DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura PREHISTÒRIA UNIVERSAL I Codi 12081001
Ensenyament
Historia (2001)
Graduat Superior en Arqueologia (2001)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
SALA RAMOS, ROBERT
Adreça electrònica robert.sala@urv.cat
Professors/es
SALA RAMOS, ROBERT
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Actualitat dels coneixements en evolució humana i prehistòria arcaica plantejats de forma sistemàtica i temporal, des de l’adquisició del bipedisme fins la colonització d’Euràsia. Matèria que serveix també com a introducció a la recerca en evolució humana i paleoecologia humana de forma que s’introdueix l’alumne en les diferents disciplines que treballen en la recollida de dades i reconstrucció del passat més arcaic de la humanitat.

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A5 Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A8 Coneixement de la història de la integració europea
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B4 Capacitat de llegir, analitzar i interpretar el registre arqueològic
B5 Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes
B6 Capacitat analítica i crítica
B7 Capacitat d’organització i planificació
B10 Independència de judici
B13 Raonament crític
B17 Motivació per la qualitat
B18 Motivació pel rigor
B20 Creativitat
B22 Coneixement de llengua estrangera
B24 Resol problemes de forma efectiva
B25 Aplica pensament, crític, lògic i creatiu
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d’un idioma estranger.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneixement de la història evolutiva humana A1
A2
A9
Coneixement de l’estat de la recerca A4
A5
B2
B3
B4
B18
Coneixement de les tècniques analítiques i disciplines A4
A5
Coneixement metodologia de recerca A6
Capacitat d’adquisició d’informació B2
B4
B6
Coneixement de plantejaments filosòfics i teòrics relacionats amb l’evolució A5
Coneixement de la història de l’evolució humana A1
A2
A8
B6
Coneixement i iniciació en els procediments analítics A6
B2
B3
B5
B6
B10
Coneixement de les disciplines implicades en l’evolució humana A4
A5
B3
B6
B10
Lectura, traducció i comprensió de textos científics actuals en anglès al seu nivell A6
B3
B5
B13
B18
B22
C1
C5
Lectura de bibliografia específica per introduir-se en les tècniques i en la interpretació actual de l’evolució humana A5
A6
B2
B3
B4
B6
B7
C5
Disseny i projecció d’un petit treball de recerca per la comprensió del valor de la metodologia i per aplicar la metodologia científica A6
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B10
B17
B18
B20
B22
B24
B25
C1
C5

Continguts
Tema Subtema
BLOC I: Ciència i arqueologia Introducció a la metodologia científica i a la història del concepte d’evolució
BLOC II: Teoria de l’evolució Descripció i situació dels punts destacats de la teoria darwinista actualitzada de l’evolució que permeti una comprensió de l’evolució humana
BLOC III: Geoarqueologia i hominització Introducció a les disciplines d’estudi de l’evolució i la paleoecologia humanes i presentació dels coneixements sobre les primeres fases de l’evolució humana

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Treballs
0 47 47
Sessió Magistral
23 23 46
Estudis previs
0 9 9
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
31 0 31
 
Atenció personalitzada
9 0 9
 
Proves de Desenvolupament
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà l'assignatura a l'alumne: els objectius que es pretenen aconseguir, els continguts, l'estructura, i els mètodes d'evaluació. Es realitzarà a la primera sessió magistral.
Treballs Els treballs que s'hauran de realitzar en aquesta assignatura són els següents:
- Recensió de dos textos curts en anglès
- Recensió d'un llibre sobre evolució
- Disseny i elaboració d’un petit treball de recerca en grup sobre un tema a triar dins d’un camp indicat pel professor.
Sessió Magistral Les classes magistrals consisteixen en l'explicació i desenvolupament dels tres blocs de continguts. Per tal de fer-ho més accessible, es difondrà material multimèdia en les sessions magistrals.
L'assistència i la participació en les sessions teòriques de discussió i avaluació de la recerca i coneixements són molt importants per al desenvolupament satisfactori de l'assignatura.
Estudis previs Recerca de material multimèdia a petició i sota indicació del professor. Correspondrà a la recollida d'informació sobre diversos aspectes del Bloc I
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Assistència a les pràctiques d’iniciació als procediments tècnics.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció
Avaluació de l’estat de coneixement per part de l’alumne Avaluació de la comprensió dels textos científics Ajut en l’aplicació de tècniques analítiques Avaluació de l’aplicació metodològica en el treball de recerca

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs 1. Recensió de dos textos curts en anglès (finals d'octubre)
2. Recensió d'un llibre sobre evolució (finals de novembre)
3. Petit treball de recerca en grup (abans de vacances)
15%


10%

20%
Estudis previs Recollida d'informació sobre el Bloc I (finals de setembre) 5%
Proves de Desenvolupament Prova escrita presencial sobre la segona meitat del bloc III
Prova escrita a casa (take-home exam) sobre el bloc II i part del III (última setmana abans de vacances)
35%

15%
Altres

Participació activa en les sessions teòriques de discussió Informació adquirida per si mateix Avaluació de la capacitat de desenvolupament dels procediments pràctics

 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació ha de sospesar l'esforç de comprensió de la història de l'evolució humana i d'introducció de l'alumne en els processos de recerca, avaluant tant la capacitat desenvolupada com l'adquisició de coneixements. La capacitat de comprensió i treball es demostra en les sessions de discussió, pràctiques i treballs i l'adquisició de coneixements en les sessions de discussió, en la seva aplicació en els treballs i en una prova escrita.


Fonts d'informació

Bàsica GOODALL, J., A través de la ventana. Treinta años estudiando los chimpancés., Barcelona. Salvat., 1993
RENFREW, C. & BAHN, P., Arqueología., Madrid. Akal., 1993
BUTZER, K.W., Arqueología. Una ecología del hombre., Barcelona. Bellaterra., 1989
BOYD, R.&J. B. Silk, Cómo evolucionaron los humanos, Ariel Ciencia. Barcelona, Editorial Ariel, S.A., 2001
GAMBLE, C.S., El poblamiento paleolítico de Europa., Barcelona. Crítica Arqueología., 1990
JOHANSON, D. & EDEY, M., El primer antepasado del hombre., Barcelona. Planeta., 1982
BINFORD, L. R., En busca del pasado., Barcelona. Crítica Arqueología, 1988
, Encyclopaedia Britannica, ,
TRIGGER, B.G., Historia del pensamiento arqueológico., Barcelona. Crítica Arqueología., 1992
AGUSTÍ, J., La evolución y sus metáforas. Una perspectiva paleobiológica., Tusquets. Serie Metatemas, 33., 1994
LEWIN, R., La interpretación de los fósiles., Barcelona. Planeta., 1989
, Larousse, ,
GAMBLE, C., Las sociedades paleolíticas de Europa., Ariel Prehistoria. Barcelona, Editorial Ariel., 2001
, Oxford Dictionnary, ,
WOLPOFF, M. H., Paleoanthropology., Boston, McGraw-Hill., 1999
CELA CONDE, C. J.&F. J. AYALA, Senderos de la evolución humana., Alianza Ensayo,188. Madrid, Alianza Editorial., 2001
ISAAC, B. (ed.), The archaeology of human origins. Papers by G. Isaac., Cambridge. Cambridge University Press., 1989
JONES, S., Martin, R. & Pilbeam, D. (ed)., The Cambridge Encyclopedia of Human Evolution., Cambridge University Press., 1992
KLEIN, R., The Human Career., Chicago. University of Chicago Press., 1999
BRACE, L., The stages of human evolution, New Jersey. Prentice Hall., 1995

VIDEOS

The Great Rift, 1988, BBC (3 capítols de 60’)

Etnoarqueología, 1993, Folio (40’)

Los misterios de la naturaleza humana, 1982, National Geographic (60’)

La creación del Universo, 1990, Metrovideo (110’)

Montepoggiolo, i primi abitanti della valle padana, 1989, Tecniche Blu (23’)

La Sierra de Atapuerca, 1991, Equipo de Investigación Atapuerca (30’)

Atapuerca. El misterio de la evolución humana, 1996, Madrid Scientific Films.

La Cueva de Altamira, 1994, RTVE (3 capítols de 60’)

 

REVISTES

Nature (editada al Regne Unit)

Science (editada als Estats Units)

Journal of Archaeological Science (Estats Units)

Journal of Human Evolution (Regne Unit / Estats Units)

Current Anthropology (Estats Units)

American Anthropologist (Estats Units)

World Archaoelogy (Regne Unit)

Journal of World Prehistory (Estats Units)

L’Anthropologie (França)

Bulletin de la Société Préhistorique Française (França)

Scientific American (versió espanyola: Investigación y Ciencia)  (Estats Units /Espanya)

                         

ENCICLOPÈDIES

Encyclopaedia Britannica

Larousse

Oxford Dictionnary

 

BIBLIOTEQUES ESTATALS RECOMANADES

Museu Arqueològic de Barcelona

Dept. d’Arqueologia i Prehistòria de la Fac. de Geografia i Història de la U. de Barcelona

Facultat de Geologia de la U. de Barcelona

Facultat de Biologia de la U. de Barcelona

Museo Arqueológico de Madrid

Museo Nacional de Ciencias Naturales (CSIC) Madrid

Facultad de Ciencias Geológicas de la U. Complutense, Madrid

Facultad de Ciencias Biológicas de la U. Complutense, Madrid.

Centro de Investigación y Museo de Altamira, Santillana del Mar, Cantàbria.

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PREHISTÒRIA UNIVERSAL II/12081002