Codi |
|
A1 |
Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art |
A2 |
Visió diacrònica general de la història de l’Art universal. |
A3 |
Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials. |
A4 |
Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art |
A5 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art) |
A6 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història. |
A7 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art. |
A8 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió d’iconografia, aspecte essencial per a la interpretació de les imatges. |
A13 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal |
A14 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió general de Geografia |
A15 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió general o específic de tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia. |
A17 |
Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions. |
A19 |
Ha de demostrar habilitat en interpretar i utilitzar els gràfics, dibuixos, fotografies, imatges en moviment, informàtica. (Coneixements instrumentals aplicats a la Història de l’Art) |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B8 |
Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient |
B9 |
Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia. |
B10 |
Planificació i organització |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer els orígens de les arts escèniques en les diverses cultures. |
A1 A2 A4 A6 A7 A8 A13
|
B4 B9
|
C2 C3 C5
|
2. Conèixer les principals formes i fòrmules de les arts escèniques en el seu dsenvolupament històric a Occident des de l'Antiguitat fins al Renaixement. |
A1 A2 A3 A4 A6 A7 A8 A13 A14 A15 A17
|
B3 B9
|
C2 C3
|
3. Analitzar obres d'arts escèniques antiques i medievals (especialment tragèdies i comèdies gregues) des de diversos punts de vista: literari, dramatúrgic, escenogràfic, rítmicomusical,... |
A1 A2 A3 A5 A6 A7 A8 A15 A17 A19
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B9 B10
|
C2 C3 C5
|
4. Reconèixer les diverses aproximacions teòriques al fet teatral en general i al teatre grec en particular. |
A1 A2 A5 A6 A7 A8 A17
|
B1 B2 B3 B4 B9
|
C3 C5
|
5. Identificar i distingir les múltiples relectures del teatre antic i medieval en les diverses èpoques de la història cultural occidental, amb especial èmfasi en els muntatges teatrals contemporanis. |
A1 A2 A4 A5 A6 A7 A8 A13 A17
|
B3 B4 B9 B10
|
C1 C2 C3 C5
|
6. Valorar el teatre antic i medieval (i especialment la tragèdia grega) com a vehicle d'expressió de problemes i conflictes polítics i psicològics fonamentals i rellevants per a la civilització, en particular en el context contemporani. |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8
|
B2 B3 B5 B6 B7 B8 B9
|
C3
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció: qüestions metodològiques. La concepció del teatre en la cultura occidental. Interpretacions antigues i modernes. Plató i Aristòtil. Aproximacions filològiques, antropològiques i dramatúrgiques. Comparacions amb d'altres cultures. |
|
2. Els orígens del teatre. |
a. Grècia
b. Altres cultures: Egipte, Extrem Orient,...
c. Un segon origen? Formes del teatre sacre i popular a l'Edat Mitjana. |
3. El teatre grec (I): la tragèdia (i el drama satíric). |
a. La tragèdia com a gènere: dimensió ritual, política i literària. Teories sobre la tragèdia. Aspectes textuals i de performance.
b. Èsquil.
c. Sòfocles.
d. Eurípides.
e. El drama satíric. |
4. El teatre grec (II): la comèdia |
a. La comèdia com a gènere: dimensió ritual, política i literària. Aspectes textuals i de performance.
b. La Comèdia Antiga i Mitja: Aristòfanes.
c. La Comèdia Nova: Menandre. |
5. Altres formes de les arts escèniques a Grècia. |
a. Dansa i lírica coral: el ditiramb.
b. El mim. |
6. Les arts escèniques a Roma. |
a. Context i sentit del teatre a Roma: els ludi.
b. La comèdia: Plaute i Terenci.
c. La tragèdia: Sèneca.
d. Altres formes: atel·lana, pantomima. |
7. El teatre medieval i renaixentista |
a. L'Edat Mitja.
b. El Renaixement. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
0 |
20 |
Seminaris |
|
20 |
20 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
12 |
15 |
Treballs |
|
5 |
45 |
50 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
4 |
0 |
4 |
Pràctiques a través de TIC |
|
0 |
15 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
3 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa i de l’avaluació i comentari de la bibliografia |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari a través d’explicacions del professor. Es procedirà també al visionat i comentari de documents iconogràfics i audiovisuals. Les sessions magistrals inclouen també la intervenció activa de l'alumne (comentaris, resposta a preguntes, debat,...). |
Seminaris |
Discussió de tota la classe sobre les obres seleccionades, llegides i visionades, i el material complementari prèviament indicat o subministrat (en fotocòpies o a través de Moodle). |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes presentaran els temes que hagin treballat en els treballs (individuals o en grup). |
Treballs |
A partir del material reunit i comentat en les classes teòriques i pràctiques, l’alumne realitzarà una sèrie de comentaris breus amb la seva exposició oral posterior sobre un tema, una obra, una posada en escena, un personatge, etc., teatral. De manera optativa, l’alumne pot realitzar també un treball monogràfic sobre un tema de crítica literària o de dramatúrgia antiga o moderna triat conjuntament amb el professor a principis de curs i tutoritzat al llarg del quadrimestre. |
Pràctiques de camp/sortides |
En funció de l’oferta disponible, es realitzarà una visita a una representació teatral o operística o a una projecció cinematogràfica. |
Pràctiques a través de TIC |
Per a la realització dels treballs i la preparació de seminaris i presentacions, l'alumne haurà de fer servir les TIC seguint les orientacions donades en les activitats introductòries i les sessions magistrals. |
|
Atenció personalitzada |
Sessió Magistral |
Presentacions / exposicions |
Treballs |
|
Descripció |
Presencial: Horari d’atenció a l’alumne (serà penjat a principis de curs en el despatx del professor).
Virtual: Comunicació professor-alumne a través de l'espai Moodle de l'assignatura. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Intervenció de l'alumne. |
5% |
Seminaris |
Participació activa en els seminaris. |
20% |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral a classe dels treballs. |
10% |
Treballs |
Presentació, pautada al llarg de les classes teòriques i al final de l'assignatura, de treballs de comentari i anàlisi de documents escrits, visuals o audiovisuals de caire dramàtic, acordats prèviament i tutoritzats pel professor. |
65% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que no puguin assistir presencialment a la majoria de les classes (acrditant-ho) hauran de cobrir el percentatge de l'avaluació de les sesions magistrals i els seminaris mitjançant els treballs, tutoritzats pel professor, i la realització d'una prova escrita sobre els continguts del programa. |
Bàsica |
|
A. Guzmán Guerra, Introducción al teatro griego, Alianza, Madrid 2005.
M. McDonald, M. Walton, eds., The Cambridge Companion to Greek and Roman Theatre, Cambridge 2007.
J. Gregory, A Companion to Greek Tragedy, Blackwell, Melden-Oxford 2005.
P.E. Easterling, ed., The Cambridge Companion to Greek Tragedy, Cambridge 1997.
F. Massip, El teatro medieval, Montesinos, Barcelona 1992.
Esquil, Sòfocles, Eurípides, Aristòfanes, Plaute, Terenci, Sèneca: Biblioteca Clásica Gredos / Col·lecció Bernat Metge / Alianza Libro de Bolsillo. |
Complementària |
|
P.E. Easterling, B.M.W. Knox, eds., Historia de la literatura clásica. I: Literatura griega, Akal, Msdrid 1990.
J.A. López Férez, ed., Historia de la literatura griega, Cátedra, Madrid 1988
E.J. Kenney, W.V. Clausen, eds., Historia de la literatura clásica. I: Literatura latina, Akal, Msdrid 1990.
C. Codoñer, ed., Historia de la literatura latina, Cátedra, Madrid 1997.
Internet:
Textos antics: http://clasicas.usal.es/recursos/textosaut.htm#selautgr
Tragèdia grega: http://webpages.ull.es/users/amarfer/trag/enlacestrag.html
Bibliografia específica sobre temes, autors o obres concrets serà suministrada pel professor al llarg de l'assignatura. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|