DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura PREHISTÒRIA UNIVERSAL II Codi 12081002
Ensenyament
Historia (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
Adreça electrònica robert.sala@urv.cat
Professors/es
SALA RAMOS, ROBERT
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Actualitat dels coneixements en evolució humana i prehistòria plantejats de forma sistemàtica i temporal, des de la colonització humana d’Euràsia fins a l’adquisició de l’economia de producció. Matèria que serveix també com a introducció a la recerca en evolució humana i paleoecologia humana de forma que s’introdueix l’alumne en les diferents disciplines que treballen en la recollida de dades i reconstrucció del passat més arcaic de la humanitat.

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A3 Coneixement de la didàctica de la història
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B4 Capacitat de llegir, analitzar i interpretar el registre arqueològic
B5 Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes
B6 Capacitat analítica i crítica
B12 Reconeixement de la diversitat i multiculturalitat
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d’un idioma estranger.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneixement de la història evolutiva humana A1
Coneixement de l’estat de la recerca A4
C1
Coneixement de les tècniques analítiques i disciplines A3
A4
B1
B2
B6
Coneixement metodologia de recerca B2
C4
Obtenir una idea clara de la cronologia de la Prehistòria dins el marc de les eres geològiques. Escala temporal del fenomen de la prehistòria i el seu caràcter evolutiu A1
A9
B5
Compendre els fenòmens culturals i materials lligats als successius moviments poblacionals A1
Obtenir una visió global de l'aparició de l'espècie actual i la seva expansió A1
Compendre la importància de la competència entre hipòtesis A3
Obtenir una visió global del fenòmen de la complexitat comportamental B12
Entendre el funcionament d'una excavació arqueològica A6
B4

Continguts
Tema Subtema
L’hominització fora d’Àfrica. El Plistocè inferior i mitjà a Euràsia Presentació dels coneixements sobre aquesta fase de l’evolució biològica i social dels humans
La línia evolutiva europea i l’inici de la complexitat Presentació d’aquesta fase evolutiva amb un èmfasi sobre l’aparició evolutiva de la complexitat en les espècies Homo heidelbergensis i Homo neanderthalensis
Homo sapiens. Out of Africa o evolució multiregional. Èxit evolutiu L’espècie actual s’origina a l’Àfrica i s’expandeix. Es presenten diferents hipòtesis competidores sobre el tema i s’introdueix el concepte d’extinció
El final d’un mode econòmic. El fracàs de la cacera-recol•lecció i l’inici de la producció Es presenta la discussió sobre la significació de l’evolució i el canvi social i econòmic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
27 36 63
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 30 60
Treballs
0 12 12
Presentacions / exposicions
1 4 5
 
Atenció personalitzada
7 0 7
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Assistència i participació en les sessions introductories sobre coneixement científic que s'ha d'adquirir durant el curs
Sessió Magistral Assistència i participació en les sessions teòriques de discussió i avaluació de la recerca i coneixements
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Descripció de materials, definició de termes i anàlisi de materials
Treballs Anàlisi d'un materials, materials o objecte en relació amb la seva presència a la prehistòria. Presentació oral i escrita
Presentacions / exposicions Presentació oral el treball de recerca

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Avaluació de l’estat de coneixement per part de l’alumne Avaluació de la comprensió dels textos científics Ajut en l’aplicació de tècniques analítiques

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Participació activa en les sessions teòriques de discussió. Informació adquirida per si mateix. Prova escrita
30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària exercicis pràctics sobre terminologia, descripció d'objectes, zooarqueologia, tecnologia, arqueobotanica 30
Treballs Treball de recerca 30
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació ha de sospesar l'esforç de comprensió de la història de l'evolució humana i d'introducció de l'alumne en els processos de recerca, avaluant tant la capacitat desenvolupada com l'adquisició de coneixements. La capacitat de comprensió i treball es demostra en les sessions de discussió, pràctiques i treballs i l'adquisició de coneixements en les sessions de discussió, en la seva aplicació en els treballs i en una prova escrita.


Fonts d'informació

Bàsica

Carbonell, E. (coord) (2005): Hominidos: Las primeras ocupaciones de los continentes. Ed Ariel. Barcelona.

Díez, F. (2005): El largo viaje.  Ed. Bellaterra. Barcelona
 
Agustí, J.; Lordkipanidze, D. (2005): Del Turkana al Caúcaso. RBA. Barcelona
 
Renfrew, Collin; Banh, Paul (1993): Arqueología. Teorías Métodos y Práctica. Ed. Akal. Madrid
 
Fullola, J.M. Nadal, J. (1997): Prehistoria. Universitat Oberta de Catalunya. Barcelona.
 
Barandiarán, I; Martí, B.; del Rincón, M.A. Maya, J.L. (1998): Prehistoria de la Península Ibérica. Ariel prehistoria. 5ª Ed. 2006. Barcelona.
 
Delson et al. 2000 : Encyclopedia of Human Evolution and Prehistory. Ed. Garland. New York.
 
Leroi-Gourhan, A.1988: Dictionaire de la Préhistoire. Quadrige. Presses Universitaires de France.
 
STRINGER, C. & GAMBLE, C.  (1996)  En busca de los Neandertales. Barcelona.
Complementària

Recomanacions