DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II Codi 12081012
Ensenyament
Història (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
JORDÀ OLIVES, MERCEDES
Adreça electrònica merce.jorda@urv.cat
Professors/es
JORDÀ OLIVES, MERCEDES
Web
Descripció general i informació rellevant Assolir un coneixement adequat del procés de transformació que les societats han experimentat al llarg de l’època contemporània, fixant l’atenció en alguns aspectes i àmbits concrets

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A8 Coneixement de la història de la integració europea
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B6 Capacitat analítica i crítica
B7 Capacitat d’organització i planificació
B8 Treball en equip
B10 Independència de judici
B11 Habilitats de relacions interpersonals
B13 Raonament crític
B15 Aprenentatge autònom
B16 Adaptació a les noves situacions
B18 Motivació pel rigor
B19 Liderat
B20 Creativitat
B24 Resol problemes de forma efectiva
B25 Aplica pensament, crític, lògic i creatiu
B27 Treballa de forma col·laborativa
B29 Es comunica de manera efectiva en la pràctica professional i com a ciutadà (assertivitat)
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Adquirir els mecanismes bàsics per saber localitzar la informació per assolir el coneixement d'un tema A1
A2
A6
A8
A9
B2
B6
B7
B10
B13
B15
B18
B20
C2
C5
2. Aprendre a desenvolupar estratègies d'aprenetatge individualment i en equip A6
B2
B6
B7
B10
B13
B15
B18
B20
C2
C5
3. Desenvolupar habilitats d'estudi i de treball individual, com l'autoplanificació i l'autoorganització i saber-les aplicar en un treball en equip B6
B7
B8
B11
B13
B16
B19
4. Desenvolupar les habilitats necessàries per treballar en equip, perquè en el món laboral actual és una de les habilitats / capacitats millor valorades B2
B6
B7
B8
B10
B13
B15
B18
B20
C2
C5
5. Aprendre a treballar en equips intersdisciplinars, perquè aquesta és una habilitat / capacitat ben valorada B1
B6
B7
B8
B10
B11
B13
B15
B16
B18
B19
B20
B24
B25
B27
B29
C2
C5
1. Adquirir els mecanismes bàsics per saber localitzar la informació per assolir el coneixement d'un tema
2. Aprendre a desenvolupar estratègies d'aprenetatge individualment i en equip
3. Desenvolupar habilitats d'estudi i de treball individual, com l'autoplanificació i l'autoorganització i saber-les aplicar en un treball en equip
4. Desenvolupar les habilitats necessàries per treballar en equip, perquè en el món laboral actual és una de les habilitats / capacitats millor valorades
5. Aprendre a treballar en equips intersdisciplinars, perquè aquesta és una habilitat / capacitat ben valorada

Continguts
Tema Subtema
Introducció: característiques generals del segle XIX
Cap a la plena contemporaneitat. 1. Principals trets 1.1. Les transformacions polítiques, econòmiques i socials1.2. El procés liberalitzador i les reaccions al liberalisme1.3. Regne Unit, Rússia, Estats Units d'Amèrica, Imperi Habsburguès, França
2. Les relacions internacionals entre 1870 i 1914 2.1 El nacionalisme i les nacionalitats2.2 L’empenta colonitzadora2.3 L’evolució de les relacios internacionalsn
3. El món en crisi. La I Guerra Mundial 3.1 Causes immediates i desenvolupament del conflicte3.2 Diplomàcia, política, economia3.3 El restabliment de la pau
4. Les incerteses de la pau 4.1. L’economia entre 1918 i 19394.2. L’establiment de l’URSS4.3. Les democràcies liberals4.4.Els totalitarismes occidentals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
45 30 75
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 0 14
Treballs
5 50 55
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Presentació i exposició dels diferents temes del programa
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura
Treballs A.- Realització de tres treballs curts - realització d'un mapa històric - comentari d'una obra d'art - comentari d'un text B.- Treball en equip de síntesi bibliogràfica C.- resums de temes

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Sessió Magistral
Activitats Introductòries
Atenció personalitzada
Descripció
Ressolució individualitzada de dubtes i problemes. Orientació per l'elaboració dels diferents treballs

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència a classe 10 %
Treballs A.-Realització de tres treballs curts
- realització d'un mapa històric
- comentari d'una obra d'art
- comentari d'un text
B.- Treball en equip de síntesi bibliogràfica
C.- resums de temes
50 %






30 %

10 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

•HEFER, J., SERMANN, W., De les revolucions als Imperialismes, 1815-1914, Madrid, Akal

•BRUNET, J.-P, LAUNAY, M., D'una guerra a l'altra, 1914-1945, Madrid, Akal

•LEON,. Història social del món, ZYX

•CAMBRIDGE, Historia del mundo moderno, Barcelona, Sopena

•RENOUVIN, Historia de las Relaciones Internacionales, Madrid, Aguilar

•TOUCHARD, Historia de las ideas políticas, Madrid, Tecnos

•NIVEAU, Historia de los hechos econòmicos contemporàneos, Barcelona, Ariel

•LIVI-BACCI, Historia de la población mundial, Barcelona, Ariel

•PALMER - COLTON, Historia contemporànea, Madrid, Akal

•KINDER, Atlas histórico

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
EL MÓN ACTUAL I/12082015
EL MÓN ACTUAL II/12082016

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12081013
GEOGRAFIA D`EUROPA II: PAÏSOS MEDITERRANIS/12081111
ART DEL SEGLE XX/12082114
HISTÒRIA DE LA COLONITZACIÓ I DELS PROCESOS DESCOLONITZADORS/12082260
CATALUNYA REPUBLICANA: AUTONOMIA I GUERRA CIVIL/12082262
HISTÒRIA DE LES DONES EN L`EDAT CONTEMPORÀNIA/12082267
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D`ESPANYA I/12083216
NACIÓ I NACIONS EN L`ESPANYA CONTEMPORÀNIA/12083219
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DELS PAÏSOS MEDITERRANIS/12083221
HISTÒRIA SOCIAL CONTEMPORÀNIA/12083222
HISTÒRIA DEL PENSAMENT POLÍTIC I SOCIAL MODERN I CONTEMPORANI/12083218

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL II/12081009
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ III: EN HISTÒRIA MODERNA I CONTEMPORÀNIA/12083204
INTRODUCCIÓ A LES NOVES TECNOLOGIES PER A CIÈNCIES HUMANES/12083225
ART DEL SEGLE XIX/12083279
Arxivística/12089999