald, M. Walton, eds., The Cambridge Companion to Greek and Roman Theatre, Cambridge 2007. 

J. Gregory, A Companion to Greek Tragedy, Blackwell, Melden-Oxford 2005.

P.E. Easterling, ed., The Cambridge Companion to Greek Tragedy, Cambridge 1997.

F. Massip, El teatro medieval, Montesinos, Barcelona 1992.

 

Esquil, Sòfocles, Eurípides, Aristòfanes, Plaute, Terenci, Sèneca: Biblioteca Clásica Gredos / Col·lecció Bernat Metge / Alianza Libro de Bolsillo.

Complementària

P.E. Easterling, B.M.W. Knox, eds., Historia de la literatura clásica. I: Literatura griega, Akal, Msdrid 1990.

J.A. López Férez, ed., Historia de la literatura griega, Cátedra, Madrid 1988

E.J. Kenney, W.V. Clausen, eds., Historia de la literatura clásica. I: Literatura latina, Akal, Msdrid 1990.

C. Codoñer, ed., Historia de la literatura latina, Cátedra, Madrid 1997.

 

Internet:

Textos antics: http://clasicas.usal.es/recursos/textosaut.htm#selautgr

Tragèdia grega: http://webpages.ull.es/users/amarfer/trag/enlacestrag.html

 

Bibliografia específica sobre temes, autors o obres concrets serà suministrada pel professor al llarg de l'assignatura.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent