DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I Codi 12081008
Ensenyament
Història (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
ROVIRA GÓMEZ, SALVADOR JOAN
Adreça electrònica jose.fabregas@urv.cat
Professors/es
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant L’assignatura serveix per aportar a l’alumne el coneixement sobre els conceptes i processos fonamentals del període de la història occidental, conegut com a edat moderna, tot introduint-lo en la comprensió de les diferents versions dels corrents historiogràfics sobre l’esmentada època. Quant a l’abast geogràfic, l’explicació del desenvolupament dels processos i estructures esmentades se centrarà en Occident —Europa— a excepció de determinats temes a Pròxim Orient. No s’estudiaran amb deteniment els temes específics relatius a Espanya perquè s’entén que els alumnes ja tenen una mínima formació en història moderna d’Espanya i que adquiriran l’oportú nivell universitari amb les assignatures d’història Moderna d’Espanya i d’història moderna de la Corona d’Aragó, —optativa i obligatòria respectivament— de la llicenciatura d’Història.

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A8 Coneixement de la història de la integració europea
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B5 Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes
B6 Capacitat analítica i crítica
B13 Raonament crític
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneixement de la història de la integració europea A8
Coneixement de l'estructura diacrònica de la història A2
Coneixement detallat d'un o més períodes específics del passat de la humanitat i, en aquest cas, de la història Moderna A9
Coneixement dels diversos models d'estructura política i social donats en aquest període la història A1
A9
B5
C3
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé interpretacions historiogràfiques sobre el tema. A6
B2
B6
B13
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història moderna, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant especial èmfasi en la recopilació d'informació que faci cada alumne. B1
B2
B6
B13
C5

Continguts
Tema Subtema
0. Què s'entén per Història Moderna? Les diverses visions que hom té de la història moderna.
1. Les reformes religioses. La tolerància i la intolerància entorn de les qüestions religioses.
2. Les noves monarquies. Avaluació dels conceptes entorn dels reis.
Aspectes comuns i diferenciats de les diverses monarquies.
3. La monarquia francesa (1ª meitat del s.XVI) -
4. Les Illes Britàniques. -
5. El mosaic italià (segle XVI) Ànalisi dels interessos per dominar Itàlia.
6. L'imperi germànic. -
7. La formació de l'Imperi turc. La dualitat entre la creu i la mitja lluna.
8. Les guerres de religió a França (1558-1603) Els interessos polítics i religiosos de les guerres de religió.
9. Anglaterra i Escòcia a la segona meitat del segle XVI. -
10. Societat i economia. Raons de les revoltes.
El dilema absolutisme/liberalisme.
11. Les províncies Unides (1559-1609) -
12. El regnat d'Enric IV. -
13. El Regne Unit (1603-1660) -
14. Els validos -
15. La França de Lluís XIII, Richelieu i Mazarí (1610-1661) -

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
34 50 84
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 20 32
Estudis previs
0 4 4
Treballs
0 4 4
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de desenvolupament
4 10 14
Proves pràctiques
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La introducció al període es realitza mitjançant el tema 0 del programa, a on es plantejaran les qüestions més importants del pas del llarg període d'Història Medieval a la història Moderna i els aspectes claus de diferenciació entre els dos períodes, assentant les bases per a una bona comprensió de l'assignatura.
Sessió Magistral Les classes magistrals consisteixen en les explicacions dels temes, i de tots els apartats i epígrafs que tenen els alumnes en el temari.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant els dies previstos de pràctiques, es durà a terme l'anàlisi i el comentari de mapes i textos de la història Moderna, que s'empraran per a recolzar l'explicació dels temes. Així mateix es donaran les pautes oportunes per a realitzar els dits comentaris i s'avaluaran a través de les proves oportunes.
Estudis previs En un assignatura de continguts com aquesta, i amb una amplia i complexa bibliografia, l’alumne haurà de dur a terme una tasca sistemàtica de lectura del manual, i dels llibres concrets de la bibliografia específica.
Treballs Elaboració de treballs voluntaris sobre aspectes concrets o generals que es proposaran en el seu moment a l'aula per tal de representar un recolzament a l'explicació.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Tutoria individualitzada de seguiment: Serà realitzada per a comentar aspectes concrets a un alumne. Tutoria per grups: Es realitzaran després de la correcció de proves i treballs per comentar aspectes generals a destacar, i errors que tots aquells hagin comès. Pretén ésser una ajuda en els inicis de l'assignatura i anar resolent problemes i errors a mida que aquests es vagin presentant, de manera que l'alumne pugui assolir el curs i els objectius plantejats inicialment de manera satisfactòria.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament Proves de caràcter teòric: dues proves, cada una 40% de la nota 80%
Proves pràctiques Proves de caràcter pràctic
que s'establiran a l'inici del curs
20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació es farà de forma contínua per tots aquells alumnes que segueixin presencialment almenys el 80% de les classes i participin de les activitats que es vagin generant. Les proves estaran espaiades en el temps de manera equitativa i seguint el programa. La nota final de l'assignatura dependrà de les qualificacions obtingudes a les diverses proves. L'avaluació contínua es durà a terme mitjançant diverses proves que es realitzaran durant tot el quadrimestre, amb la opció de recuperar algun d'aquests en la convocatòria de gener i setembre. Aquestes proves es divideixen en dues categories: proves de contingut teòric, on s'avaluaran els temes explicats a l'aula; i proves de contingut pràctic, a on s'avaluaran les capacitats de l'alumne a la hora de comentar textos i mapes. Les proves de contingut teòric seran dues, distribuïdes al llarg del quadrimestre, a on es valorarà especialment la capacitat de síntesi de l'alumne i la elaboració d'un discurs coherent sobre el tema plantejat. Les proves de contingut pràctic seran cinc, tres d'anàlisi i comentari d'un text relacionat amb l'assignatura, i dues d'anàlisi i comentari d'un mapa històric. Aquestes proves es desenvoluparan seguint les pautes donades en les classes pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica

DD. AA.: Historia Moderna. Madrid,  Akal editor.

FLORISTAN, A. (coord.): Historia Moderna Universal, Editorial Ariel, Barcelona, 2002.

Atlas historico mundial. De los orígenes a la Revolución Francesa, editorial Istmo, Madrid, 1970.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL II/12081009

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA MODERNA DE LA CORONA D'ARAGÓ/12081010

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MEDIEVAL UNIVERSAL I/12081005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent