DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL I Codi 12081011
Ensenyament
Història (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
JORDÀ OLIVES, MERCEDES
Adreça electrònica merce.jorda@urv.cat
Professors/es
JORDÀ OLIVES, MERCEDES
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Estudi del procés de transformació econòmic, social i polític que determina la transició de l'Antic Règim a la contemporàneitat i les resistències al canvi

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A8 Coneixement de la història de la integració europea
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B6 Capacitat analítica i crítica
B7 Capacitat d’organització i planificació
B8 Treball en equip
B10 Independència de judici
B11 Habilitats de relacions interpersonals
B13 Raonament crític
B15 Aprenentatge autònom
B16 Adaptació a les noves situacions
B18 Motivació pel rigor
B19 Liderat
B20 Creativitat
B22 Coneixement de llengua estrangera
B24 Resol problemes de forma efectiva
B25 Aplica pensament, crític, lògic i creatiu
B27 Treballa de forma col·laborativa
B29 Es comunica de manera efectiva en la pràctica professional i com a ciutadà (assertivitat)
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Assolir un coneixement adequat del procés de transformació que les societats han experimentat al llarg de l’època contemporània A1
A2
A6
A8
A9
B2
B6
B7
B10
B13
B15
B18
B20
C2
C5
Haver adquirit els mecanismes bàsics per saber localitzar la informació per adquirir el coneixement d'un tema A6
B2
B6
B7
B10
B13
B15
B18
B20
C2
C5
Haver après a desenvolupar estratègies d'aprenetatge individualment i en equip B6
B7
B8
B11
B13
B16
B19
Haver desenvolupat habilitats d'estudi i de treball individual, com l'autoplanificació i l'autoorganització i saber-les aplicar en un treball en equip B2
B6
B7
B8
B10
B13
B15
B18
B20
C2
C5
Desenvolupar les habilitats necessàries per treballar en equip, perquè en el món laboral actual és una de les habilitats / capacitats millor valorades B1
B6
B7
B8
B10
B11
B13
B15
B16
B18
B19
B20
B24
B25
B27
B29
C2
C5
Aprendre a treballar en equips intersdisciplibars, perquè aquesta és una habilitat / capacitat ben valorada B1
B6
B7
B8
B10
B11
B13
B15
B16
B18
B19
B20
B22
B24
B25
B27
B29
C2
C5
Haver adquirit els mecanismes bàsics per saber localitzar la informació per adquirir el coneixement d'un tema.
Haver après a desenvolupar estratègies d'aprenetatge individualment i en equip
Haver desenvolupat habilitats d'estudi i de treball individual, com l'autoplanificació i l'autoorganització i saber-les aplicar en un treball en equip
Desenvolupar les habilitats necessàries per treballar en equip, perquè en el món laboral actual és una de les habilitats / capacitats millor valorades
Aprendre a treballar en equips intersdisciplibars, perquè aquesta és una habilitat / capacitat ben valorada
Assolir un coneixement adequat del procés de transformació que les societats han experimentat al llarg de l’època contemporània

Continguts
Tema Subtema
De l'antic al Nou règim
1.- Les tranformacions econòmiques
1.1. Demografia
1.2. Agricultura
1.3. Indústria
1.4. Transports
1.5. Comerç
De l'Antic al Nou Règim
2.- Les tranformacions polítiques
2.1. Les relacions internacionals
2.2. Les transformacions internes dels Estats: l'exemple britànic
2.3. El naixement d'una nació: Els EUA
2.4. La Revolució francesa
2.5. L'imperi napoleònic
2.6. La Restauració
3.- Les transformacions socials 3.1. Les societats rurals
3.2 Les burgesies
3.3 L'emancipació de les persones
3.4. El món obrer
4.- La transformació de l'estat 4.1. L'estat nacional
4.2. El creixement de l'estat
4.3. L'expansió del constitucionalisme
4.4. L'evolució de la democràcia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
45 30 75
Treballs
5 50 55
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 0 14
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa, de les activitats i del sistema d'avaluació
Sessió Magistral Presentació i exposició dels diferents temes del programa
Treballs A.- Realització de tres treballs curts:
- comentari d'una pel·lícula
- comentari d'una obra d'art
- comentari d'un text

B.- Treball en equip de síntesi bibliogràfica

C.- resums de temes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exposició i ressolució a l'aula de problemes

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Sessió Magistral
Activitats Introductòries
Descripció
Ressolució individualitzada de dubtes i problemes Orientació per l'elaboració dels diferents treballs

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència a classe 10 %
Treballs A.- Tres treballs curts:
- comentari d'una pel·lícula
- comentari d'una obra d'art
- comentari d'un text

B.- Treball en equip de síntesi bibliogràfica

C.- resums de temes
50 %






30%

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

 •PERONNET, M., De les Llums a la Santa Aliança, 1740-1820, Madrid, Akal

•HEFER, J., SERMANN, W., De les revolucions als Imperialismes, 1815-1914, Madrid, Akal

•BRUNET, J.-P, LAUNAY, M., D'una guerra a l'altra, 1914-1945, Madrid, Akal.

•LEON,. Història social del món, ZYX

•CAMBRIDGE, Historia del mundo moderno, Barcelona, Sopena

•RENOUVIN, Historia de las Relaciones Internacionales, Madrid, Aguilar

•TOUCHARD, Historia de las ideas políticas, Madrid, Tecnos

•NIVEAU, Historia de los hechos econòmicos contemporàneos, Barcelona, Ariel

•LIVI-BACCI, Historia de la población mundial, Barcelona, Ariel

•PALMER - COLTON, Historia contemporànea, Madrid, Akal

•KINDER, Atlas histórico

Complementària

Es facilitarà a mesura que es vagi desenvolupant el temari

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12081013
GEOGRAFIA D`EUROPA I: EUROPA NÒRDICA. CENTRAL I ORIENTAL/12081110
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D`ESPANYA I/12083216
ART DEL SEGLE XIX/12083279
HISTÒRIA DEL PENSAMENT POLÍTIC I SOCIAL MODERN I CONTEMPORANI/12083218

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008
HISTÒRIA MODERNA D`ESPANYA II/12083213