DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL II Codi 12081009
Ensenyament
Història (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
ROVIRA GÓMEZ, SALVADOR JOAN
Adreça electrònica salvadorjoan.rovira@urv.cat
Professors/es
ROVIRA GÓMEZ, SALVADOR JOAN
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant L’assignatura serveix per aportar a l’alumne el coneixement sobre els conceptes i processos fonamentals del període de la història occidental, conegut com a edat moderna, tot introduint-lo en la comprensió de les diferents versions dels corrents historiogràfics sobre l’esmentada època. Quant a l’abast geogràfic, l’explicació del desenvolupament dels processos i estructures esmentades se centrarà en Occident —Europa— a excepció de determinats temes a Pròxim Orient. No s’estudiaran amb deteniment els temes específics relatius a Espanya perquè s’entén que els alumnes ja tenen una mínima formació en història moderna d’Espanya i que adquiriran l’oportú nivell universitari amb les assignatures d’història Moderna d’Espanya i d’història moderna de la Corona d’Aragó, —optativa i obligatòria respectivament— de la llicenciatura d’Història.

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A3 Coneixement de la didàctica de la història
A8 Coneixement de la història de la integració europea
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B5 Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes
B6 Capacitat analítica i crítica
B7 Capacitat d’organització i planificació
B10 Independència de judici
B12 Reconeixement de la diversitat i multiculturalitat
B15 Aprenentatge autònom
B17 Motivació per la qualitat
B18 Motivació pel rigor
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneixement de la història de la integració europea A1
A3
A8
B12
Coneixement de l'estructura diacrònica de la història A1
A2
A3
Coneixement detallat d'un o més períodes específics del passat de la humanitat i, en aquest cas, de la història Moderna A1
A2
A9
B12
Coneixement dels diversos models d'estructura política i social donats en aquest període la història A1
B5
C3
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé interpretacions historiogràfiques sobre el tema. B2
B6
B10
B17
B18
Anàlisi, valoració i elaboració d'un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història moderna, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant especial èmfasi en la recopilació d'informació que faci cada alumne. A3
B2
B6
B7
B10
B15
B17
B18
C5

Continguts
Tema Subtema
Les Províncies Unides (1609-1651) La multiplicitat de crisis de l'Europa setcentista.
La Guerra dels Trenta Anys -
Els sistemes dels Estats i Aliances -
El món germànic: Prússia i Àustria -
La França de Lluís XIV (1661-1715) Llums i ombres de Lluís XIV.
L'Edat daurada del republicanisme neerlandès (1651-1688) -
Anglaterra: de la restauració de 1660 a la revolució de 1688. -
Aspectes econòmics del segle XVII. El mercantilisme. -
Pere I de Rússia -
La Gran Bretanya Hannoveriana (1714-1760) -
El temps de Lluís XV (1715-1774) -
L'Imperi austríac (1711-1765) i la Prússia de Frederic II. -
Les Itàlies Els italians: de dominadors a dominats.
Les relacions internacionals setcentistes La pugna entre el republicanisme i el monarquisme.
La Il•lustració Tonalitats del segle de les llumeneres.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
45 50 95
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
7 10 17
Estudis previs
0 4 4
Treballs
0 6 6
Resolució de problemes, exercicis
0 15 15
 
Atenció personalitzada
7 0 7
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
Proves pràctiques
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Les classes magistrals consisteixen en les explicacions dels temes, i de tots els apartats i epígrafs que tenen els alumnes en el temari.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant els dies previstos de pràctiques, es durà a terme l'anàlisi i el comentari de mapes i textos de la història Moderna, que s'empraran per a recolzar l'explicació dels temes. Així mateix es donaran les pautes oportunes per a realitzar els dits comentaris i s'avaluaran a través de les proves oportunes.
Estudis previs En un assignatura de continguts com aquesta, i amb una amplia i complexa bibliografia, l’alumne haurà de dur a terme una tasca sistemàtica de lectura del manual, i dels llibres concrets de la bibliografia específica.
Treballs Elaboració de treballs voluntaris sobre aspectes concrets o generals que es proposaran en el seu moment a l'aula per tal de representar un recolzament a l'explicació.
Resolució de problemes, exercicis En les classes destinades a tal tasca.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Tutoria individualitzada de seguiment: Serà realitzada per a comentar aspectes concrets a un alumne. Tutoria per grups: Es realitzaran després de la correcció de proves i treballs per comentar aspectes generals a destacar, i errors que tots aquells hagin comès. Pretén ésser una ajuda en els inicis de l'assignatura i anar resolent problemes i errors a mida que aquests es vagin presentant, de manera que l'alumne pugui assolir el curs i els objectius plantejats inicialment de manera satisfactòria.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de Desenvolupament Seran un total de dos, distribuïdes al llarg del curs. En aquestes proves s'avaluarà la capacitat de l'alumne de desenvolupar un discurs clar i coherent dels temes tractats a l'aula. Es valorarà especialment si el dit alumne fonamenta i desenvolupa la seva resposta sobre altres fonts d'informació, mostrades a classe, o recollides per pròpia iniciativa. 80%
Proves pràctiques S'establiran a l'inici del curs. Es valorarà especialment la creativitat que demostri l'alumne, i la manera de combinar les explicacions ofertes a l'aula amb els coneixements adquirits a través de manuals diversos. 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació es farà de forma contínua per tots aquells alumnes que segueixin presencialment almenys el 80% de les classes i participin de les activitats que es vagin generant. Les proves estaran espaiades en el temps de manera equitativa i seguint el programa. La nota final de l'assignatura dependrà de les qualificacions obtingudes a les diverses proves. L'avaluació contínua es durà a terme mitjançant diverses proves que es realitzaran durant tot el quadrimestre, amb la opció de recuperar algun d'aquests en la convocatòria de gener i setembre. Aquestes proves es divideixen en dues categories: proves de contingut teòric, on s'avaluaran els temes explicats a l'aula; i proves de contingut pràctic, a on s'avaluaran les capacitats de l'alumne a la hora de comentar textos i mapes. Les proves de contingut teòric seran dues, distribuïdes al llarg del quadrimestre, a on es valorarà especialment la capacitat de síntesi de l'alumne i la elaboració d'un discurs coherent sobre el tema plantejat. Les proves de contingut pràctic seran cinc, tres d'anàlisi i comentari d'un text relacionat amb l'assignatura, i dues d'anàlisi i comentari d'un mapa històric. Aquestes proves es desenvoluparan seguint les pautes donades en les classes pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica

DD. AA.: Historia Moderna. Madrid,  Akal editor.

FLORISTAN, A. (coord.): Historia Moderna Universal, Editorial Ariel, Barcelona, 2002.

Atlas historico mundial. De los orígenes a la Revolución Francesa, editorial Istmo, Madrid, 1970.

 

Complementària

Recomanacions