DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ART I MESTISSATGE Codi 12073230
Ensenyament
Història de l'Art (2001)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MACAYA RUIZ, ALBERTO
Adreça electrònica albert.macaya@urv.cat
Professors/es
MACAYA RUIZ, ALBERTO
Web
Descripció general i informació rellevant l'assignatura ofereix una visió general de la dimesió que han pres en l'art actual les diverses tradicions culturals. la fi de l'hegemonia de la modernitat europea ha possibilitat l'interès per formes artístiques contemporànies no occidentals i per l'art dels col.lectius amb arrels en tradicions culturals diverses.

Competències
Codi  
A1 Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art
A3 Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials.
A4 Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art
A6 Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
A14 Ha de demostrar coneixement i comprensió general de Geografia
A17 Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
A19 Ha de demostrar habilitat en interpretar i utilitzar els gràfics, dibuixos, fotografies, imatges en moviment, informàtica. (Coneixements instrumentals aplicats a la Història de l’Art)
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
-compendre i valorar les múltiples vessants del concepte de mestissatge en l' art i la cultura contemporanis. A1
A3
A4
A14
B4
B6
C1
C4
-coneixer la dimensió que han adquirirt les tradiccions no occidentals en l' art de les darreres dècades. A1
A3
A6
A17
B1
B3
C4
-compendre les raons i l' abast de la crisi dels gèners tradicionals en les arts visuals A1
A6
A19
B1
B3

Continguts
Tema Subtema
1. emmarcamenr general. Els multiples sentits del mestissatge i la hibridació en el si de la cultura contemporànea.
2. identitat versus alteralitat l' interès per l' altre. El discurs unificador de la modernitat. Perspectiva postmoderna.
3. aproximació històrica Primeres mirades a l' altre: l' exotisme. El primitivisme en la tradició moderna europea. La dissolució dels gèneres i l' aparició de les formes d' expressió mestisses. Colonialisme i neocolonialisme en matèria cultural. El problema de la identitat cultural a l' aldea global. Cap a una societat mestissa. Globalització i cultura.
4. Altres veus la fi de les societats culturalment homogènies. La consciència del multiculturalisme en l' art : entre la "correció política" i les veus alternatives. Art afroamericà. Art llati als EUA. Art angloindi.
5. Altres àmbits l' etnocentrisme en crisi. la revisió de les tradicions culturals no occidentals. Africa, la veu esencial. Amèrica o Amèriques?. Asia: redescobrint alternatives al "mainstream" de l' art.
5. Mirades creuades Artistes contemporanis de la tradició occidental que incorporen al seu treball elements d'altres tradicions culturals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
50 35 85
Presentacions / exposicions
10 15 25
Pràctiques externes (de camp/sortides)
15 5 20
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
Proves de Desenvolupament
0 8 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries presentació de temes per tal de situar a l'alumne davant la problemàtica general del curs.
Sessió Magistral presentació de tems al grup-classe amb suport visual en pwp
Presentacions / exposicions desenvolupament de temes per part dels alumnes entorn la tmàtica de l'assignatura, amb seguiment previ per part del professor.
Pràctiques externes (de camp/sortides) visites a exposicions, museus i centres d'art relacionats amb la temàtica de l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
entrevista individual o en petit grup amb els estudiants per a resoldre problemes o fer el seguiment d'activitats específiques.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de preguntes curtes examen de preguntes breus sobre temes específics de l'assignatura 70
Proves de Desenvolupament memòria del curs 30
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia

 

BARRAGAN, P. (2002): El arte que viene. Madrid, Subastas S.XXI

COOMARASWAMY, A. K. (1996):  La danza de Siva. Madrid, Siruela

DE LA NUEZ, I. (1995): "el arte de las políticas exóticas. Una cosa y otra". Lapiz, nº 111, pp 26-34.

ENWENZOR,  O. (1996): "Entre dos mundos: postmodernismo y artistas africanos en la metrópolis occidental". Atlántica, nº 12, pp. 8-26.

FISCHER, J. (ed.) (1994): Global visions. toward a new internationalism in the visual arts. Londres, Kala press

GIDDENS, A. (1995): Modernidad e identidad del yo. Barcelona, De 62.

GUASCH, A.M. (2001): El arte último del siglo XX: del postminimalismo a lo multicultural. Madrid, Alianza.

GUASCH, A. M. (1997): El arte del siglo XX en sus exposiciones. 1945-1995. Barcelona, ediciones del Serbal.

JARAUTA, F (Ed.). (1996). Nuevas fronteras/nuevos territorios. Donostia, Arteleku.

LIPPARD, L. (1990): Mixed blessings. New art in a multicultural America. Nova York, Pantheon Books

McEVILLEY, T. (1992): Art and otherness. Crisis in cultural identity. Nova York, Documentext.

MOSQUERA, G. (1994): "interpretar el arte desde el norte" . Lapiz, nº 102, pp 12-17.

TAYLOR, B. (2000): Arte  hoy.  Madrid, Akal

OWENS,  C. (1994): Beyond recognition. Representation, power, and culture. Berkeley, University of California Press.

VIDAL, C. (1995): "Comentario sobre el multiculturalismo". Lapiz, nº 111, pp. 20-26.

Complementària

Recomanacions