DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL II Codi 12081009
Ensenyament
Història (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Adreça electrònica jose.fabregas@urv.cat
Professors/es
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant El contingut es refereix als principals esdeveniments polítics, econòmics i socials, que es van produir a Europa i zones d'influència dels països europeus des de la Guerra dels Trenta Anys fins el trencament de l'Antic Règim.

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A3 Coneixement de la didàctica de la història
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A5 Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B5 Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes
B6 Capacitat analítica i crítica
B7 Capacitat d’organització i planificació
B10 Independència de judici
B12 Reconeixement de la diversitat i multiculturalitat
B15 Aprenentatge autònom
B17 Motivació per la qualitat
B18 Motivació pel rigor
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les causes i conseqüències dels conflictes europeus dels segles XVII i XVIII A1
A4
A5
A9
B1
B3
B6
B7
C2
C3
C4
Analitzar els models econòmics de l'època Moderna A5
A6
A9
B3
B6
C2
C5
Conèixer i valorar les principals formes i institucions de govern a l'època Moderna. A2
A4
A9
B3
B6
B12
B18
C2
C4
C5
Conèixer les causes i conseqüències que va comportar la revolució anglesa. A4
A5
A9
B2
B6
B10
C4
C5
Comparar la situació d'equilibri polític a Europa al llarg dels segles XVII i XVIII A2
A4
B2
B6
C3
C5
Analitzar, conèixer i valorar els conceptes a partir de les fonts històriques o bé interpretacions historiogràfiques sobre el tema. B2
B6
B10
B17
B18
Analitzar, valorar i elaborar un discurs raonat al voltant d'aspectes claus de la història moderna, tenint en compte els diversos factors exposats a classe i posant especial èmfasi en la recopilació d'informació que faci cada alumne. A3
B2
B6
B7
B10
B15
B17
B18
C5
Comentar gràfics, quadres i mapes històrics A6
B2
B5
B6
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
1.- La Decadència dels Àustries. La guerra dels Trenta Anys - Antecedents
- Etapes del conflicte
- Conclusions
2.- L'ordenament de Westfàlia - Com s'arriba a Westfàlia
- Conseqüències de la pau
- L'esperit de Westfàlia.
- Interpretacions
3.- El Mercantilisme - Definició, característiques i conseqüències
- Models de mercantilisme
- Valoració i conclusions
4.- La França de Lluís XIV - Bases prèvies de expansió de França a la 2a meitat del segle XVII
- Política imperialista de Lluís XIV
- Conclusions de la política exterior de Lluís XIV
5.- La revolució anglesa - Antecedents
- Causes immediates
- Desenvolupament del conflicte
- Conclusions
6.- Els inicis del sistema parlamentari - Camí cap a la revolució
- La Revolució de 1688
- Etapa final i canvis
- Conclusions
7. L'Equilibri polític a Europa. Teories i pràctiques econòmiques al segle XVIII - Introducció
- L'equilibri europeu: Colònies, Economia, Marina
- Europa després d'Utrecht
- Teories i pràctiques econòmiques
8. Rivalitats continentals. Les colónies - Marc general. Aspectes econòmics i socials
- Conflictes Generals: Espanya, Polònia, Àustria
- Rivalitats colonials: Amèrica del Nord i Guerra dels Set Anys.
- Conclusions
9. El procés d'industrialització. Descobriments tècnics - Evolució durant l'època moderna
- Camí de la Revolució Industrial
- Innovacions tecnològiques
- La R. I. segons països

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
43 71 114
Treballs
0 10 10
 
Atenció personalitzada
24 0 24
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts de l'assignatura
Treballs Comentari de textos, mapes i gràfics Elaboració d'un treball elemental d'investigació.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Sessió Magistral
Proves de desenvolupament
Descripció
Atenció i aclariment dels dubtes corresponents. El fet que aquest curs no hi hagi classes presencials d’aquesta assignatura fa que l’únic contacte amb el professor sigui en acció tutorial, que es farà al despatx en horari d’atenció a l’alumnat.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Comentari de textos i gràfics. Elaboració i comentari de mapes Elaboració de ressenyes. 30%
Proves de desenvolupament Un examen final, amb tres preguntes àmplies de les quals se n'ha d'escollir una. 60%
Altres

Assistència a tutoria

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,

ANDERSON, Perry. El Estado absolutista. Ed. Siglo XXI. Madrid, 2007.

BLACK, Jeremy. La Europa del Siglo XVIII 1700-1789. Akal. Madrid, 1997.

FLORISTÁN, Alfredo (Coord). Historia Moderna Universal. Ariel. Barcelona, 2002.

HOBSBAWN, Eric. Industria e imperio Historia de Gran Bretaña desde 1750 hasta nuestros días. Crítica, 2001.

ISRAEL, Jonathan I. La República Holandesa y el mundo hispánico 1606-1661. Ed. Nerea. Madrid, 1997.

STOYE, J. El despliegue de Europa 1648-1688. Siglo XXI Ed. Madrid, 1993.

SUDRIÀ, C.- FELIU, G. Introducció a la història econòmica mundial. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Valencia i de Barcelona, 2006.

TENENTI, Alberto. La Edad Moderna siglos XVI-XVIII. Crítica, Barcelona, 2001.

VVAA.(Mathias, P...) La Revolución Industrial. Ed. Crítica. Barcelona, 1988.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I/12083216

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA II/12083213

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008
HISTÒRIA MODERNA DE LA CORONA D'ARAGÓ/12081010
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent